مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس:

رفتار اخلاقی «میرزا جوادآقا تهرانی» نمونه عملی سیره اهل‌بیت (ع) بود

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: رفتار اخلاقی «میرزا جوادآقا تهرانی» نمونه عملی سیره اهل‌بیت (ع) بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود مرویان حسینی، امروز ۳۰ آبان ماه  اظهار کرد: در دنیای کنونی معنویت‌گرایی و اخلاق یک جریان جاری فردی و اجتماعی است، تمایل به رفتار‌های اخلاقی و ارتباط با خداوند و سلوک معنوی هم از فطرت انسان مایه می‌گیرد و هم در طی تاریخ توسط بزرگان مطرح شده است.

رفتار اخلاقی «میرزا جوادآقا تهرانی» نمونه عملی سیره اهل‌بیت (ع) بود

وی افزود: در دنیای کنونی شخصیت‌های مختلف، مکاتب گوناگون و جریان‌های مختلف با شعار اخلاق و معنویت برای خود مراکز، موسسات، پیروان، آثار، سلوک و مناسبت‌هایی را ایجاد کرده‌اند.

مرویان خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که در آموزه‌های ادیان الهی و به ویژه فرهنگ غنی اسلامی تاکید بر اخلاق و معنویت یک اصل جدی و قابل توجه است، اما تمایز اسلام و به ویژه مکتب اهل‌بیت (ع) با دیگران آن است که در سایه‌سار شخصیت معصومان، عالمان و اندیشمندانی تربیت شده‌اند که هم مروج اخلاق و معنویت بوده و هم خودشان عامل انتقال آموزه‌های اخلاقی هستند و در کنار این امور به مسئله مسئولیت‌پذیری اجتماعی، نیازمندی‌های محرومان و جمع بین دنیا و آخرت نیز توجه جدی دارند.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: این جنبه تمایز میان اخلاق و معنویت منفعل در برابر اخلاق و معنویت مسئولیت‌پذیر و اخلاق و معنویت اجتماع گریز در برابر اخلاق و معنویت اجتماع‌پذیر است.

مرویان تصریح کرد: امروز سالروز رحلت آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی، شخصیت بی‌نظیری است که حدود سه دهه درس خارج فقه و اصول برگزار کرد و سالیال سال هم بحث تفسیر ایشان تشنه‌کامان معارف الهی را سیراب کرد، رفتار اخلاقی ایشان نمونه عملی سیره اهل‌بیت (ع) بود و در عین حال به نیازمندان و به حمایت‌های اجتماعی از آن‌ها توجه جدی داشت و خیریه‌ها، درمانگاه‌هاو مدارس علمیه مختلفی را ایجاد کرد و همچنین رسیدگی به افراد در قالب‌های دین، دیانت و نیازمندی‌های اجتماعی، نیز مورد توجه ایشان قرار داشت.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ایشان شخصیتی بود که از آغاز، پشتیبان انقلاب اسلامی و حمایت‌گر امام محسوب می‌شد و در مراحل پیروزی انقلاب نیز سهم به‌سزایی را در خراسان داشت و در دوران دفاع مقدس با شرایط سخت جسمانی در جبهه‌های دفاع مقدس حضور پیدا می‌کرد و این موضوع را برای خود تکلیف و توفیق می‌دانست.

مرویان بیان کرد: همه این ویژگی‌ها، جامعیت و ممتاز بودن این شخصیت را نشان می‌دهد و به همین دلیل باید در ترویج اخلاقی این الگو‌ها به جامعه تلاش مضاعف صورت گیرد، تا اخلاق و معنویتی که در فرهنگ اهل‌بیت (ع) است، بتواند با معنویت‌های منفعل و مسئولیت ناپذیز و جامعه گریز -که گاه و بی گاه اسیر جریان‌های استکباری و نظام سلطه هم می‌شوند و در نتیجه فساد‌هایی را به وجود می‌آورند- مقابله کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
خدا رحمتشان نماید.