طراحی و تولید ورق گرید5Mn 18 در فولادمبارکه

ورق گرید ۵Mn ۱۸ ویژه ساخت کلاچ نخستین بار در کشور در فولادمبارکه طراحی و تولید شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حامد تمیزی‌فر کارشناس واحد متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه این نوع ورق در صنایع خودروسازی استفاده می‌شود گفت: این گرید در ساخت کلاچ خودرو‌های سبک ازجمله پراید و پژو ۲۰۶ کاربرد دارد و پیش از این به‌صورت کامل از خارج کشور وارد می‌شده است.

حامد تمیزی‌فر با بیان اینکه این محصول در محدودۀ آنالیز استاندارد (DIN) طراحی شده افزود: پس از طی عملیات حرارتی موردنظر و انجام دادن آزمایش‌های تکمیلی این محصول به تأیید شرکت تولید کلاچ رسیده است.


او گفت: این گرید در اندازه‌های مورد تقاضای ۱۲۷۵ در ۵/۳ مطابق بوده و خواص مکانیکی آن شامل استحکام تسلیم بیش از ۳۵۵ مگاپاسکال و استحکام نهایی ۴۷۰ تا ۶۳۰ مگاپاسکال و انعطاف‌پذیری دست کم ۲۰ درصد است.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه هم با اشاره به روند تولید ورق گرید ۵Mn ۱۸ در این شرکت گفت:در ناحیه فولادسازی، این گرید حین تخلیه با واحد کوره قوس الکتریکی، هزارو ۵۰۰ کیلوگرم فرو منگنز پرکربن، هزارکیلوگرم فرو منگنز متوسط‌کربن، ۴۰۰ کیلوگرم فرو سیلیسیم و ۱۰۰ کیلوگرم آلومینیوم برای آنالیزسازی به مذاب آن افزوده می‌شود. غلامرضا سلیمی با بیان اینکه پس از تخلیه مذاب به‌منظور تنظیم نهایی آنالیز و دما طبق کارت سوخت، تصفیه فولاد و افزایش کیفیت، ذوب به واحد کوره پاتیلی انتقال می‌یابد ادامه داد: در این واحد با سرباره‌سازی مناسب که با افزودن آهک و اکسیژن‌زدا صورت می‌گیرد، کلسیم تریتمنت و انجام دادن دمش ملایم انتهای کار، ناخالصی‌های موجود در مذاب کاهش و کیفیت ذوب افزایش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه پس از متالورژی ثانویه، ذوب به واحد ریخته‌گری ارسال می‌شود، افزود: ریخته‌گری این گرید با توجه به کربن موجود در ذوب (گروه فولاد ۴)، با سرعت ۱ تا ۱/۱ متر بر دقیقه در ماشین ریخته‌گری ۱، ۳، ۴ و با سرعت ۲/۱ تا ۳/۱ متر بر دقیقه در ماشین ریخته‌گری ۲ و ۵ انجام وپس از ریخته‌گری تختال‌های این گرید برای خنک‌سازی به واحد ۲۸ منتقل و پس از آن به ناحیۀ نورد گرم برای تولید ورق گرید نهایی ارسال می‌شود.

کلاچ یکی از قطعات پرتنش و حساس در سیستم انتقال قدرت خودرو از تعدادی قطعه تشکیل شده است پس باید ورق گرم آن استاندارد‌های ابعادی، خواص مکانیکی و متالورژیکی، سطحی را دارا باشد.

ورق گرید ۵Mn ۱۸ ویژه ساخت کلاچ یکی از گرید‌های ویژه مصرفی در قطعات خودرو مطابق با استاندارد‌های جهانی به‌صورت انبوه در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولیدشده است.

شرکت پایاکلاچ سفارش دهنده ورق گرید ۵Mn ۱۸، تولیدکنندۀ کلاچ تحت لیسانس شرکت معتبر (VALEO) است که علاوه بر تأمین نیاز‌های خودروسازان داخلی نظیر ایرانخودرو، سایپا (مگاموتور)، ایدم، ایرانخودرو دیزل و رنو پارس محصولات خود را به کشور‌هایی همچون رومانی صادر میکند که این شرکت قبل از آن ورق‌های مصرفی خود را از کشور کره جنوبی تأمین میکرد.

فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا (سهم ۲۰ درصدی) و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان (سالانه ۱۲ میلیون تن) است.

انتهای پیام/م

 

تولید انبوه ورق ساخت کلاچِ خودروهای سبک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.