تناقض در شروع به کار دوباره کارخانه قند فسا؛ کارخانه نیمه تعطیل است

در حالی در اخبار صحبت از حل مشکلات کارخانه قند فسا و آغاز به کار دوباره آن است که کارگران می‌گویند کارخانه نیمه تعطیل است.

تناقض در شروع به کار دوباره کارخانه قند فسا؛ کارخانه نیمه تعطیل استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کارخانه قند فسا و مشکلات مربوط به پرداخت حقوق کارگرانش از تیرماه در اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. این کارخانه با سابقه ۶۰ ـ ۷۰ سال فعالیت، از سال ۹۲ متوقف شد و ۱۵۰ کارگر بیکار شدند، اما مجدد در سال ۹۶ به بخش خصوصی واگذار شد و با سرمایه‌گذاری ۴۲ میلیارد تومانی فعالیت خود را از سر گرفت.

چند ماهی پس از واگذاری، مشکلات این کارخانه آغاز شد که از جمله آن‌ها عدم تولید با ظرفیت اسمی کارخانه بود که سبب بیکاری کارگران و نیمه تعطیل شدن کارخانه شده بود. این کارخانه که واگذاری آن نیز با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده از اسفندماه سال ۹۷ حقوق کارگرانش را پرداخت نکرد که منجر به اعتراضات و تجمعات کارگران در شهرستان فسا شد.


بیشتر بخوانید: چرخ‌های تولید در کارخانه قند فسا آغاز به کار کرد 


پس از اعتراضات و دادن وعده‌های مختلف حقوق کارگران حقوق اسفند و فروردین کارگران پرداخت شده که به گفته کارگران مساعده‌هایی که این مدت پرداخت شده بود، از حقوق کم شده و آنچه باقی مانده کفاف زندگی یک ماه کارگران را نیز نمی‌دهد.

این مشکلات تا مهرماه امسال ادامه داشت و کارگران شاکی از وضعیت پیش‌آمده بار‌ها اعتراض خود را نشان دادند تا اینکه در ابتدای آبان امسال خبر دستگیری مدیرعامل کارخانه از سوی مراجع رسمی اعلام شد و در تاریخ ۱۴ آبان ماه نیز رئیس کل دادگستری استان به این پرونده ورود کرد و بازدیدی از این کارخانه داشت.

در این زمان بود که حسین آرگیو، فرماندار فسا وعده داد که تا پایان آبان ماه حقوق و مطالبات کارگران پرداخت شود. چند روز پیش در اخبار رسمی استان فارس از آغاز به کار کارخانه قند فسا سخن به میان رفت، پس از گذشت تقریبا ۱۰ روز از انتشار این خبر، شواهد حاکی از این است که کارخانه مجدد تعطیل و نیمه تعطیل است.


بیشتر بخوانید: قدم خیر مسئولان فارس برای کارگران کارخانه قند فسا/ فکر تعطیلی را از سر بیرون کنیم 


حسین آرگیو، فرماندار فسا درباره پرداخت مطالبات کارگران این کارخانه می‌گوید: یک ماه از مطالبات پرداخت شده و قرار است که به صورت ماه به ماه حقوق‌های معوقه کارگران پرداخت شود.

وی از آغاز به کار کارخانه و تلاش برای تامین مواد اولیه آن از جمله چغندرقند و شکر خام سخن گفت که براساس آن هر چند فصل چغندرقند رو به اتمام است، اما تا زمانی که موجود باشد، فعالیت کارخانه ادامه دارد. به گفته فرماندار فسا همچنین تامین شکر خام بعد از اتمام فصل چغندرقند پیگیری می‌شود.

کارخانه کمتر از ۱۰ روز کار کرده است

اما وقتی پای صحبت کارگران می‌نشینیم؛ صحبت‌های دیگری می‌کنند. یکی از کارگران شرکتی این کارخانه درباره وضعیت کنونی آن به تسنیم می‌گوید: کمتر از ۱۰ روز کار کرد، ولی دوباره تعطیل شد و ما به کارگران شرکتی گفتند «بروید تا خبرتان کنیم».

به گفته این کارگر کارخانه قند فسا هر چند وعده پرداخت حقوق تا پایان شهریور را داده بودند، اما تنها یک ماه خرداد و برخی خرداد و تیر پرداخت شده است و مابقی مطالبات هنوز پرداخت نشده است.

یکی دیگر از کارگران رسمی کارخانه می‌گوید: کارخانه در طی ۴۰ روز تنها برای خوراک ۴ روز چغندرقند وارد کرد و در این مدت هم با نصفه نیمه کار کردن ۸ روز مشغول به کار بودیم و بعد از آن دوباره دستگاه‌ها خوابید.

به گفته وی قرار بر این بوده که چغندرقند به کارخانه وارد شود تا کارگر‌ها هم به سرکار بیایند و حقوق‌ها پرداخت شود، اما در حال حاضر کارخانه نه چغندرقند دارد، نه زغال سنگ و نه سنگ آهک و تغییری در وضعیت کارگران نیز ایجاد نشده است.

این کارگر با سابقه کارخانه قند فسا می‌گوید: از حقوق‌های معوق نیز تنها اضافه کار تیر و مرداد پرداخت شده، ولی بیمه‌ها همچنان پرداخت نشده و مشکلات کارگران همچنان همان است که بود.

مطالبات یک ساله چغندرکاران مرودشتی

این در حالی است که کارخانه قند فسا مطالبات چغندرکاران استان فارس و دیگر استان‌ها را طی یک سال گذشته پرداخت نکرده است. سید قاسم حسینی از چغندرکاران مرودشتی است که چغندر خود را به این کارخانه داده، اما پس از یک سال هنوز ریالی از مطالبات خود دریافت نکرده است.

وی می‌گوید: ۱۵- ۱۶ کشاورز از شهرستان مرودشت هستیم که از ۲۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون تومان از کارخانه قند فسا طلب داریم، اما هر چه پیگیری کردیم و تماس گرفتیم فایده‌ای نداشته است. این کشاورز مرودشتی از شکایت در مراجع قضایی نیز سخن می‌گوید که باز هم فایده‌ای نداشته است.

فعالیت کارخانه قند فسا از سال ۹۲ متوقف شد و ۱۵۰ کارگر بیکار شدند، اما این کارخانه در سال ۹۶ به بخش خصوصی واگذار شد و با سرمایه‌گذاری ۴۲ میلیارد تومانی فعالیت خود را مجددا از سر گرفت.

هر چند امید می‌رفت که با ورود دادگستری استان این موضوع حل وفصل شود، اما مشکلات کارگران و مطالبات چغندرکاران همچنان به قوت خود باقی است. به نظر می‌رسد که باید چاره جدی‌تری برای این کارخانه اندیشیده شود.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار