رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد؛

افزایش شیوع چاقی در ایران/ ۲۲ درصد پسران زیر سن بلوغ، اضافه وزن دارند

زالی گفت: تغییر سبک زندگی، مهمترین عامل در پیشگیری و درمان چاقی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی که در بیمارستان میلاد برگزار شد، اظهار کرد: آمار ابتلا به چاقی در ایران مانند بسیاری از کشور‌های دنیا افزایش پیدا کرده است، اما خوشبختانه از نظر درمان چاقی در ایران پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تغییر سبک زندگی را مهمترین عامل در پیشگیری و درمان چاقی دانست و گفت: البته تغییرات ژنتیکی در ابتلا به چاقی مؤثر است اما مهمترین عامل، سبک زندگی مصرف مواد زندگی پرکالری و کم تحرکی است که در طی ۵ سال گذشته منجر به بالا رفتن شاخص افزایش وزن به بیش از ۲ برابر شده که بخشی از آن با جهش‌های ژنتیکی مرتبط است.

زالی بیان کرد: در برخی از نقاط کشور و پایتخت از هر دو نفر یک نفر  مبتلا به چاقی یا اضافه وزن است همچنین در دانش‌آموزان قبل از سن بلوغ، ۲۳ درصد پسران و ۲۰ درصد دختران چاقی و اضافه وزن دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تنها در روستا‌های دور افتاده شاهد آمار چاقی و اضافه وزن نیستیم، زیرا در این مناطق تربیت بدنی و تحرک بیشتر است و این مسئله نشان از اهمیت سبک زندگی در پیشگیری و درمان چاقی دارد.

او با اشاره به عوارض بیماری چاقی تصریح کرد: فشار خون بالا، دیابت، مقاومت به انسولین و مسمومیت بارداری از جمله عوارض ابتلا به چاقی محسوب می‌شود، همچنین اختلالات عروقی و ریوی نیز می‌تواند از عوارض ابتلا به چاقی شناخته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: درمان چاقی باید جامع و مستمر باشد که پایه آن در تغییر سبک زندگی است و نیازمند برنامه و پروتکل‌هایی است که اغلب بیماران علاقه‌ای به دنبال کردن آن ندارند و بیشتر افراد چاق تمایل دارند  تا به سرعت وزن خود را کاهش دهند.

مصرف گوشت ایرانیان ۶۶ درصد کمتر از میانگین جهانی

زالی با بیان اینکه شاهد افراط و تفریط‌های غذایی در بین ایرانیان هستیم، گفت: مصرف بسیاری از مواد غذایی در ایران با مدل جهانی تفاوت دارد به غیر از گوشت که ایرانیان ۶۶ درصد کمتر از میانگین جهانی مصرف می‌کنند، بیشتر مردم مواد غذایی را بیش از استاندارد‌های جهانی مصرف می‌کنند؛ برای مثال ایرانیان شکر را تا ۷ برابر و روغن  را ۱۰ تا ۱۵ برابر استاندارد‌های جهانی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار