موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

اجرای متفاوت چکناواریان با نوای دفاع مقدس / انتشار آلبوم چاوشی به تعویق افتاد

مهمترین رویداد‌های موسیقی کشور از تاریخ ۲ آذر تا ۸ آذر ماه را در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویدادهای موسیقی کشور در هفته گذشته را در این گزارش بخوانید.

نشست خبری چکناواریان برای معرفی کنسرتش 

نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناواریان شنبه (۲ آذر) در تالار وحدت برگزار شد. امید صدیق روابط عمومی بنیاد رودکی ابتدا توضیحات مقدماتی درباره این اجرا ارائه کرد.

چکناواریان در ادامه گفت: بالاخره بعد از ۳ یا ۴ سال دوباره به استیج برمی‌گردم؛ قرار است که دو اثر در این کنسرت نواخته شود؛ یکی به نام دفاع مقدس و دیگری با عنوان صلح و دوستی. سالهاست روی این دو اثر کار کرده ام و در نهایت سال گذشته آهنگسازی آنها به پایان رسید. الان برای اولین بار می‌خواهم آنها را اجرا کنم. امیدوارم مورد قبول مردم و کسانی که به اجرای من می‌آیند، قرار بگیرد. امیدوارم اجراها از نظر هنری هم خوب باشد. ارکستر ما آماده است تا کنسرت خوبی را برگزار کند.

وی افزود: سعی کردیم در آثارمان حادثه‌های مختلف جنگ را نشان بدهیم و به این موضوع اشاره کنیم که همه مشغول زندگی کردن عادی خود بودند و به یک باره همه چیز به هم ریخت و دگرگون شد. در نهایت به فتح خرمشهر می‌رسیم. کار ما به هیچ وجه تبلیغاتی نیست بلکه هدیه‌ای به روح پاک شهداست. من برای تبلیغ کار دفاع مقدسی و ارزشی نمی‌سازم. امیدوارم ادای دین خوبی به ساحت مقدس آنها داشته باشیم و اتفاقات خوبی پس از این اجرا رخ دهد.

او در ادامه درباره علت خلق آثاری با مضامین دفاع مقدس بیان کرد: از زمانی که جنگ شروع شد، همیشه دغدغه ساخت چنین آثاری را داشتم. آن زمان نسبت به الان جوان‌تر بودم و حدود ۴۰ سال داشتم. پیش‌بینی می‌کردم که ساخت اثر دفاع مقدس زمان زیادی ببرد؛ کما اینکه برای خلق اثر «رستم و سهراب» ۲۵ سال زمان گذاشتم. ساخت اثر دفاع مقدسی هم ۱۶ سال طول کشید. در این مدت تمام تلاشم را کردم که روحیه اصلی کار را پیدا کنم. همیشه با خودم این سوال را مطرح می‌کردم که چه شد این همه خسارت به کشور بر اثر جنگ وارد شد و نزدیک به یک میلیون نفر کشته شدند. ۷ یا ۸ بار کار را از نو نوشتم و در نهایت خلق آن سال گذشته به پایان رسید. هدف اصلی من گرامیداشت و زنده کردن یاد شهداست.

اجرایی احساسی که یادها را زنده کرد

جدیدترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت لوریس چکناواریان را پس از مدت‌ها به استیج بازگرداند. او با ارکستر سمفونیک تهران قطعات دفاع مقدس و صلح و دوستی خود را اجرا کرد؛ اجرایی که ساخت آهنگ آن حدود ۱۶ سال از عمر چکناواریان را صرف کرده بود.

سید مجتبی حسینی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید رضا شاه آبادی معاونت صدای رسانه ملی، فریدون شهبازیان رهبر سابق ارکستر ملی و چند تن دیگر از مهمانان ویژه حاضر در نخستین اجرای ارکستر سمفونیک بودند. سید علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی روز پنجشنبه و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه مهمان اجرای ارکستر سمفونیک تهران بود.

نیمه نخست اجرای پاییزِ ارکستر سمفونیک را قطعه سوئیت سمفونیک دفاع مقدس تشکیل می‌داد. این قطعه شامل ۶ بخش با نام‌های تشویش، حمله، فریادها، شب شهدا، تشییع پیکر شهدا و آزادی خرمشهر بود. این قطعه با فضای رعب آور در آغاز جنگ تحمیلی شروع شد و به ناآرامی‌ حملات و درگیری‌های نظامی، اشاره کرد و در نهایت به مظلومیت مردم و شهادت و تشییع شهید رسید. سازبندی‌ها کاملا هم سو با حس و حال مردم جنگ زده در مناطق جنگی و رزمندگان حاضر در منطقه بود. بسیاری هنگام اجرا یاد آن روز‌ها افتادند و اشک ریختند. ساز‌ها به خوبی احوالات آن روز‌ها را ترسیم می‌کرد.

اجرای متفاوت چکناواریان با نوای دفاع مقدس / انتشار آلبوم چاوشی به تعویق افتاد

پس از اجرای قطعه دفاع مقدس، نوبت به اجرای قطعه صلح و دوستی رسید. در این اثر ناآرامی‌های جنگ جای خود را به آرامش صلح و دوستی داد. ۹ بخشِ درود، بنی آدم، سماع، داد و بیداد، نیایش، آشنایی، شادی، عشق و دوستی ملل تشکیل دهنده قطعه صلح و دوستی بود. این اثر هرچه جلوتر می‌رفت، به ثبات روان و حس همدلی نزدیک می‌شد. در نهایت با اجرای بخش دوستی ملل که برگرفته از سرود ملی ۸۰ کشور دنیا بود، این حس به اوج خود می‌رسید.

به این ترتیب اجرای ارکستر سمفونیک تهران با رهبری لوریس چکناواریان در تالار وحدت به پایان رسید.

نوای خرم طنین انداز شد

ششمین جشنواره موسیقی «نوای خرم»، دور اول مرحله رقابتی ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم روز‌های پنجشنبه سی ام آبان و جمعه اول آذر ماه در حضور محمد الله یاری فومنی مدیر کل دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی هنری نور تهران برگزار شد.

در اولین روز از برگزاری این رویداد بیش از۶۰ هنرمند در بخش «تک نوازی» و بیش از ۵۰ هنرمند در بخش «دو و سه نوازی» آثار خود را در معرض رقابت هیات داوران گذاشتند. مرحله رقابتی روز اول در دو بخش برگزار شد که طی آن فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، افلیا پرتو، وارطان ساهاکیان، علی جهاندار، مظفر شفیعی، پری ملکی، معصومه مهرعلی، بهناز ذاکری، مزدا انصاری، پویان آزاده، رضا مهدوی، علیرضا چراغچی، بابک شهرکی، محمدرضا فیاض، حامد ابراهیمی، مجید ناظم پور، مجید واصفی و حسین فاضل به داوری آثار پرداختند.

یکی از نکات قابل توجه برگزاری اجرا‌های روز اول جشنواره حضور محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی «نور» تهران به منظور دیدار از جشنواره، تماشای برخی از آثار و گفت و گو با دست اندرکاران و هیات داوران این دوره بود.

بردیا صدرنوری مدیر ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از حضور اله یاری در اولین روز از برگزاری رویداد ششم نوای خرم گفت: در سال‌های گذشته مسئولان در اختتامیه جشنواره حضور پیدا کرده‌اند، اما این اولین بار است که یک مدیر دولتی در بخش رقابتی جشنواره حضور پیدا می‌کند. از این جهت حضور مدیر کل دفتر موسیقی برای ما جای خوشحالی بسیاری دارد.

ناصر ایزدی دبیر ششمین جشنواره نوای خرم نیز با بیان اینکه در این دوره شاهد رشد چشمگیری در شرکت‌کنندگان بودیم، درباره برگزاری ششمین دوره این جشنواره عنوان کرد: ما تیم کوچکی داریم که چندان از مزایای دولتی بهره نمی‌بریم. این در حالی است که با توجه به افزایش شرکت‌کنندگان در این دوره و کمبود مکانی که برای اجرای آن‌ها وجود داشت ما مجبور شدیم سالن دیگری را نیز برای اجرای آثار معرفی کنیم. بر همین اساس با مدیریت مجموعه فرهنگی هنری نور صحبت‌هایی را انجام دادیم که خوشبختانه در این زمینه مساعدت‌های خوبی شد.

اما در دومین روز از برگزاری «بخش اول» مرحله رقابتی ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم که روز جمعه اول آذر ماه میزبان شرکت کنندگان بود بیش از ۵۰ هنرمند در بخش «تک نوازی» و بیش از ۶۰ هنرمند در بخش «دو و سه نوازی» آثار خود را در معرض رقابت هیات داوران گذاشتند.

آلبوم چاوشی چه زمانی منتشر می شود؟

آلبوم جدید محسن چاوشی با نام «بی نام» آماده انتشار است. این اثر مدت‌ها برای دریافت مجوز در دفتر موسیقی ارشاد با حواشی روبرو بود اما در نهایت مجوز انتشار گرفت.

اجرای متفاوت چکناواریان با نوای دفاع مقدس / انتشار آلبوم چاوشی به تعویق افتاد

پس از کسب مجوز همه منتظر انتشار آن بودند؛ قرار بود «بی نام» ۵ آذر منتشر شود، اما به دلیل قطعی اینترنت موبایل، انتشار اثر به زمان دیگری موکول شد. یکی از زمان‌های احتمالی برای انتشار آلبوم شب یلدا است؛ البته به نظر می‌رسد این اثر دی ماه منتشر شود. هادی حسینی تهیه کننده این آلبوم هم اعلام کرده است که عجله‌ای برای انتشار این اثر ندارد.

جشنواره صبا آغاز شد

آیین افتتاحیه دومین جشنواره دانشجویی موسیقی صبا شامگاه شنبه (دوم آذرماه) با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید موسیقی در تالار فارابی دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

ابتدا علی توکلی که اجرای این برنامه را برعهده داشت، به پشت تریبون رفت و ضمن خوش آمدگویی به حضار، از آن‌ها درخواست کرد با توجه به درگذشت استاد حسین دهلوی یک دقیقه سکوت کنند. سپس دکتر بابک خضرایی مشاور بخش پژوهشی جشنواره موسیقی صبا به روی صحنه آمد و متنی را در مورد استاد حسین دهلوی قرائت کرد. اجرای گروه همنوازان کردستان از بخش های بعدی این رونمایی بود. بخش دیگر این مراسم به صحبت‌های دکتر حمید عسکری ریاست دانشکده موسیقی دانشگاه تهران اختصاص داشت.

وی با تشویق حضار به روی صحنه آمد و گفت: از پاییز سال ۹۶ سیمرغ جشنواره موسیقی صبا به پرواز درآمد. به این دلیل از واژه سیمرغ استفاده می‌کنم که در این دو سال با دشواری‌ها، سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی روبرو بودیم. همین قطع شدن اینترنت باعث شد برخی از مهمان‌هایی که قرار بود از خارج از کشور در این مراسم حضور پیدا کنند، این امکان برایشان فراهم نشود و ما از حضور آن‌ها در دومین جشنواره موسیقی صبا محروم شویم. اما دومین دوره این جشنواره به نقطه‌ای رسید که با استقبال گرم و حضور شما عزیزان دانشجو به افتتاح شد.

بخش دیگر مراسم افتتاحیه دومین دوره جشنواره موسیقی صبا به دونوازی پیانو (مروارید آقاپور) و گیتار (محمود محب زاده) اختصاص داشت. اجرای گروه کُر آوای ماهان به سرپرستی نیما فاتحی نیز بخش دیگر این مراسم بود که این گروه به اجرای ۵ قطعه پرداخته و اجرای بی نقصی را به نمایش گذاشتند.

سپس پوریا رمضانیان دبیر دومین جشنواره موسیقی صبا نیز با دعوت مجری برنامه پشت تریبون آمد و ضمن خوش آمدگویی به حضار، دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: بنده شب گذشته متنی انتقادی و گلایه آمیز را آماده کرده بودم که به عنوان دبیر جشنواره در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره موسیقی صبا قرائت کنم، اما به دلیل اینکه در ابتدای مراسم دکتر بابک خضرایی متنی را در مورد استاد حسین دهلوی قرائت کردند و به عنوان یک موسیقیدان مجدداً به روحیات او تأمل کردم. علی رغم تمام بی انصافی‌هایی که در حق این بزرگمرد تاریخ موسیقی ایران شد اما با استقامت و تحمل این زندگی را گذراند. به هر حال بنده مسئولیت تمام اتفاقات جشنواره را عهده دار هستم و وظیفه خودم می‌دانم که از تک تک شما عزیزان تشکر کنم که از جشنواره موسیقی صبا حمایت کردید و امیدوارم که تا پایان جشنواره باما همراه باشید و اگر قصوری بود، مقصر آن بنده هستم.

سپس سیاوش مهرآیی دبیر بخش میان رشته‌ای جشنواره و سرپرست تیم طراحی گرافیک نیز به روی صحنه رفت و لحظاتی به صحبت پرداخت. در اواخر این مراسم نیز کارن کیهانی و هادی مجیدی به روی صحنه آمدند و با مجری برنامه گفت و گو کردند و این دو برنامه‌های اختتامیه جشنواره موسیقی صبا و یادبود پرویز مشکاتیان را تشریح کردند. اجرای قطعه‌ای از دکتر مجید تحریری با نام «بیدار شو» با حضور ۲ خواننده تنور (سهراب شهیدی و حسین محرمی) و  یک خواننده باس (علی علائی)، حسن ختام مراسم افتتاحیه دومین جشنواره موسیقی صبا بود. در انتهای برنامه نیز از تیزر این جشنواره رونمایی صورت گرفت.

زمان بلیت فروشی کنسرت کلهر مشخص شد

بلیت‌فروشی کنسرت «شهر خاموش» با حضور کیهان کلهر و کوارتت مینیاتور اوایل هفته آینده آغاز می‌شود. کیهان کلهر قصد دارد کنسرت «شهر خاموش» را از هفتم دی ۱۳۹۸ در تالار وحدت به صحنه ببرد.

اجرای متفاوت چکناواریان با نوای دفاع مقدس / انتشار آلبوم چاوشی به تعویق افتاد

قرار بود بلیت‌فروشی این کنسرت هفته گذشته آغاز شود، اما این اتفاق به علت محدودیت در اینترنت سراسری کشور در تاریخ اعلام شده رخ نداد. اکنون قرار است از ساعت ۱۵ روز یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ بلیت‌فروشی این کنسرت آغاز شود.

در کنسرت «شهر خاموش» کوارتت مینیاتور، کیهان کلهر را همراهی می‌کند. این در حالی است که کیهان کلهر در فروردین و خرداد امسال هم کنسرت «شهر خاموش» را در تهران به صحنه برد. ضمن اینکه ساری، اصفهان، رشت، شیراز، همدان، کرمانشاه و سنندج شهرستان‌هایی بودند که در سال جاری میزبان کنسرت «شهر خاموش» شدند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.