تحقیق و تفحص یکی از بارزترین اختیارات نمایندگان مجلس است

امام جمعه خوی گفت: تحقیق و تفحص در تمام امور کشوریکی از بارزترین اختیارات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،حجت الاسلام سید رضی شکوری امام جمعه خوی در خطبه‌های عبادی، سیاسی نماز جمعه این هفته، بعداز توصیه نمازگزاران به رعایت کردن تقوای الهی، با اشاره به ۱۰ آذر روز شهادت آیت ا.. شهید سید حسن مدرس گفت: اعتقاد بر عدم جدایی دین از سیاست، هوش سرشار توأم با درستکاری و تقوا، ساده زیستی و پاکدامنی، آزادگی و وارستگی، پرهیز از ظاهرسازی و عوام فریبی، نظم و اخلاص و ایمان، شهامت، شجاعت و اراده خلل ناپذیر، ایثار و از خودگذشتگی، سیاستمداری و مردم داری و ظلم ستیزی ازجمله برجسته‌ترین ویژگی‌های آن بزرگوار می‌باشد.
 
خطیب نماز جمعه خوی در ادامه افزود: بدین جهت است که حضرت امام (ره) خطاب به مردم ایران فرمود به مثل مدرس رأی دهید.

ضرورت اصلاح دیدگاه‌ها در مورد وظایف نماینده مجلس

حجت الاسلام شکوری با اشاره به ۱۰ آذر که روز مجلس نامگذاری شده است به بیان وظایف نمایندگان مجلس از دیدگاه قانون اساسی پرداخت و مواردرا به عنوان وظایف قانونی مجلس برشمرد وگفت:وضع قانون در حدود مقرر در قانون اساسی شرح و تفسیر قوانین عادی کشور، حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، تصویب استخدام کارشناسان خارجی در صورت ضرورت، رأی اعتماد به کابینه دولت حق استیضاح هیئت وزیران یا هر یک از وزراء، پاسخگویی به شکایات مردم از هر کدام از قوای سه گانه، حق استیضاح رییس جمهور، تمامی عهدنامه‌ها، قرار داد‌ها و مقاله‌ها، نامه‌ها و موافقت نـامه هـای بیـن الملـلی بایـد بـه تصـویب مجـلس برسد.

او در ادامه افزود: بطوریکه ملاحظه میشود هیچکدام از وظایف مجلس و نمایندگان در عین اهمیت و سرنوشت ساز بودن اجرایی نمی‌باشد لذاضرورت دارد نامزد‌های نمایندگی به مردم وعده‌های اجرایی ندهند و این برداشت غلط را که از ابتدای پیروزی انقلاب به فرهنگ تبدیل شده که از نمایندگان انتظار انجام کار‌های اجرایی را دارند در تبلیغات خود اصلاح کنند.
 
خطیب نماز جمعه در ادامه بحث به وظایف نمایندگان مجلس بر اساس مصوبه مورخه ۲۶ فروردین سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی شرایط عمومی نامزدی مجلس شورای اسلامی اشاره کردوگفت: اعتقاد به اسلام، التزام عملی به اسلام، التزام عملی به انقلاب اسلامی و نظام، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت، عدم محجوریت، عدم محکومیت قطعی به جرائم اقتصادی، عدم محکومیت کیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی، عدم وابستگی به گروه‌های غیر قانونی، عدم مؤثر بودن در تحکیم رژیم گذشته و وابسته نبودن به آن، عدم اعتیاد و استعمال مواد مخدر و روانگردان ازجمله این موارد اشاره شده شرایط عمومی نمایندگان مجلس می‌باشند.
 
خطیب نماز جمعه خوی در ادامه گفت: معمولا در آستانه انتخابات به ویژه انتخابات مجلس از ناحیه جریان‌های سیاسی و جناح‌ها، علیه مواضع شورای نگهبان جوسازی می‌شود که عده‌ای را به خاطر مسائل جناحی رد صلاحیت می‌کنند؟ در مقابل عده‌ای دیگر از جناح‌های دیگر به شورای نگهبان اعتراض می‌کنند که چرا فلانی را تأیید صلاحیت کردند در حالی که صلاحیت لازم را ندارد.
 
او در پایان این بحث افزود: پاسخ دبیر محترم شورای نگهبان در جلسات مختلف این است که ما وظیفه داریمّ قانون را عمل کنیم نه خواست نفسی خویش و دیگران را، و اجازه اقدام خارج از قانون را شرعاً نداریم.


انتهای پیام/م

 

برچسب ها: نماز جمعه ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.