ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزای فصلی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: با توجه به فوت سه نفر در شهرستان بابل به علت آنفلوانزای فصلی، تزریق واکسن آنفلوانزای برای بیماران پرخطر ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: آنفلوانزای فصلی با تب ناگهانی شروع می‌شود، لرز، سرفه، گلودرد، کسالت، سردرد و درد عضلانی و مفصلی که می‌تواند با استفراغ و اسهال همراه باشد.

او افزود: این علائم در گروه‌های خاصی مانند شیرخواران و افراد سالمند و مبتلایان به نقایص ایمنی ممکن است به صورت غیر معمول و گا‌ها شدید ظاهر شود.

جوانیان، هدف از این نشست را اطلاع‌رسانی درست با هدف جلوگیری از شایعات دانست و گفت: این بیماری بیشتر از طریق ذرات درشت تنفسی که از طریق عطسه و سرفه و از فاصله نزدیک انتقال می‌یابند و با تماس با سطوح آلوده نیز امکان انتقال آن تشدید می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: ویروس آنفولانزا هر یک تا سه سال می‌تواند به صورت یک اپیدمی خودش را نشان دهد، اپیدمی یعنی تعداد افراد مبتلا از حد نرمال بیشتر شود.

او گفت: نوع ویروسی که الان بیشتر مدنظر بوده H ۱ N ۱و H ۳ N ۲است و آن اپیدمی که امسال با آن مواجه شدیم، ویروس H ۱ N ۱است که حدود ۳ هفته از آغاز آن می‌گذرد و ممکن است تا ۲ هفته آینده فروکش کند، اما ممکن است موج‌های دیگری از آن تا پایان زمستان رخ دهد.

جوانیان افزود: واکسن آنفولانزا معمولا ۴۰ تا ۶۰ درصد در بدن تاثیر خواهد داشت، پس افرادی که واکسن زده‌اند نیز باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بیماران پرخطری که زمینه بیمار‌هایی همچون قلبی، خونی، کبد و سرطان دارند تزریق واکسن آنفلوانزا را جدی بگیرند.

او افزود: واکسن آنفلوانزا به اندازه کافی در داروخانه‌ها وجود دارد و مردم نگران تهیه واکسن نباشند و این واکسن‌ها از معتبرترین شرکت‌های دنیا، از فرانسه و هلند تهیه شده است.

جوانیان گفت: هزینه واکسن آنفلوآنزا حدود ۴۰۰ هزار ریال است و برای بیماران پرخطر تزریق این واکسن ضروری است.

او افزود: تاکنون سه نفر در شهرستان بابل به خاطر آنفلوانزای فصلی جانشان را از دست داده اند و ۲۲ نفر در بیمارستان آیت الله روحانی بابل تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل گفت: همه فوت شدگان آنفلوانزای فصلی دارای بیماری‌های خاص بودند که واکسن تزریق نکرده بودند و بین ۳۰ تا ۶۰ سال سن داشتند.

او افزود: با اشاره به اینکهوالدین در صورت بروز علائم سرماخوردگی، فرزندان خود را به مدرسه نفرستند، گفت: در حال حاضر مردم با رعایت نکات بهداشتی شست و شوی دقیق دست‌ها و استفاده از مایعات و لباس مناسب می‌توانند از ابتلا به این ویروس در امان باشند.

جوانیان گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تمامی بیماران دیالیزی و پرسنل بیمارستان‌هایی که در اورژانس و مراقبت‌های ویژه قرار دارند تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزای فصلی را انجام داده است.

او افزود: همچنین معلولین مرکز نوشیروانی بابل و برخی از زندانیان نیز تزریق این واکسن را به صورت رایگان دریافت کردند.

جوانیان با بیان اینکه افراد پرخطر اگر دچار آنفولانزا می‌شوند، حتما به پزشک مراجعه کنند، گفت: دارو‌های بتامتازون و دگزامتازون به هیچ وجه از سوی بیماران آنفولانزا به صورت خود درمانی استفاده نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، بهترین راه درمان آنفلوانزای فصلی را برای افراد بیمار استراحت و مصرف مایعات بیان کرد و گفت: در صورتی که بیماران در مراحل اولیه بهبود نیافتند از خود درمانی پرهیز کنند و با مراجعه به مراکز درمانی در نظر گرفته شده تحت درمان قرار گیرند.

او افزود: در شهرستان بابل برای بیماران بزرگسال، بیمارستان آیت الله روحانی و برای کودکان بیمارستان کودکان امیرکلا در نظر گرقته شده است در صورت نیاز با دستور پزشک بستری خواهند شد.

انتهای پیام/ م

جدی گرفتن تزریق واکسن آنفلوانزای فصلی برای بیماران پرخطر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار