رئیس ستاد انتخابات لرستان؛

انتخاباتی قانونمند برگزارمی‌کنیم/ تشریح جزئیات ثبت‌نام داوطلبان

رئیس ستاد انتخابات لرستان با تشریح جزئیات ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: انتخاباتی خوب، با نشاط، سالم و قانونمند در استان برگزار خواهیم کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،محمود ثمینی در سخنانی با اشاره به مدارک مورد نیاز برای ثبت نام نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اصل کارت ملی به همراه یک نسخه تصویری آن، اصل شناسنامه عکس دار به همراه تصاویر کامل آن، یک قطعه عکس سه در چهار، اصل و یک نسخه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر (کارشناسی ارشد و یا معادل)، تصویر گواهی استعفا و عدم اشتغال در پست‌های مدیریتی، مدرک تعیین تکلیف خدمت سربازی، ارائه مدارک ایثارگری، جانبازی، آزادگی، فرزند شهید و یا رزمندگانی که شش ماه در جبهه حضور داشته اند از جمله این مدارک است.

داوطلبان برای ثبت‌نام باید به مرکز حوزه انتخابیه مراجعه کنند

او در ادامه با اشاره به ویژگی‌ها و شاخص‌های مورد نیاز برای نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مطلقه ولایت فقیه، داشتن مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا معادل آن، نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه، سلامت جسمی به حد برخورداری از نعمت بینایی و شنوایی، حداقل سن ۳۰ سال و حداکثر ۷۵ سال از جمله این ویژگی‌ها است.

رئیس ستاد انتخابات لرستان همچنین با اشاره به روند رسیدگی به صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: به محض اینکه داوطلبان ثبت نام کنند، مدارک آن‌ها بلافاصله از طریق فرمانداری‌ها هم به وزارت کشور و هم برای مراجع قانونی ارسال می‌شوند.

ثمینی، تصریح کرد: وزارت کشور یک نسخه از آن‌ها را برای هیئت مرکزی و شهرستان‌ها ارسال می‌کند و از طرفی آن‌ها را به چهار مرجعی که قانون پیش بینی کرده ارسال می‌شوند، در نهایت باید ظرف ۱۰ روز وزارت اطلاعات، پلیس امنیت، ثبت احوال و دادستانی پاسخ استعلام‌ها را بدهند و پس از اینکه این مدارک واصل شد هیئت‌های اجرایی بررسی صلاحیت داوطلبان را آغاز خواهند کرد و نتیجه به هیئت نظارت ارسال خواهد شد.

او، افزود: اگر احیانا داوطلب به هر دلیلی در هیئت اجرایی مورد تایید قرار نگرفته باشد، ظرف یک روز به داوطلب اعلام می‌کنند، داوطلب برای احقاق حق می‌تواند به هیئت نظارت استان شکایت کند و دلایل خود را اعلام و آن‌ها به رد صلاحیت داوطلب رسیدگی کنند.

رئیس ستاد انتخابات لرستان، همچنین تاکید کرد: بر اساس قانون، داوطلبان برای ثبت نام باید به مرکز حوزه انتخابیه مراجعه کنند.

داوطلبان هنگام ثبت‌نام نباید هیئت همراه داشته باشند

ثمینی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه انتظار این بوده کسانی که می‌خواهند وارد عرصه رقابت برای کسب جایگاه نمایندگی و وکالت مردم شوند قانون مندی را رعایت کنند، عنوان کرد: ما در سنوات گذشته مورد داشته ایم که داوطلبین که برای ثبت نام مراجعه می‌کنند ناخودآگاه همایشی هم در خیابان با خود همراه می‌کنند که این امر نه زیبنده داوطلب و نه در شان مردم است، همچنین قانون این اجازه را نمی‌دهد چرا که این امر موجب ترافیک و تجمع می‌شود، در نهایت از سوی هیئت نظارت و اجرایی این موارد رصد می‌شود.

او با تاکید بر اینکه توصیه می‌کنیم که داوطلبان خودشان برای ثبت نام مراجعه کنند، افزود: اگر قرار باشد که داوطلبان هنگام ثبت نام هیئتی را راه بی اندازند و ترافیک ایجاد کنند مشکل ساز خواهد بود، در این راستا این موضوع از سوی داوطلبان رعایت شود و در کمال نظم و امنیت برای ثبت نام مراجعه کنند.

پیش‌بینی حضور پر شور مردم در انتخابات

رئیس ستاد انتخابات لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند تعیین و انتخاب هیئت‌های نظارت و بازرسی انتخابات در استان، بیان داشت: از روز یکشنبه به مدت شش روز فرمانداران می‌توانند ۳۰ نفر معتمد به هیئت‌های شهرستان معرفی کنند، پس از اینکه هیئت نظارت نظر خود را راجع به این ۳۰ نفر اعلام کرد در نهایت هشت نفر معتمد و برتر به عنوان هیئت اجرایی اصلی انتخاب می‌شوند که در کنار دادستان، فرماندار و ... هیئت اجرایی شکل می‌گیرد.

ثمینی، عنوان کرد: همچنین قانون گذار به وزیر کشور این اختیار را داده که برای نظارت بر حسن جریان انتخابات، بازرسین ثابت و سیار را به شعب و حوزه‌های انتخابیه اعزام کند، گزارش خود را به وزارت کشور، فرمانداران و رئیس هیئت بازرسی اراده دهند، در شعب اخذ رای نیز به طور معمول بازرسینی که به طور ثابت مستقر هستند گزارش تخلفات را به نماینده فرماندار در شعب اخذ رای ارائه می‌کنند و نماینده فرماندار نیز مکلف به بررسی آن است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خوشبختانه مردم لرستان ثابت کرده اند به سرنوشت خود بیشتر اهمیت می‌دهند و رقابت تنگاتنگ، بسیار خوب و در عین حال داغی را با هم دارند، گفت: خوشبختانه مردم احساس وظیفه می‌کنند و به میدان می‌آیند، پیش بینی ما این است مردم پر شور‌تر از گذشته در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد.

مردم قوانین را رعایت کنند

رئیس ستاد انتخابات لرستان با تاکید بر اینکه برای ایجاد توسعه باید بالندگی را در جامعه رقم بزنیم و ایجاد کنیم، گفت: در این راستا احزاب در نهادینه کردن قانون، ایجاد نگرش و بینش در مردم می‌توانند نقش اساسی داشته باشند.

ثمینی با بیان اینکه اگر احزاب شکل گیرند و برنامه‌های خود را ارائه کنند مردم می‌توانند به داوطلبین احزاب رای دهند، گفت: در نهایت احزاب در مقابل مردم و رای دهندگان مسئول خواهند بود، عملکرد احزاب مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر به وعده‌های خود عمل نکرده باشند رویکرد مردم در انتخابات بعدی متفاوت‌تر خواهد بود.

او، بیان داشت: همچنین می‌طلبد که مردم در صحنه‌هایی که خلق می‌کنند و از داوطلبان حمایت می‌کنند قوانین و مقررات را رعایت کنند، اخلاق رعایت شود، فضا سازی نشود و خدایی ناکرده رفتار‌های خشنی از کسی در رقابت‌های انتخاباتی صورت نگیرد.

به مردم اطمینان می‌دهیم انتخاباتی قانونمند برگزار کنیم

رئیس ستاد انتخابات لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما بار‌ها در جلسات مختلف تاکید کرده ایم که بی طرفی، قانونمندی و سلامت انتخابات کاملا تضمین شود، افزود: به طور حتم با توجه به جلسات و تاکیدات صورت گرفته، این اتفاق خواهد افتاد و در این راستا هم به داوطلبان و هم به مردم استان اطمینان می‌دهیم که با حضور و همکاری خودشان در صحنه، انتخاباتی خوب، با نشاط، سالم و قانونمندی را با کمک مجریان و هیئت نظارت برگزار خواهیم کرد.

ثمینی که در گفتگوی زنده صدا و سیمای مرکز لرستان سخن می‌گفت، یادآور شد: توصیه ما این است که داوطلبان در روز‌های اول برای ثبت نام حضور پیدا کنند تا نتیجه استعلامات زودتر اعلام شود.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار