بیماران ، قربانیان اصلی تحریم دارویی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:تحریم نبودن غذا، دارو و تجهیزات پزشکی برای ایران دروغ محض است و در حال حاضر تحریم‌های دارویی بر کشور ما اعمال می‌شود.

دکتر ابوالفضل اصلانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: تا قبل از سال ۱۳۶۸ هیچ شرکت داروسازی در استان اصفهان نداشتیم، اما از سال ۶۸ تا به امروز ۲۵ شرکت دارویی در استان اصفهان ثبت شده که از این تعداد ۱۸ شرکت در استان فعال هستند.

اصلانی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد از نیاز دارویی کشور تولید داخلی است ادامه داد: ۱۰ درصد محصولات دارویی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود که این تعداد حدود ۹۰۰ قلم دارویی است که بعضی از این اقلام منحصرا توسط شرکت‌های دارویی اصفهان تولید می‌شوند.

او در خصوص چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های داروسازی اصفهان اظهار داشت: از سال گذشته با شروع دوباره تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشورمان، تامین مواد اولیه مهم‌ترین چالشی است که شرکت‌های داروسازی و صنعت با آن مواجه هستند و نمی‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از شرکت‌های خارجی تهیه کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: حدود ۶۸ درصد از مواد اولیه ساخت دارو در کشورمان تولید می‌شود، اما برای ساخت یک دارو ممکن است، ۲۰ قلم ماده اولیه اعم از مواد موثره و مواد جانبی نیاز داشته باشیم که با نبود حتی یک قلم از این مواد اولیه، ساخت دارو نیز منتفی می‌شود.

اصلانی با تکذیب ادعای کشور‌های غربی مبنی بر تحریم نبودن دارو برای ایران تصریح کرد: تحریم نبودن غذا، دارو و تجهیزات پزشکی برای ایران دروغ محض است و در حال حاضر تحریم‌های دارویی بر کشور ما اعمال می‌شود.

او ادامه داد: البته چالش‌ها و مشکلاتی که شرکت‌های داروسازی در داخل با آن مواجه هستند را با پیگیری از مسئولین مختلف درصدد رفع آن‌ها هستیم، اما عمده مشکلات شرکت‌های داروسازی در تولید دارو به تحریم‌های ناروا و ظالمانه علیه کشورمان بر می‌گردد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تولید مکمل‌های دارویی، تغذیه‌ای و ورزشی در استان بیان کرد: برخی شرکت‌های دارویی اصفهان مکمل‌های دارویی و تغذیه‌ای را تولید می‌کنند و به زودی مکمل‌های ورزشی نیز در اصفهان توسط شرکت‌های دارویی به تولید خواهند رسید.

اصلانی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمترین تعداد کمبود دارویی را در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد، عنوان کرد: عمده کمبود‌های دارویی در حال حاضر مربوط به دارو‌های وارداتی است. علی رغم اینکه دارو‌های وارداتی تنها ۳ درصد عددی از نیاز دارویی کشور را تامین می‌کنند، اما سالیانه حدود ۳/۱ میلیارد دلار هزینه را به کشور تحمیل می‌کنند، این در حالی است که کل ارز اختصاص داده شده برای تأمین ۹۷ درصد داروی تولیدی در کشور ۵۵۰ الی ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

او افزود: بیشترین کمبود‌های دارویی که در استان با آن مواجه هستیم مربوط به دارو‌های برند ضد سرطان است. البته دارو‌های ضد سرطان را به فرم ژنریک و تولیدکشور‌های آسیایی در داروخانه‌ها موجود داریم، اما متاسفانه اصرار بعضی از پزشکان به تجویز برخی برند‌های خاص که قبلا از کشور‌های غربی وارد می‌شد، منجر به سردرگمی بیماران در تهیه این دارو‌ها شده است. البته برخی برند‌های خاص وجود دارند که متخصصین برای درمان بیماران اجماع نظر دارند و سازمان غذا و دارو برای تأمین این دسته از دارو‌ها مشکلی ندارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص انسولین‌های مصرفی بیماران دیابتی عنوان کرد: سه شرکت داروسازی در کشور داریم که تولید کننده ویال‌های انسولین هستند که در مورد این ویال‌ها نه تنها کمبود دارویی نداریم، بلکه این دارو‌ها در داروخانه‌ها مازاد هم هست، به نحوی که در اثر ماندن طولانی مدت در داروخانه‌ها تاریخ مصرف این ویال‌ها به اتمام می‌رسد.

اصلانی ادامه داد: تا پنج سال گذشته عمده مصرف بیماران دیابتی ویال‌های انسولین بود، اما طی پنج سال اخیر همکاران پزشک از ویال‌های انسولین بیماران را به سمت مصرف قلم‌های انسولین سوق دادند که یکی از علت‌های کم یاب شدن بعضی از قلم‌های انسولین همین امر بوده است.

او با اشاره به اینکه تا سه هفته گذشته مشکلی در تامین قلم انسولین نوومیکس مورد نیاز بیماران دیابتی نداشتیم گفت: سهمیه دریافتی قلم انسولین نوومیکس استان از طریق داروخانه‌های منتخب شهرستان‌های استان به بیماران با ارائه نسخه پزشک تحویل می‌گردد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌های دارویی علیه کشورمان به همکاری و همراهی پزشکان محترم نیازمندیم که دارو‌های مورد نیاز بیماران را به تعداد کافی برای بیمار تجویز نمایند و از نوشتن دارو بیش از مصرف برای مدت محدود خودداری کنند، چون انباشت دارویی در منازل منجر به کم شدن ذخایر دارویی در داروخانه‌ها می‌شود. همچنین از بیماران تقاضا می‌کنیم که به ما اعتماد کنند و از دکتر داروساز و پزشک تقاضای دریافت دارو بیش از نیاز خود را نداشته باشند تا بتوانیم نیاز دارویی استان را به خوبی مدیریت کنیم.

اصلانی افزود: بیماران می‌توانند در صورت بروز مشکل و یا نیاز به دارو‌های تجویز شده توسط پزشک از جمله قلم انسولین نوومیکس، در صورتی که این دارو را در داروخانه‌های منتخب نیافتند ضمن تماس با سامانه ۱۹۰ از همکاران ما آدرس و نام داروخانه‌هایی که داروی مد نظرشان را دارا هستند، جویا شوند.

او ادامه داد: در صورتی که همشهریان تخلفی را در داروخانه‌های استان مشاهده کردند، می‌توانند ضمن تماس با سامانه ۱۹۰ یا تماس با شماره تلفن ۳۶۵۴۷۹۵۸ در ساعات اداری تخلف مورد نظر را گزارش دهند تا بازرس‌های ما تخلف گزارش شده را پیگیری نمایند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص نظارت معاونت غذا و دارو بر داروخانه‌های استان گفت: استان اصفهان در بحث نظارت بر داروخانه‌ها وضعیت بسیار خوبی را دارد و در حال حاضر که تعداد داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان۸۷۰ داروخانه است، نظارت معاونت بر همه این داروخانه‌ها در حد عالی است، چون معتقدیم که بر کالا‌هایی که مرتبط با سلامت مردم است باید کاملا منطبق با قوانین و ضوابط عمل کنیم.

اصلانی افزود: نظارت بر داروخانه‌ها به صورت نظام‌مند است، اگر در داروخانه‌ای تخلفی مشاهده کردیم، تعداد بازرسی‌ها از داروخانه تشدید می‌شود، البته بالای ۹۵ درصد از داروخانه‌های اصفهان سالم و پاک فعالیت می‌کنند و آن ۵ درصد که در آن‌ها تخلف رخ داده است، با بازرسی‌های مرتب و متعدد رصد می‌شوند، ضمنأ آن درصد کم از داروخانه‌هایی که تخلف انجام داده اند، یقینا در توزیع دارو‌های سهمیه‌ای جز داروخانه‌های منتخب ما نخواهند بود.

او در مورد مصرف مکمل‌های ورزشی اظهار داشت: مکمل‌های ورزشی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند کاملا مورد تایید هستند، چون علاوه بر داشتن برچسب اصالت، دکتر داروساز به ورزشکار مشاوره در خصوص نحوه مصرف را ارائه می‌دهد، اما فروشگاه‌های دیگر و مربیان ورزشی مجاز به فروش مکمل‌های ورزشی نیستند و در صورت مشاهده و گزارش مردمی با گشت‌های مشترک معاونت غذا و دارو، اصناف و نیروی انتظامی با آن‌ها برخورد می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت، همه دارو‌های وارداتی باید از سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشند و اگر شهروندان به اصالت دارویی شک داشتند، می‌توانند با سامانه ۱۹۰ و یا با شماره ۳۶۵۴۷۹۵۸ تماس بگیرند و سؤال خود را مطرح نمایند.

اصلانی در مورد قیمت دارو در شرایط مختلف و نوسانات بازار ارز اظهار داشت: قیمت دارو توسط سازمان غذا و دارو به صورت متمرکز قیمت گذاری می‌شود و هیچ شرکتی اجازه ندارد بدون مجوز از سازمان غذا و دارو اقدام به قیمت گذاری کند. قیمت تمام شده دارو توسط کمیته‌ای متشکل از کارشناسان سازمان غذا و دارو، کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده در سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود.

او در مورد خارج شدن بعضی از دارو‌ها از لیست پوشش بیمه‌های درمانی بیان کرد: دلیل خارج شدن بعضی از دارو‌ها از لیست تحت پوشش بیمه‌های درمانی پیشگیری از مصرف بی رویه آن‌ها بوده است و این موارد جز دارو‌های با قیمت پایین است که تأثیر خاصی در سبد هزینه خانوار ندارد. اما همه دارو‌های گران قیمت از جمله دارو‌های بیماران سرطانی، بیماران صعب العلاج، هموفیلی و MS تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار دارند. همچنین شیر خشک متابولیک خاص به درب منزل بیمار فرستاده می‌شود.

اصلانی در خصوص کیفیت دارو‌های ساخت ایران تصریح کرد: برخی از بیماران ما نگاه خوبی به دارو‌های تولید داخلی ندارند. صنعت ما پتانسیل‌های فراوانی دارد و کیفیت دارو‌های ساخت ایران با دارو‌های وارداتی تفاوت محسوسی نمی‌کند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم بیماران و پزشکان به دارو‌های تولید داخل اعتماد کنند و نگاه ویژه به دارو‌های ساخت ایران از طرف مردم و پزشکان می‌تواند به خودکفایی کشور در زمینه تولید دارو کمک کند.

او با اشاره به اینکه داروخانه‌ها موظف به ارائه فاکتور به بیمار هستند عنوان کرد: همه داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موظف به ارائه فاکتور به بیماران می‌باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص حق فنی داروخانه‌ها اظهار داشت: به استناد بند ۱۵ ماده ۱ قانون تشکیلات وزارت بهداشت، اختیار تعیین حق فنی داروخانه‌ها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده شده که با ابلاغ اسفند ماه سال گذشته مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حق فنی داروخانه‌ها قانونی می‌باشد.

اصلانی ادامه داد: نهایت سود دارو‌های داخلی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی برای داروخانه‌ها ۱۸ درصد و دارو‌های خارجی زیر ۱۰ درصد است. حق فنی داروخانه، بهای پذیرش مسئولیت دکتر داروساز برای تضمین صحت و سلامت فرآیند‌های تأمین، انبارش، انطباق دارو با نسخه تجویزی، کنترل تداخلات دارو با دارو و دارو با غذا و در صورت نیاز ارائه مشاوره‌های دارویی است که بسیاری از این خدمات در بطن فرآیند دریافت دارو از داروخانه مستتر می‌باشد. از طرفی داروساز وقت خود را برای ارائه خدمات دارویی صحیح، راهنمایی بیمار، پایش تجویز صحیح دارو صرف می‌کند تا بیمار را به بهترین شکل ممکن به سمت درمان سوق دهد، به همین دلیل دریافت حق فنی از طرف داروخانه‌ها یک حق قانونی می‌باشد.

او افزود: میزان حق فنی بستگی به تعداد اقلام دارویی تجویز شده در نسخه دارد، به نحوی که به ازای هر یک قلم دارو در نسخه ۱۷۲۸۰، دو قلم دارو ۳۴۵۶۰ و سه قلم و بیشتر ۵۱۸۴۰ ریال در داروخانه‌های روزانه می‌باشد و برای داروخانه‌های شبانه روزی در ساعات ۲۲ لغایت ۸ صبح و در ساعات فعالیت روز‌های تعطیل حدود ۱۰ درصد به مبالغ فوق افزوده خواهد شد.
 
 
انتهای پیام/ش

نظارت های جدی و سخت گیرانه سازمان غذا و دارو بر داروخانه های اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.