۳۰ هزار نفر عامل اجرای انتخابات در گیلان هستند

۳۰ هزار نفر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در ۲ هزار و ۵۶۰ شعبه اخذ رای برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمود قاسم نژاد، رئیس ستاد انتخابات گیلان، با اشاره به شرایط ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران، تابعیت ایرانی، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه، داشتن مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن، نداشتن سوء پیشینه، سلامت جسمی در حد نعمت بینایی، شنوایی و گویایی، حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال سن از شرایط عمومی داوطلبان نمایندگی مجلس است.

او افزود: به استناد ماده ۵۰ قانون انتخابات، پرونده داوطلبان پس از استعلام از فرمانداری‌ها در هیات‌های اجرایی بررسی می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات گیلان، با بیان اینکه داوطلبانی که رد صلاحیت می‌شوند، با نامه کتبی فرمانداری و یا بخشداری‌ها از وضعیت خود مطلع می‌شوند، گفت: این افراد با مراجعه به هیات نظارت بر انتخابات شهرستان، استان و هیات مرکزی در تهران به رد صلاحیت خود اعتراض کنند.

محمود قاسم نژاد، با اشاره به اینکه بررسی مجدد صلاحیت داوطلب بار اول در یک مرحله ۷ روزه و بار دو و سوم در ۲ مرحله ۲۰ روزه انجام می‌شود، افزود: در آخرین اعتراض، داوطلب می‌تواند به شورای نگهبان شکایت کند تا پرونده وی به صورت دقیق‌تر بررسی شده و یا حتی تقاضای مصاحبه و مذاکره کند.

رئیس ستاد انتخابات گیلان، از تشکیل هیات اجرایی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با شروع ثبت نام داوطلبان خبر داد و گفت: فرمانداران و بخشداران باید اسامی ۳۰ نفر از معتمدان شهرستان و بخش خود را اعلام کنند تا پس از تایید با حضور دادستان و رئیس ثبت احوال جلسه تشکیل دهند و فعالیت خود را آغاز کنند.

قاسم نژاد، با اشاره به با ۱۶ شهرستان و ۲۷ بخش مستقل در گیلان، افزود: بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب اعضای شعب اخذ رای شامل بازرس، نیروی انتظامی، نماینده فرماندار و بخشدار یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در گیلان اجرا می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات گیلان گفت: علاوه بر این افراد، نیرو‌هایی از وزارت کشور به عنوان ناظر در انتخابات حضور می‌یابند که امیدواریم با وجود این ناظران و مجریان، انتخاباتی سالم همراه با مشارکت حداکثری مردم برگزار شود.

محمود قاسم نژاد، از پیش بینی ۲ هزار و ۵۶۰ شعبه اخذ رای در گیلان در انتخابات پیش رو خبر داد و گفت: تعداد این شعبه‌ها ممکن است بنا به اعمال نظرات هیات‌های اجرایی کمی تغییر کند.

او، با بیان اینکه احراز هویت رای دهندگان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، افزود: موضوع برگزاری الکترونیکی انتخابات در وزارت کشور مطرح شده است، اما باید در خصوص تامین لوازم الکترونیکی و تمهیدات لازم تفاهم و تعامل کافی بین دست اندرکاران انتخابات وجود داشته باشد و مورد تایید هیات مرکزی نظارت بر انتخابات قرار گیرد تا به صورت یکسان در همه استان‌ها و شهرستان‌ها اجرا شود.

رئیس ستاد انتخابات گیلان، آغاز فعالیت انتخاباتی و تبلیغات رسمی نامزد‌ها را ۸ روز مانده به انتخابات ۲ اسفند، گفت: تبلیغات نامزد‌ها به مدت ۷ روز و ۸ ساعت انجام می‌شود و ۲۴ ساعت مانده به شروع انتخابات و اخذ رای در شعبات یعنی ۸ صبح پنج شنبه اول اسفند ۹۸ به پایان می‌رسد.

محمود قاسم نژاد افزود: اصول و اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند، یکدیگر را تخریب نکنند، از انجام اعمال غیر قانونی نظیر خرید رای، تطمیع و تهدید برای جلب رای مردم، نصب عکس و بنر‌های تبلیغاتی بزرگتر از حد مجاز خودداری کرده و هنگام سخنرانی‌های خود از صحبت در خصوص مسایلی که موجب تحریک اقوام مختلف و یا تنش شود پرهیز کنند.

او، با اشاره به شروع کار هیات نظارت بر انتخابات پیش از شروع فرآیند انتخابات و رصد فعالیت‌های دواطلبان، تصریح کرد: این هیات با کمک دادگستری گیلان و قوه قضاییه می‌تواند جلوی رفتار‌های خارج از عرف این افراد را بگیرد و کمیته پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخابات با حضور کارکنان استانداری و همراهی قوه قضاییه و یا کمیته امحا می‌توانند آثار تبلیغات غیر متعارف کاندیدا‌ها را در زمان فعالیت انتخاباتی مجاز حذف کنند.

 

انتهای پیام/م.ع

 عامل اجرای انتخابات در گیلان۳۰ هزار نفر هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.