معضل صف‌های گاز در زاهدان همچنان پابرجاست

صف‌های طولانی و طاقت فرسای کمبود گاز مایع جزئی از برنامه روزانه مردم زاهدان در فصل سرما شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، استان سیستان وبلوچستان هنوز نام محروم را به یدک می کشد، از هر نظر مردم در تنگنا قرار گرفته اند صف های طویل برای  دریافت سیلندر گاز در کشوری که سرشار از منابع سوختی است.

معضل کمبود و توزیع  گاز در مرکز استان و عدم دسترسی آسان به سیلندر گاز باعث شده است  در فصل پاییز مردم با این مشکل هرساله دست وپنجه نرم کنند.

صف‌های گاز در زاهدان همچنان پابرجا/بحران در سیستان وبلوچستان ادامه دارد

مردان و زنان پیر، جوان و حتی نوجوانانی که ساعت ها وقت خود را برای دریافت یک سیلندر گاز در هوای سرد و وضعیت نامطلوب عرضه در صف های طولانی گاز می گذرانند یا افرادی که انتظار کشیدن در صف های گاز به نوعی کار روزمره زندگیشان شده است، همه و همه از این وضعیت گلایه مندند.

همه جای کشور لوله کشی گاز وجود دارد اما اینجا متاسفانه مردم برای سیلندرگاز باید بهترین وقتشان را در صف به انتظار بنشینند.

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:صبح بعد از فرستادن فرزند به مدرسه برای گرفتن گاز چند ساعت  در صف منتظر ایستاده ام  و تا کنون که ساعت ۱۰:۴۰ صبح است گاز به من نرسید.

یکی دیگر از شهروندان گفت: از صبح برای گرفتن گاز توی صف هستم وقت این مردم ارزش ندارد!!

صف‌های گاز در زاهدان همچنان پابرجا/بحران در سیستان وبلوچستان ادامه دارد

یکی از شهروندانی که در این مکان منتظر خودوری حمل سیلندر است ،گفت : از ساعت هفت در انتظار خودرو‌های توزیع سیلندر گاز مایع هستیم، اما هنوز خبری نیست، برای تهیه دو سیلندر گاز باید ساعت‌ها در انتظار باشیم، دانشجو هستم و به دلیل این که از صبح زود برای دریافت گاز انتظار می‌کشم، نتوانستم در کلاس درس حاضر شوم.

شهروند دیگری افزود: از حدود یک ماه قبل، وضعیت توزیع سیلندر گاز مایع در زاهدان نامناسب شده است، اشتراک گاز داریم، اما هر بار که با شرکت مربوط تماس می‌گیریم برایمان گاز نمی‌آورد، به همین دلیل مجبور به حمل سیلندر خالی در خودرو هستم تا در مکان‌های مشخص آن را تعویض کنم، نیم ساعت قبل، کلاس دخترم تمام شد و در دانشگاه منتظر است تا سیلندر گاز را تعویض کنم و دنبالش بروم، اما هنوز نوبت به من نرسیده است.

جای خالی نظارت بشدت احساس می شود / قیمت های چندنرخی در سطح شهر 

این روز‌ها درحالی شهروندان باکمبود گاز یا صف‌های طولاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که در بررسی‌ها به عمل آمده نشان می‌دهد فروش کپسول گاز از ۱۵ تا ۲۵ هزار تومانی در داخل شهر گزارش شده است.

به گفته بعضی از شهروندان قیمت هر سیلندر گاز در سطح شهر بین ۱۸ تا ۲۵ هزارتومان است.

صف‌های گاز در زاهدان همچنان پابرجا/بحران در سیستان وبلوچستان ادامه دارد

مسئولان شرکت پرسی گاز باید نظارت بیشتری برنحوه توزیع گاز در سطح شهر داشته باشند تامردم مجبور نباشند یک عدد سیلندر را چندبرابر آزاد بخرند.

برخی افراد سودجو  و فرصت طلب با وضعیت پیش آمده  و نبود نظارت سیلندر گاز راباقیمت دولتی خریداری کرده و  باقیمت های نجومی به فروش می رسانند.

ورود دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان به حل معضل کمبود کپسول

دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ضمن دعوت از مدیرعامل پرسی ایران گاز استان، مطالبات مردم را درباره روند نامناسب توزیع کپسول‌های گاز در زاهدان مطرح و راهکارهایی را برای رفع مشکل پیشنهاد کرد.

صف‌های گاز در زاهدان همچنان پابرجا/بحران در سیستان وبلوچستان ادامه دارد

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ثبوتی مدیر دفتر نماینده ولی فقیه در استان، با تاکید بر وجود اشکالات زیرساختی در توزیع کپسول گاز در زاهدان، اظهار داشت: توزیع منظم و از پیش اعلام شده گاز در محلات شهر زاهدان و نظارت دقیق بر این روند، می‌تواند مشکل فعلی را در توزیع گاز حل کند.

او با تاکید بر این که می‌توان از ظرفیت نماز جمعه استفاده و مردم را از نحوه عملکرد نهاد‌های ذیربط آگاه کرد، تصریح کرد: نیرو‌های داوطلب برای نظارت بر روند توزیع گاز آمادگی دارند تا عادی شدن جریان توزیع در با شرکت پرسی ایران گاز همکاری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ثبوتی ادامه داد: فعال سازی اشتراکات گاز از الزامات بهبود وضعیت توزیع سیلندر گاز در زاهدان است که لازم است در این خصوص هرچه سریعتر اقدامات لازم اجرا شود.

او با تاکید بر این مسئله که با نظارت بیشتر خدمات بهتری به مردم ارائه می‌شود، تصریح کرد: توزیع گاز باید از حالت ایستگاهی به درب خانه سوق پیدا کند.

ثبوتی با اشاره به اینکه دعوت از مدیران برای حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان، برای بازخواست نیست و هدف تنها کمک به بهبود روند فعالیت و خدمات دهی به مردم است، گفت: پیگیری مطالبات مردمی یکی از وظایف ما است و سعی می‌کنیم در کنار مدیران راهکاری مناسب را برای رفع مشکلات موجود، پیدا کنیم.

خودروهای LPG و آزادفروشان گاز علت اصلی صف های طولانی 

شه بخش مدیرشرکت پرسی و ایران گاز استان  درخصوص دلایل کمبود گاز این روزهای شهرزاهدان  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: توزیع سیلندر گاز روزانه تا ساعت ۱۶ انجام می‌شود با تدابیر اندیشیده شده  تاپایان هفته شرایط توزیع گاز در زاهدان به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

صف‌های گاز در زاهدان همچنان پابرجا/بحران در سیستان وبلوچستان ادامه دارد

او افزود: خودروهای LPG،آزادفروشان گاز و استفاده بی رویه ازبخاری های گازی و همچنین مشکل سهمیه گاز شعبه دوم شرکت پرسی وایران گازباعث بوجود آمدن این صف های طولانی شده است.

او خاطرنشان کرد: ۳۵ خودرو برای کسپول‌های ۱۱ کیلویی، ۵ خودرو برای توزیع کپسول‌های ۵۰ کیلویی در سطح شهر فعال هستند و حدود ۲۰ خودرو نیز به دلیل خرابی در تعمیرگاه‌ها در حال تعمیر بوده و یا با توجه به پایان قراردادشان با شرکت، تمایلی به ادامه همکاری با این شرکت را با توجه به مشکلات سوختی، ندارند.

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز استان چهار عامل اصلی بحران فعلی گاز در زاهدان  راتشریح کرد 

شه‌بخش در ادامه چهار عامل اصلی بحران فعلی گاز در زاهدان را توزیع نکردن گاز از سوی الیاس گاز، فروش سهمیه نفت و جایگزین شدن گاز به جای این سوخت، معضل آزادفروشان وافزایش خودرو‌های با سوخت LPG عنوان کرد.

 

صف‌های گاز در زاهدان همچنان پابرجا/بحران در سیستان وبلوچستان ادامه دارد

شه بخش با اشاره به این که انتقال گاز با واگن‌های قطار دلیل اصلی بهتر بودن وضعیت گازی شرکت پرسی ایران گاز استان است، تصریح کرد: ظرفیت واگن‌های انتقال دهنده گاز، محدود است، اما با این حال با حداکثر ظرفیت درحال ارائه خدمات به مردم هستیم.

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان با اعلام زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعته برای رسیدن واگن‌های حامل گاز از پالایشگاه به زاهدان، تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که در استان وضعیت خوب توزیع گاز را داشته باشیم و به مرحله نبود گاز برای توزیع نرسیم.

او گاز سوز کردن خودرو‌ها (LPG) را یکی از عوامل اصلی کمبود گاز فعلی در زاهدان عنوان کرد و تصریح کرد: گاز سوز کردن ماشین ها، یک مصرف غیرمنطقی به توزیع و فروش گاز اضافه کرده است.

او با اشاره به اینکه تعدادی خودرو در قبل از زمان سهمیه بندی جدید بنزین، سیستم گاز سوز (LPG) را بر روی خودروی خود نصب کرده بودند، اظهار داشت: در آن زمان برخی از رانندگان اقدام به فروش بنزین خود و خرید کپسول برای مخزن (LPG) خود می‌کردند، اما پس از سهمیه بندی جدید بنزین، تعداد قابل توجهی از خودرو‌ها برای (LPG) اقدام کرده اند که فشار قابل توجهی به شرکت‌های توزیع گاز آورده است.

شه بخش اضافه کرد: برای بهتر شدن روند خدمات دهی و رضایت بیش از پیش مشتریان آماده دریافت پیشنهادات و راهکار‌ها هستیم.

او گفت: هم اکنون کمبود ماشین توزیع کننده در زاهدان وجود ندارد بلکه با بدمصرف کردن گاز مواجه هستیم، براساس دستورالعمل ابلاغی شرکت پرسی ایران گاز ایران، سهمیه هر خانوار در هر ماه دو تا ۴ کپسول بسته به شرایط متفاوت است و باید از این گاز برای خوراک پزی استفاده شود، اما هم اکنون برای آبگرمکن، (LPG) خودرو‌ها و ... نیز از این گاز استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ضایعات کپسول زیادی در زاهدان داریم و در این خصوص بیش از سه میلیارد تومان هزینه، بیش از آن چیزی که در نظر گرفته شده بوده را برای ضایعات کپسول‌ها هزینه کرده ایم، با توجه به اینکه این شرکت مربوط به بازنشستگان تامین اجتماعی است، تا یک میزان خاص می‌توانیم هزینه کنیم.

این مسئول با اشاره به آزاد فروشان گاز در زاهدان، تصریح کرد: فروشندگان سیلندرگاز عده‌ای هستند که کار خانوادگی شان از گذشته تاکنون همین بوده اکنون نیز هرکاری انجام دهیم نمی‌توان آن‌ها را از این اقدام منصرف کرد.

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان ادامه داد: در زمینه کارتخوان‌ها با یکی از بانک‌های عامل به توافق رسیده ایم، درحال حاضر ۵ دستگاه pos تحویل گرفته ایم و قول همکاری لازم در این زمینه نیز گرفته شده است.

بررسی مسائل و مشکلات گاز استان در جلسه ستاد تنظیم بازار

جلسه ستاد تنظیم بازار به منظور بررسی و پیگیری مشکلات مربوط به کمبود گاز مایع  و وضعیت خدمات رسانی در حوزه سیلندر گاز مایع به شهروندان با حضور مدیران شرکت پخش فرآورده های نفتی و شرکت‌های توزیع گاز در استانداری برگزار شد.

سرد شدن هوا و افزایش مصرف گاز در آذر ماه منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای خرید سیلندر گاز مایع در شهرهای زابل و زاهدان شد که در این جلسه خارج شدن سیلندر از شبکه توزیع و فروش در بازار آزاد توسط کپسول فروشان و هجمه مالکان خودرو به سمت استفاده از کپسول ال پی جی به جای استفاده از بنزین و فروش سهمیه بنزین در بازار آزاد را از جمله علل ایجاد صف های طولانی عنوان شد.

همچنین در این نشست عدم جذب سهمیه تعهد شده توسط شرکت های ایران گاز و الیاس گاز به دلیل کمبود در ناوگان کشنده از اصفهان از دیگر دلایل کمبود موجود در چرخه گاز استان عنوان شد.

در این جلسه مقرر شد شرکت های خدمات رسان در خصوص تقویت ناوگان و جذب سهمیه تعهد شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام نمایند و تا کمبودهای موجود در چرخه گاز رسانی و خدمات رسانی به شهر وندان مرتفع شود.

همچنین مقرر شد دستگاهای متولی نظارت بیشتری بر جایگاههای گازسوز کردن خودروها داشته باشند و مکانهای غیر استاندارد و غیر مجاز در این بحث را پلمپ نمایند.

درپایان مردم هم نارضایتی خود را از قبیل: کمبود سیلندر گاز،توزیع نامناسب وعدم نظارت مسئولین بیان کردند.

برخورد دستگاه قضایی باسودجویان 

حجت‌الاسلام علی موحدی راد دادستان عمومی و انقلاب زاهدان با حضور در جایگاه توزیع گاز مایع در منطقه «زیباشهر» زاهدان از روند توزیع گاز بازدید کرد و در حاشیه این بازدید اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از شرکت های مربوطه نتوانسته گاز مایع مورد نیاز را تامین کند، امروز شاهدیم مشترکین این شرکت نیز به مشتریان شرکت گاز دیگر اضافه شده و باعث ایجاد صف‌های طولانی شده است.

وی ادامه داد: دلیل بعدی این افزایش صف‌ها فروش غیرقانونی گاز توسط خودروهای توزیع کننده است که کپسول را با قیمت بالاتری به دکه‌ها و مغازه‌های فروش آزاد می‌فروشند و در این رابطه امروز دستور جمع‌آوری همه دکه‌ها صادر شد و همه باید از سطح شهر جمع‌آوری شود. همچنین در تخلف دیگری گاز مایع را به مغازه‌ها و مکانیک‌هایی که خودروها را گازسوز می‌کنند می‌فروشند که این نیز تخلف است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

صف‌های گاز در زاهدان همچنان پابرجا/بحران در سیستان وبلوچستان ادامه دارد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از فرمانده سپاه ناحیه زاهدان درخواست کردیم که یک بسیجی همراه هر خودروی توزیع گاز در نظر بگیرد تا با استفاده از ظرفیت بالای نیروهای مخلص بسیجی جلوی تخلفات را بگیریم و گاز به درستی به دست مصرف کننده اصلی یعنی مردم برسد.

موحدی راد با اشاره به اینکه تفاوت قیمت بین گاز و بنزین باعث استفاده بیشتر گاز در خودروها شده، بیان کرد: گاز به جای سوخت خودروها استفاده زیادی در شهرستان دارد که این خود باعث ایجاد صف‌های طولانی شده است. این روند توزیع به هیچ عنوان قابل قبول نیست و در واقع اینگونه توزیع گاز در شان مردم صبور این استان نیست و باید گاز درب خانه مردم تحویل شود، اما با توجه به مشکلات به وجود آمده این روند توزیع موقتی خواهد بود. در صورتی که هرکدام از شرکت‌های توزیع قصور و تخلفی در امر توزیع گاز داشته باشند با آنها برخورد سختی خواهد شد.

او  یکی از علت‌ها کمبود سیلندر گاز در زاهدان را قاچاق این سیلندر‌ها به کشور‌های همسایه بیان کرد و افزود: به همین منظور، نیرو‌های انتظامی و مرزبانی دستور دارند خودرو‌هایی که قصد خروج این سیلندر‌ها را به سمت مرز‌های کشور‌های همسایه داشته باشند توقیف کنند.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد در ادامه گفت: چنانچه برای دادستانی ثابت شود مدیران دو شرکت پرسی ایران و الیاس گاز در به وجود آمدن این مشکل دخالت داشته‌اند، مسئولان آن‌ها به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت و به دادگاه معرفی می‌شوند.

تنها ۲۲ درصدشهر زاهدان از گاز خانوار شهری بهره مند هستند 

مسئول روابط عمومی  شرکت گاز سیستان و بلوچستان درخصوص گاز کشی در شهرزاهدان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: تاکنون ۲۹ هزار ۵۲۰ خانوار در زاهدان از اشتراک گاز برخوردار شده اند.

او افزود: در مجموع ۱۴ هزار و ۴۵۰ علمک در نقاط مختلف زاهدان نصب شده است که ۳ هزار و ۵۴۸ مورد آن در سال جاری صورت گرفته است.

او ادامه داد:  برای خانواده‌هایی که توان تامین هزینه لوله کشی و خرید اشتراک را ندارند تخصیص وام پنج میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

پس از اجرای طرح انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر و گازرسانی شهری در این شهر عملیات اجرای لوله گذاری و انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان انجام شد و هم اینک شهر زاهدان در حال گازرسانی است.

پرونده تخلفاتی برای یکی از شرکت‌های معتبر توزیع گاز مایع در زاهدان

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:  پرونده تخلفاتی برای یکی از شرکت‌های معتبر توزیع گاز مایع از حیث گرانفروشی و کم فروشی در شعبه تجدیدنظر در حال رسیدگی است که بزودی رای آن صادر خواهد شد.

حیدری  افزود:  : در حال حاضر بیشترین گزارش ها و شکایات شهروندان از نحوه توزیع گاز مایع در استان خصوصاً مرکز استان است که شخصاً امروز با حضور در ایستگاه های توزیع سیلندر و شرکت های عرضه کننده گاز مایع موضوع مورد بررسی قرار گرفت .

صف‌های گاز در زاهدان همچنان پابرجا/بحران در سیستان وبلوچستان ادامه دارد

حیدر میرزایی افزود : تحویل سیلندر درب منزل شهروندان از مطالبات به حق مردم است که با حضور دادستانی ، نیروی انتظامی و سازمان های متولی از جمله صنعت معدن و تجارت و استاندارد بدنبال تقویت و تحقق کامل آن خواهیم بود.

او تصریح کرد: هزینه حمل تا درب منزل در قیمت نهایی سیلندر پیش بینی شده است و شهروند زمانیکه ۷ هزار و ۸۰۰ تومان برای هر عدد سیلندر ۱۱ کیلویی پرداخت می‌کند باید شرکت عرضه کننده، سیلندر را درب منزل تحویل دهد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در ادامه گفت : مجهز شدن شرکت های عرضه کننده گاز مایع به دستگاه کارت خوان نیز از موارد مهم و ضروری است که باید هرچه سریعتر محقق گردد .

او در ادامه گفت : برخی سودجویی ها و سهل انگاری ها وجود دارد و عده ای در این میان اقدام به دلالی می کنند که با جدیت به این اشخاص هشدار خواهیم داد که با برخورد تعزیرات حکومتی روبرو خواهند شد .

میرزایی در ادامه افزود : پرونده تخلفاتی برای یکی از شرکت های معتبر توزیع گاز مایع در تعزیرات حکومتی از حیث گرانفروشی و کم فروشی در شعبه تجدیدنظر در حال رسیدگی است که بزودی رأی آن صادر خواهد شد .

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در پایان گفت : وظیفه اصلی تعزیرات حکومتی رسیدگی به پرونده های متشکله از سوی ضابطین می باشد اما به درخواست شهروندان با حضور میدانی و مستقیم در جهت رفع این مشکل که سال ها در فصل سرما گریبانگیر مردم این استان شده است اقدام خواهیم کرد.

 مسئولان محلی و استانی مقصران اصلی شرایط کنونی و معضل صف های طولانی گاز  در منطقه هستند، زیرا به درستی برای این معضل که سال‌ها ادامه داشته است برنامه ریزی درست و چاره اندیشی مناسبی نکرده اند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
ااخ جون وصل شد زابل نت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
ایران معدن گاز باشه ولی مردمش تو صف گاز وایستن خیلی شرم آوره
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۲:۱۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سلام اینترنت هنوز وصل نشده شمال استان اپراتورها فکرکنم تعطیلات آخرهفته هستن
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۲:۰۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سلام جریان گاز بسیارساده س تواستان ماگازنمیرس ب کسی..دیشب انترنت ۲شهرسیستان و۳شهربلوچستان وصل شدوشهرزهک نت ایرانسل قطع ..
Iran (Islamic Republic of)
محمددد
۱۱:۵۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
ادمین جان دوتاشهرازسیستان و۳شهرابلوچستان نت وصل شده بقیه شهرهاچی زهک نت ایرانسل قطع .
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۱۱:۵۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سلام اینترنت نت ایرانسل قطعه زهک چ برسه ب گاز سیستان وبلوچستان تاییدکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
نت زابل ایرانسل نت میخاییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سلام اینترنت زابل وصل کنید توروخدا ۱۰.۵۹دقیقه پنجشنبه ۱۴ آذر نت ایرانسل قطع
Iran (Islamic Republic of)
mm
۱۰:۱۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
بالاخره ما از تهران ٭٭٭دوریم٭٭٭
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
هی....مارو پیر کردند این مسئولین استان ماو استانهای دیگر....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سلام وعرض ادب
اگر شما رسانه ای ها چند وقت متمرکز بشین رو استان ما خیلی از مشکلات ما حل میشه
مشکل استان ما فقط گاز نیست
Germany
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
پس چرا دایم تقاضای نت میکنند.بگن گاز میخواهیم
آخرین اخبار