انقلاب صنعتی چهارم؛ عرصه‌ای که ماشین‌ها خود تصمیم می‌گیرند

رئیس سازمان جهانی انقلاب‌های صنعتی گفت: ما در انقلاب صنعتی چهارم آگاهانه اختیار تصمیم گیری را به دست الگوریتم‌ها و ماشین‌ها می‌سپاریم.

میثم طهرانی رئیس سازمان جهانی انقلاب‌های صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف این سازمان اظهار کرد: این سازمان سه هدف کلی دارد که آموزش، استاندارد سازی و توسعه تجارت در زمینه کالا‌ها و خدمات انقلاب‌های صنعتی از جمله این اهداف هستند.

او بیان کرد: ۲۶۰ سال از آغاز ورود بشر به عصر انقلاب‌های صنعتی می‌گذرد. انقلاب صنعتی اول را عصر بخار، انقلاب صنعتی دوم را عصر برق ، الکتریسیته و تولید انبوه، انقلاب صنعتی سوم را عصر اطلاعات، دیجیتال و کاربری رایانه‌ای و انقلاب صنعتی چهارم را عصر رونق سایبری و سیستم‌های سایبر فیزیکی می‌‌دانند.

هوش مصنوعی

رئیس سازمان جهانی انقلاب‌های صنعتی افزود: انقلاب صنعتی چهارم در سال ۲۰۱۶ میلادی برای نخستین بار در نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس اتفاق افتاد که برای اولین بار اعلام شد که دوره جدیدی شکل گرفته است. برای درک بهتر انقلاب صنعتی چهارم باید با مفاهیم روند یا ابر روند آشنا شویم. روند به برنامه‌های بزرگ و کلانی گفته می‌شود که در دنیا شکل می‌گیرند و موج تغییرات بسیار بزرگی را به وجود می‌آورند.


بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟


طهرانی تاکید کرد: در حال حاضر انقلاب صنعتی چهارم بزرگترین و موثر‌ترین ابر روندی است که بشر با آن مواجه است. این انقلاب از نظر ماهیت از ۱۶ تکنولوژی تشکیل شده است که مجموع این تکنولوژی‌ها با هم عصر جدیدی را به نام عصر سیستم‌های سایبر فیزیکی رقم می‌زند. سیستم‌های سایبر فیزیکی از ترکیب دستگاه‌ها، ماشین‌ها و اشیا با موجوداتی زنده با سیستم‌های بیولوژیکی تشکیل می‌شوند که در بستری از سیستم‌های پر ظرفیت و پر سرعت دیجیتالی با هم ارتباط برقرار می‌کنند . انقلاب صنعتی چهارم ما را از دوران کاربری رایانه‌ای هم فراتر و به عصر رونق سایبری می‌برد. این انقلاب آثار و تبعات اجتماعی جدی در پی دارد که باید به موقع آنها را شناخت و نسبت به آنها واکنش داد.

او تصریح کرد: امروزه نه تنها ایران بلکه هر کشور دیگر در صدد وارد کردن تجهیزات رایانه‌ای یا حتی مواجه شدن با برخی تهدید‌ها نیست، بنابراین موضوع مهم در چنین رویداد‌هایی آگاه شدن جامعه به شکل عام یا تخصصی و در سطوح مختلف است.

رئیس سازمان جهانی انقلاب‌های صنعتی گفت: زمانی در گذشته موضوع اینترنت بسیار پیچیده و ناشناخته بود و مقاومت زیادی درباره آن وجود داشت، اما امروزه دیده می‌شود که در فاصله زمانی کمتر از دو دهه چگونه دولت و همه نهاد‌ها به دنبال این هستند که شاخص بالاتری برای دسترسی به اینترنت پیدا کنند که این اتفاق درباره انقلاب صنعتی چهارم هم می‌‌افتد اما این بار بسیار زودتر و حتی گسترده‌تر از قبل است.یکی از اتفاقات مهم در انقلاب صنعتی چهارم که در حال رخ دادن است این است که ما در این دوره اختیار تصمیم‌گیری را آگاهانه به دست الگوریتم‌ها و ماشین‌ها می‌سپاریم که این ماشین‌ها نه تنها هوشمند هستند بلکه  به واسطه مجهز بودن  به ابزارهای متنوع  جمع‌آوری داده و تحلیل داده‌های کسب کرده، یاد هم می‌گیرند.انقلاب صنعتی چهارم، انقلاب تصمیم و انتخاب است.


بیشتر بخوانید: فضای کسب و کار در عصر دیجیتال به چه صورت است؟


طهرانی اظهار کرد: توسعه خودرو‌های خودران در دنیا یکی از مثال‌های واضح این ماشین‌ها است به عبارتی ما فرمان ماشین را به دست یک هوش مصنوعی یادگیرنده می‌سپاریم. اپلیکیشن‌های مسیر یاب هم می‌توانند به بهترین شکل و در بسیاری موارد بهتر از خودمان تصمیم بگیرند که از چه مسیری برویم.

خودروی خودران

او بیان کرد: در طول تاریخ، بشر همواره خودش انتخاب کرده است که از وسیله‌ای که در اختیار او قرار داده شده است، استفاده کند، اما در انقلاب صنعتی چهارم ما دیگر انتخاب کننده نیستیم بلکه انتخاب شونده هستیم. توسعه هوش مصنوعی یادگیرنده و اتفاقاتی که در دنیای بیوتکنولوژی و شکل گرفتن سیستم‌های سایبر فیزیکی می‌افتد، موجب می‌شود که دستگاه‌ها و ماشین‌ها ما را انتخاب کنند.

 لزوم آگاه سازی ۱۲ میلیون نفر در ایران با انقلاب صنعتی چهارم

رئیس سازمان جهانی انقلاب‌های صنعتی افزود: حدود ۱۲ میلیون نفر در کشور ظرفیت و انگیزه آشنایی با موضوع و مولفه‌های انقلاب صنعتی چهارم را دارند. برای تبادل اطلاعات با جهان و حفظ یک اقتصاد فعال هیچ راهی جز افزایش آگاهی و واکنش در برابر انقلاب صنعتی چهارم نداریم.

کارخانه هوشمند

طهرانی یادآوری کرد: مفهوم اقتصاد بدون پول جوهر اقتصاد در انقلاب صنعتی چهارم است. در اقتصاد بدون پول این سوال مطرح می‌شود که نقش بانک‌ها چه می‌شود یا اگر پول نداشته باشیم پایه اقتصادی با چه چیزی تعریف می‌شود. اقتصاد انقلاب صنعتی چهارم همچنان ارکان اساسی یک نظام اقتصادی یعنی عرضه، تقاضا و بازار را حفظ می‌کند اما هیچ یک از این ارکان و همچنین ارتباط میان آنها دیگر مثل گذشته نیست برای همین علاوه بر اینکه به نظام‌های اقتصادی تازه‌ای مانند اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانش بنیان نیاز داریم باید بنگاه‌های اقتصادی را براید همسویی با فضای جدید نوسازی کرد.صنایع مالی مانند بانک و بیمه در صف مواجه با  توفان انقلاب صنعتی چهارم قرار دارند.وقتی صحبت از الگوریتم‌های یادگیرنده می‌شود یعنی ما موضوعاتی مانند مصلحت، سلیقه، فرهنگ و ایدئولوژی را در فضای تصمیم گیری به آرامی از دست می‌دهیم. ماشین یا الگوریتم یاد گیرنده بر اساس سلیقه، اقتضا و مسائل فرهنگی عمل نمی‌کند بلکه چنین ماشینی بر اساس ریاضیات و اصول تحقیق در عملیات تصمیم می‌گیرد؛ به زودی  تحولات بنیادی را در جامعه شاهد هستیم که باید از هم اکنون به آنها فکر کرد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
هوش مصنوعي بايد مثل سلول بدن باشه يعني در هر حالتي خراب شد فورا از كار بيفته و تعمير يا نابود بشه والا مثل سرطان از كنترل خارج ميشه و بشر رو نابود ميكنه
آخرین اخبار