رشد پایدار کلان‌ترین چالش اقتصادی کشور

کارشناس ارشد موافقت نامه‌های تجاری اوراسیا سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کلان‌ترین چالشی که اقتصاد ما با آن مواجه است رشد اقتصادی پایدار است.

رشد پایدار کلان‌ترین چالش اقتصادی کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  زاهدطلبان کارشناس ارشد موافقت نامه‌های تجاری اوراسیا سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کلان‌ترین چالشی که اقتصاد ما با آن مواجه است رشد اقتصادی پایدار است چرا که رشد اقتصادی تعیین می‌کند میزان اقتصاد ملی، تولید ناخالص داخلی، سهم ما از اقتصاد جهانی و میزان اشتغال و رفاه و.. چه قدر است.

او با بیان اینکه عملکرد رشد اقتصادی ۵ و نیم برابر شده است، اما کشور‌های دیگر عملکرد بهتری داشته اند، گفت: عملکرد کشور‌های با درآمد رو به پایین ۹.۷ است درحالیکه ما ۵.۵ هستیم.

زاهدطلبان گفت: رشد تجارت جهانی همواره فراتر از رشد اقتصاد جهانی است که یک و نیم برابر بیشتر است و در حال حاضر نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد دلار صادرات کالا‌های دنیاست که حدود ۶ هزار میلیارد دلار مربوط به خدمات است و در مجموع ۵۲ درصد از این میزان مربوط به ۱۰ کشور پیش قراول است.

او عنوان کرد: ایران با احتساب صادرات نفتی یک و نیم میلیون دلار صادرات، رتبه ۳۷ دنیا و در واردات رتبه ۵۳ دنیاست که این رتبه به هیچ وجه در شأن و متناسب با اقتصاد و ظرفیت‌هایی که داریم نیست و نیازمند افزایش کارایی در این حوزه هستیم.

زاهدطلبان بیان داشت: امروزه کمترین کالایی می‌توان پیدا کرد که ساخت یک کشور باشد و کشور‌های مختلف در آن دخیل هستند و ما وقتب وقتی در شبکه‌ای از روابط تجاری قرار می‌گیریم باید به تسهیل این روابط اهمیت بدهیم.

او افزود: یکی از کارکرد‌های موافقتنامه‌های منطقه‌ای دسترسی به هماهنگی ملی و بین‌المللی است تا بتوانیم در زنجیره جهانی حضور پیدا کنیم.

کارشناس ارشد موافقت نامه‌های تجاری اوراسیا سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد تجارت جهان در چارچوب موافقتنامه‌های تجاری صورت می‌گیرد و ایران دومین موافقت نامه تجاری خود را آغاز می‌کند درحالی که ترکیه ۲۱ موافقتنامه تجاری داده است.

زاهدطلبان افزود: با توجه به اینکه ایران کشوری است که با ۱۵ کشور هم مرز و همسایه است پس فرصتی بی نظیری دارد تا بتواند در بازار جهانی راه پیدا کند.

او گفت: مجموعه صادرات و ظرفیت اوراسیا با دنیا ۹۰۰ میلیارد دلار است، اما از این میزان با ایران ۲ میلیارد دلار است.

زاهدطلبان بیان داشت: به دلیل کاهش تعرفه‌های که وجود دارد حاشیه سود افزایش پیدا کرده و موانع غیر تعرفه‌ای نیز حذف شده است.

او گفت: تشدید رقابت، بی ثباتی محیط تجاری و بی اطلاعی بخش خصوصی از حقوق و تعهدات چالش ما در حوزه واردات است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار