واکنش داوران بین المللی وزنه برداری به تصمیم جنجالی فدراسیون

علی مرادی به عنوان نماینده ایران در هیئت ژوری مسابقات جام جهانی وزنه برداری شرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت‌های جام جهانی وزنه برداری از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ آذر ماه در شهر تیان جین کشور چین برگزار می‌شود و در حالی که طبق برنامه کادر فنی، تیم ملی وزنه برداری کشورمان نماینده‌ای در این بازی‌ها نخواهد داشت، اما ارسال نام علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه برداری، به عنوان یکی از اعضای هیئت ژوری در این بازی‌ها با واکنش داوران ایرانی همراه شده است.

/واکنش داوران بین المللی وزنه برداری به تصمیم جنجالی فدراسیون

فدراسیون جهانی به سوابق داوران نگاه می‌کند

علی ذیفهم داور بین المللی کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ما به این موضوع واکنش نشان داد و اظهار داشت: معمولا برای شرکت در مسابقات مختلف، یک زمانی را از قبل تعیین می‌کنند تا اسامی داوران برای شرکت در بازی‌ها ارسال شود. بعد از ارسال اسامی، فدراسیون جهانی با بررسی سوابق داوران در مسابقات مختلف بر اساس نمره دهی که به داوران می‌دهد، مشخص می‌کند که کدام داوران را برای هیئت ژوری انتخاب کنند.

قرار نیست با  هر درخواستی موافقت شود

او ادامه داد: با توجه به این که در ایران تعداد داوران زیاد است  و همه نیز مدعی هستند، برای هر مسابقه یک نفر معرفی می‌شود. معمولا فدراسیون جهانی با هر درخواستی موافقت نمی‌کند. مثل من که برای مسابقات جهانی فیجی نامم ارسال شد. به هر حال نام من خط خورد و با توجه به پیگیری که خودم کردم، متوجه شدم نتوانستم امتیاز لازم را برای حضور در این بازی‌ها کسب کنم. گویا تعداد مسابقاتی که من داوری کرده بودم کافی نبود و از یک کشور دیگر به جای من داوری را انتخاب کردند.

/واکنش داوران بین المللی وزنه برداری به تصمیم جنجالی فدراسیون


بیشتر بخوانید: رستمی: اگر تست دوپینگ نبود، دوستان یادی از من نمی‌کردند


داور بین المللی وزنه برداری کشورمان افزود: باید در کمیته فنی و داوری کشورمان در این باره  بحث و گفت و گو و تعدادی داور معرفی شود. مقرراتی وجود دارد که از فدراسیون جهانی اعمال می‌شود و دست ما هم نیست. هر چیزی که ما بخواهیم از نظر فدراسیون جهانی مهم نیست. فدراسیون جهانی کسی را انتخاب می‌کند که در سال، تعدادی از بازی‌ها را داوری کرده باشد. مرادی چندین مسابقه را داوری کرده است.

سطح رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران بالاتر از این حرف هاست

او درمورد اینکه برخی از داوران ایرانی نسبت به این موضوع واکنش منفی داشته اند، بیان کرد: بله کاملا این موضوع را قبول دارم. من به عنوان یک داور، اعتقاد و علاقه دارم که یک داور به مسابقات اعزام شود. نمی‌گویم که سطح داوران مان پایین است، اما از طرفی هم اعتقاد دارم که سطح رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران بالاتر از این حرف هاست که بخواهد به عنوان داور در یک مسابقه قضاوت کند و حضور داشته باشد. شان رئیس فدراسیون بالاتر از این است و من هم معتقدم نباید خودش را به عنوان داور در این بازی‌ها معرفی کند.

برخی داوران ایرانی با زبان انگلیسی آشنایی ندارند

ذیفهم با اشاره به آشنایی نداشتن برخی از داوران ایرانی به زبان انگلیسی خاطرنشان کرد:  متاسفانه برخی از داوران ایرانی به این زبان آشنایی ندارند و ممکن است برخی از داوران هم بگویند که اصلا تسلط به زبان انگلیسی مهم نیست، اما این‌ها قوانینی است که فدراسیون جهانی گذاشته است و کاری هم نمی‌توان کرد. داوران ما باید این موضوع را برطرف کنند تا حداقل در زمان اعتراض حرفی برای گفتن داشته باشند.

/واکنش داوران بین المللی وزنه برداری به تصمیم جنجالی فدراسیون

مرادی خودش را شایسته‌تر از دیگران می‌داند

حسین مقامی دیگر داور بین المللی کشورمان نیز با انتقاد از تصمیم اخیر فدراسیون وزنه برداری اظهار داشت: برداشت من این است که مرادی خودش را شایسته‌تر از دیگران می‌داند. این اتفاق قبلا هم سابقه داشته و خودش را به عنوان داور در مسابقات جهانی معرفی کرده است. این جای تعجب دارد که چرا شخصی خودش را دچار خود بزرگ بینی می‌داند و خودش را شایسته‌تر از ۳۰۰ داور بین المللی ایرانی قلمداد می‌کند.  

جایگاه ریاست فدراسیون وزنه برداری تنزل کرده است

مقامی ادامه داد: رئیس فدراسیون وزنه برداری کشورمان خودش را تا جایگاهی پایین می‌آورد که به عنوان داور در مسابقات جام جهانی نام خودش را ارسال می‌کند. منظورم این نیست که جایگاه داوران پایین است و اگر بخواهم به درستی حرفم را بیان  کنم، این کار مرادی مثل این است که در یک کشور، رئیس جمهور بخواهد خودش را به عنوان وزیر معرفی کند. داوران و مربیان باید زیر نطر رئیس فدراسیون باشند، اما مرادی خودش را به عنوان مربی و داور و ... را معرفی می‌کند. این تنزل جایگاه ریاست فدراسیون است و اشکال دارد.  

/واکنش داوران بین المللی وزنه برداری به تصمیم جنجالی فدراسیون

بعید می‌دانم که فدراسیون جهانی با درخواست طرف ایرانی خود مخالفت کند 

داور بین المللی وزنه برداری ایران خاطر نشان کرد: داوران ما شایستگی قضاوت در المپیک را هم دارند و شاید بگویند که فدراسیون جهانی هر کسی را برای قضاوت در بازی‌های بین المللی قبول نمی‌کنند، اما با توجه به جایگاهی که وزنه برداری ایران دارد و قابل مقایسه با کشور‌هایی مثل عربستان نیست، بعید می‌دانم که فدراسیون جهانی با درخواست طرف ایرانی خود برای ارسال اسامی داوران مخالفت کند. 


بیشتر بخوانید: نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی وزنه برداری اعلام شد


او گفت: در المپیک پکن، بهرام افشارزاده، رئیس اسبق فدراسیون وزنه برداری، نام مرحوم پرویز جلایر را برای قضاوت در این بازی‌ها ارسال کرد و او هم در این مسابقات بدون هیچ سابقه‌ای در داوری، کار قضاوت را انجام داد. یعنی با توجه به جایگاهی که خودش و وزنه برداری ایران داشت، این اتفاق رخ داد.  

/واکنش داوران بین المللی وزنه برداری به تصمیم جنجالی فدراسیون

برخی از دلایل مثل فرار رو به جلو است

مقامی در پاسخ به این موضوع که شاید آشنایی نداشتن برخی داوران ایرانی با زبان انگلیسی یکی از دلایل فدراسیون برای ارسال نکردن اسامی آن‌ها باشد، تصریح کرد: اینگونه نیست و بسیاری از داوران مان با زبان انگلیسی آشنایی دارند. این‌ها دلایلی است که بگوییم ما می‌توانیم و دیگران نمی‌توانند. کارت داوری بین المللی را فدراسیون جهانی صادر می‌کند و بر اساس معیار‌های خودش این کار را انجام می‌دهد. داوران ما که با کارت ملی خود نمی‌خواهند به مسابقات بروند. با کارتی که فدراسیون جهانی داده است اعزام‌ها صورت می‌گیرد. عنوان کردن چنین مباحثی را فرار رو به جلو می‌دانم.  

مرادی به دنبال قضاوت در المپیک بوده و این کار ضایع کردن حق دیگر داوران است

داور بین المللی وزنه برداری کشورمان تصریح کرد: آیا رئیس فدراسیون وزنه برداری چین و روسیه نیز در بازی‌های مختلف بازی‌ها را قضاوت می‌کنند؟ بسیاری از کشور‌ها سطح خودشان را در مسابقات بین المللی حفظ می‌کنند و دست به چنین کار‌هایی نمی‌زنند. برداشت من این است که مرادی به دنبال قضاوت در المپیک است و برای رسیدن به چنین هدفی خودش را در چنین مسابقات گزینشی المپیک به عنوان داور معرفی می‌کند. این کار ضایع کردن حق دیگر داوران است.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار