۱۶ آذر؛ روز فریاد دانشگاه بر سر آمریکا

روز ۱۶ آذر در تاریخ کشورمان روز دانشجو نامگذاری شده است، چرا که جرقه انقلاب اسلامی از دانشگاه و پس از حوادث ۲۸ مرداد ۳۲ رقم خورد.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۶ آذر به عنوان یکی از روزهای ضداستکباری در تاریخ ملت ایران ثبت شده است. این روز  به دلیل حمله به حریم دانشجو و دانشگاه و ارج نهادن به حرمت دانشگاه و دانشجو در تقویم کشورمان به عنوان "روز دانشجو" به ثبت رسیده است.

ریشه حوادث این روز تاریخی به اتفاقاتی که در  سال ۳۲ رخ داد بر می گردد. پس از آنکه آمریکا دولت مصدق را با کودتا در ۲۸ مرداد این سال سرنگون کرد، دیدگاه ضد امپریالیستی در جامعه ایران بویژه قشر دانشگاه بیش از پیش پررنگ تر شد.

رویداد بزرگی که رهبر انقلاب نیز در این باره در یک سخنرانی با اشاره به آن فرمودند: «۱۶ آذر در سال ۳۲ بعد از کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد که ناگهان به وسیله‌ی دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا به وجود می‌آید. به عنوان اعتراض به آمریکا و به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون، ضد آمریکا و ضد سلطه است.»

این روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است در پاسداشت ۱۶ آذر، یادبود هرساله‌ی جنبش دانشجویی. ۱۶ آذر، یادآوریِ آن است که «دانشگاه»، اگر لازم باشد «شهید» می‌دهد تا بزم «رابطه» نیکسونها و محمدرضاها را در هر کجای تاریخ به رسوایی بکشد. «فریاد دانشگاه، بر سر آمریکا» روایتی است که از سوی بخش تاریخ (درس و عبرت) پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بصورت مصور منتشر شده است.

فریاد دانشگاه بر سر آمریکا

انتهای پیام/

برچسب ها: 16 آذر ، دانشگاه تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار