در تیتر امشب مطرح شد؛

راهکارهای فعالان بخش خصوصی برای رونق تولید/ بی ثباتی تصمیمات دولت به اقتصاد ضربه می زند

برای توسعه اقتصادی کشور و رونق تولید باید برنامه ریزی مناسب و اصلاح اساسی در فرایند تصمیم گیری ها انجام گیرد.

راهکارهای فعالان بخش خصوصی برای عبور از تحریم ها/بی ثباتی تصمیمات دولت به فعالیت های اقتصادی ضربه می زندبه گزارش  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضایی تولیدکننده قطعات خودرو در برنامه تیتر امشب در خصوص راهکار های فعالان اقتصادی برای عبور از تحریم ها تصریح کرد: طی چند سال گذشته تحریم ها باعث شد بحث عمده ای از قطعات خودروهای داخلی در ایران داخلی سازی و تولید شود و فرصتی برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد شد.

او ادامه داد: صنعت قطعه و خودرو در تولید ناخالص داخلی، اشتغالزایی و ایجاد رفاه نقش اول را در اقتصاد کشور بازی می کند اما اکنون صنعت خودرو کشور به دلیل سوء مدیریت و تصمیمات نادرست، حال خوشی ندارد.

رضایی تاکید کرد: توسعه صنعت به قوانین مشوق و بستر آرام نیاز دارد.

این تولید کننده قطعه بیان کرد: در این شرایط تحریمی، بخش خصوصی با وجود این تعهدات سنگین حداقل نسبت به دولت وظیفه خود را بهتر انجام داده است. قطعه ساز برای به روز کردن محصولات نرم افزار و سخت افزار به روز می خواهد.

او افزود: دولت چین قوانین متناسب با صنعت خودرو تدوین کرد و سال گذشته توانست به رکورد تولید ۲۹ میلیون خودرو دست یابد.

رضایی ادامه داد: در کشور ما فضای مناسب برای توسعه صنعتی ایجاد نشده و  مشکلاتی همچون قیمت دستوری، ناکارآمدی سیستم بانکی در بخش قطعه وجود دارد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: رونق تولید به معنی این است که تولیدکننده تحولی در حوزه های اقتصادی ، مالی ، مالیات، گمرک و بانکی ببیند اما تا به امروز چنین چیزی رخ نداده است و از قانون رفع موانع تولید هم کارکرد مثبتی ندیده ایم.

رضایی با اعلام اینکه در تقسیم منابع دولتی عدالت وجود ندارد، تصریح کرد: نبود یک استراتژی و اهداف مشخص در توسعه کلان اقتصادی کشور عامل اصلی این پدیده است که از طریق افزایش تولید، رفاه عمومی ایجاد و صادرات رونق می یابد. 

او با انتقاد از نبود اهداف مشخص در توسعه کلان اقتصادی کشور گفت: دولت مسئول این کار است و باید سیاست گذاری مناسب  و نظارت بر اجرا داشته باشد.

رضایی بیان کرد: بخش خصوصی از دولت انتظار اجرای قوانین مشوق دارد. بانک و تولید دو بال توسعه اقتصادی کشور هستند که باید با هم هماهنگ باشند.

در ادامه  زکایی تولیدکننده محصولات پلیمری در این خصوص تصریح کرد: تحریم محدودیت هایی برای تولید ایجاد می کند اما تولیدکننده می تواند از آن به عنوان فرصتی برای رشد تولید داخلی بهره بگیرد.

او افزود: در این شرایط باید تعاملات را با کشورهای دیگر افزایش دهیم اما فرایندهای پیچیده و بروکراسی های فراوان باعث می شود تحریم را برای خودمان سخت تر کنیم.

زکایی بیان کرد: بخش خصوصی باید برنامه ریزی بلندمدت کند و در تولید نوآوری داشته باشد. مردم هم باید مشارکت جدی داشته باشند.

او ادامه داد: در مقایسه عملکرد بخش خصوصی و دولت  برای عبور از تحریم ها باید بگویم فعال اقتصادی که همه عمر و سرمایه خود را در این حوزه می گذارد، تلاش بیشتری از دولت برای ارتقای حوزه فعالیت خود انجام می دهد.

این فعال حوزه پلیمر تصریح کرد: واگذاری ها نباید فقط واگذاری ملک باشد. باید مدیریت و تصمیم سازی به بخش خصوصی و صنعتگران سپرده شود. روحی که در اصل ۴۴ باید عملیاتی می شد و دولت کوچک سازی شود.

زکایی گفت: برای رونق تولید باید برنامه ریزی مناسب و اصلاح اساسی در فرایند تصمیم گیری در حوزه صنعتی انجام گیرد.

او افزود: با برنامه ریزی و تلاش و امید به آینده و همچنین با اعتماد به فعالان اقتصادی  و مشارکت دادن آنها در تصمیم گیری ها می توان آینده روشنی برای اقتصاد کشور متصور شد.

در ادامه تالاری تولیدکننده تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: ما منابع عظیم نفت و گاز داریم که دولت باید آن را بهره برداری کند و برای مردم رفاه سازد.

او گفت: تبدیل این موارد به منافع اقتصادی نیاز به ابزار‌هایی دارد که نیاز ملی است و این یکی از مهمترین زیست بوم‌ها به شمار می‌آید.

او افزود: در همین زمینه ظرفیت عظیمی از منابع انسانی هم به وجود آمده که این نیروها نیز در همین کشور متخصص شده اند و ظرفیت ملی در صنایع نفت و گاز کشور را تولید می‌کنند.

تالاری ادامه داد: بنابراین ما صاحب هر دو زیست بوم مورد نیاز برای اعتلای کشور هستیم که باید از این مواهب به طور مناسبی بهره گیری کنیم.

او ادامه داد: مشکل صنعت این نیست که حلقه تولید قبل و بعد خود را نشناسند و برعکس دولت و  وزارت اقتصاد در حوزه اقتصاد مسئول این است که زنجیره ارزش تولید محصول و جایگاه فعالان بخش خصوصی را مشخص کند.

تالاری تاکید کرد: بی ثباتی تصمیمات دولت بیشترین آسیب را به فعالان اقتصادی زده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار