وزیر نیرو مطرح کرد؛

رشد سالیانه ۳۸ درصدی تولید برق/لایحه بودجه ۹۹ با بودجه ۹۸ تفاوت معنا داری ندارد

اردکانیان گفت: هر ساله ۳۸ درصد افزایش تولید داشته‌ایم که اگر مصرف را کنترل نکنیم توان تامین نیاز‌های کشور را نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا ارکانیان وزیر نیرو در حاشیه کنفرانس بین المللی برق و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در کنفرانس امسال تلاش شد بخش اصلی و محور آن ایجاد همبستگی بین دانش و تجربه برای حل چالش‌های صنعت برق باشد.

او بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد از نیاز‌های موضوع مدیریت مصرف دغدعه اصلی این روز‌های صنعت برق کشور است و بدون شک اگر به آن توجه نکنیم تولید ما جواب نیاز کشور را نخواهد داد؛ به طور کلی مصرف بیشتر به معنای آسیب بیشتر به محیط زیست است؛ همانطور که پیش از این مشکلات حوزه با توجه کافی برطرف شد امروز باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم و این نیازمند همراه شدن متخصصان علوم اجتماعی و نزدیک شدن به اصلاح اخلاق جامعه باشیم.


اردکانیان گفت: نیاز به کار چند وجهی داریم؛ باید قیمت تمام شده کاهش پیدا کرده و الگوی مصرف چه در تولید و چه در بین مردم اصلاح شود تا قیمت تمام شده به حداقل برسد؛ یارانه سنگینی به این بخش اختصاص داده می‌شود و این اختصاص یارانه به صورت غیر مستقیم فشار زیادی به مردم وارد می‌کند؛ کاهش فاصله قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی، هدفمند و روشن شدن میزان یارانه‌های اختصاص پیدا کرده در کشور می‌تواند بسیار مفید باشد.


بیشتر بخوانید: جای خالی متخصصین علوم اجتماعی در مدیریت مصرف


وزیر نیرو ادامه داد: سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را با استفاده از قوانین بودجه وصول کردیم؛ ایجاد ارتباط مناسب بین ما، تولید کننده و بانک مرکزی ساختار مناسبی برای رفع طلب‌های کشور داشت. ما بدهکار داریم اما بدهکاران معتبری هستیم.

او تاکید کرد: صنعت برق به عنوان یک صنعت زیرساختی اهمیت بسیاری دارد و امیدوار هستیم این موضوع مورد توجه همه ارکان کشور قرار بگیرد؛ از سال ۹۲ تا امروز به طور متوسط سالیانه ۲ هزار و ۲۱۵ مگاوات افزایش تولید داشته ایم و تا پایان ۸ سال دولت فعلی هر سال ۳۸ درصد افزایش تولید داشته‌ایم، اما اگر مصرف را کنترل نکنیم توان تامین نیاز‌های کشور را نخواهیم داشت.

اردکانیان با تاکید بر بازار‌های خارجی گفت: پدیده‌ای به نام خاموشی برنامه‌ریزی نشده وجود دارد که تنها به کشور‌های در حال توسعه مربوط نمی‌شود، ما در ۱۶ سال گذشته همواره برقی مطمئن در اختیار مردم قرار دادیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: صنعت آب و برق تا میزان زیادی اتکا به منابع داخلی دارد؛ قانون بودجه کمک زیادی به ما می‌کند، اما بیش از آنکه به صورت منابع باشد به راهکار‌ها نیازمندیم؛ لایحه بودجه ۹۹ با بودجه ۹۸ تفاوت معنا داری ندارد و امیدواریم مصوبه مجلس ساختار مناسبی داشته باشد.

او درباره افزایش قیمت آب و برق گفت: مبنی آنچه گه دولت در سال ۹۶ تصویب کرده است ما توان افزایش قیمت به مقدار بیش از ۷ درصد را نداریم بنا بر این فشار بر مردم کشور تحمیل نخواهد شد؛ قرارداد ما با کشور عراق سالیانه است چرا که بودجه آن‌ها سالیانه اختصاص پیدا می‌کند، اما سندی ۳ ساله داریم که مبنی بر آن همکاری‌ها بین دو کشور حفظ می‌شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار