مجری برنامه‌های معارفی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

موسوی قهار در حوزه دعا و مناجات نوآور بود

حسن سلطانی گفت: موسوی قهار تلاش کرد تا در حوزه دعا و مناجات نوآور باشد و می خواست این نوآوری ماندگار شود.

موسوی قهار در حوزه دعا و مناجات نوآور بودحسن سلطانی مجری برنامه‌های معارفی و قرآنی درباره شخصیت و صدای سید قاسم موسوی قهار مناجات خوان سحر ماه رمضان در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: استاد فقید و سعید، موسوی قهار ویژگی‌های خاصی داشتند. انسان  وارسته‌ای بودند. صدا را نعمت خدادادی می‌دانستند و بر این باور بودند که از این نعمت خدادادی در مسیر خدا و برای خدا باید استفاده کرد.

وی ادامه داد: او تلاش کرد تا در حوزه دعا و مناجات نوآور باشد البته می‌خواست، این نوآوری ماندگار شود. به همین دلیل برایش مهم بود که شنونده وقتی این دعا به گوشش می‌رسد و چند وقتی که آن را شنید، برایش تکراری نشود. فرض کنید اگر یک دعایی را در مایه ماهور خوانده بود، تلاش می‌کرد که دو یا سه سال دیگر، آن را در دستگاه اصفهان یا راست پنجگاه بخواند. اگر دعای ویژه ایام ماه رجب را می‌خواند، آوا‌های مختلف از ایشان شنیده می‌شد همچنین دعای فرج را در دستگاه‌های مختلف خواندند.

سلطانی ادامه داد: اشراف کامل به موسیقی مقامی نواحی مختلف داشت و سعی می‌کرد از نوا‌هایی که دلنشین‌تر است، استفاده کند. در خواندن، سعی می‌کرد که از مقام‌های اقوام مختلف ایرانی بهره بگیرد که آن‌ها را هم به مخاطبان خود اضافه کند. این توفیقاتی بود که موسوی قهار داشت.

وی در ادامه با اشاره به خاطره ای در این باره بیان کرد:شخصی به استادش گفت من مدتی است که توفیق نماز شب ندارم. استادش به او فرمود که برو و روزهایت را بررسی کن؛ روز‌ها آنچه که می‌کاری، شب بهره اش را دریافت می‌کنی. در روز آنی را کاشته‌ای که شب توفیق را از تو گرفته است.

این مجری تلویزیون گفت:آن کسی که صدایش دلنشین می شود و همه از صدای او لذت می برند و تمامی شبکه‌های تلویزیون در سی شب ماه رمضان صدایش را پخش کند، ثمره خلوت خود را برداشت کرده است. در این سی شب مردم با صدای صاحب این اثر که به رحمت خدا رفت، دلشان وصل به یک مناجات و عالم قدس شد. به همین دلیل موسوی قهار بهره خودش را می‌برد. تو بندگی چو غلامان به شرط مزد مکن که خواجه خود روش بنده پروری دارد.

وی ادامه داد: اگر آدمی بلد باشد، چگونه در خانه خدا بندگی و گدایی کند، ثمره اش را می‌گیرد. خدا باید ماندگاری و دلنشینی و کرامت بدهد. او باید کرامت کند که مقبول طبع صاحب اثر شود. به همین دلیل موسوی قهار از نعمت صدا بهره‌مند بود. وقتی خبر درگذشت ایشان منتشر شد همه می‌گفتند مناجات خوان برنامه‌های سحر، دعای عصر جمعه، دعای فرج و سمات درگذشته است. این توفیقی بود که خدا به او داده بود. موسوی قهار این نعمت را شناخت و از آن استفاده کرد که دل‌های مردم را به سمت خداوند متوجه کند.

سلطانی گفت:قبل از اینکه این صدا منتشر شود و در عالم ظاهر اثر کند، او در خلوتش مناجات را برای خودش می‌خواند. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار