هدیه بهزیستی البرز به مبتلایان اوتیسم

مدیر بهزیستی شهرستان کرج گفت: اولین مرکز مهارت آموزی ویژه کودکان اوتیسم در کرج افتتاح شد.

علیرضا فتاح پور، مدیر بهزیستی شهرستان کرج در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: اولین مرکز ویژه کودکان اوتیسم امروز در خیابان مطهری افتتاح شد که در این مرکز به افراد دارای اوتیسم مهارت‌ها و حرفه ها آموزش داده می‌شود و این مرکز پل ارتباطی کودکان اوتیسمی با دنیای بیرون است.

او با بیان این که این مرکز حرفه آموزی ویژه افراد بالای ۱۴ سال است،  افزود: منبت کاری، کار دستی و ساخت صندلی‌های ویژه پارک‌ها از جمله حرفه آموزی های این مرکز  است.

فتاح پور در ادامه گفت: اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی است که با رفتار‌های ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه‌سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به کسانی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخودمانده گفته می‌شود و ارتباط گرفتن این کودکان با محیط پیرامون سخت و دشوار است و این کودکان شرایط استفاده از آموزش‌های کودکان عادی را دارا نیستند و لازم است تا آموزش‌های ویژه در مکان‌های آموزشی خاص برای این افراد در نظر گرفته شود.

مدیر بهزیستی کرج گفت: این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند.

او در پایان افزود: هسته مرکزی اختلال در اوتیسم، اختلال در ارتباط است. از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا، یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری به دخیل می‌دانند.

انتهای  پیام/ن.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.