یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

صرفه جویی ارزی ۳ میلیون و ۴۶۱ هزار دلاری با تولید ترانسفورماتور‌ها

سخنگوی صنعت برق گفت: صرفه جویی ریالی تولید ترانسفورماتور‌ها ۴۵۰ میلیارد ریال (۳ میلیون و ۴۶۱ هزار دلاری) برآورد شده است.

دو برابرشدن صادرات ترانسفورماتور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ / واردات ترانسفورماتور نداریممصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خوشبختانه ظرفیت تولید ترانسفورماتور در کشور مناسب است و نیازی به واردات ترانسفورماتور نداریم.

او در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سالبانه ۱۰ هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور در کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: صنایع دیگر نیز نیاز به ترانسفورماتور دارد و تولید کنندگان داخلی  نیاز این صنایع را برآورده می‌کنند و واردات ملزوم نیست.

سخنگوی صنعت برق کشور بیان کرد: نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات در  ترانسفورماتور  داشته ایم.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه در تولید قطعات ترانسفورماتور‌ها با قدرت توزیع و فوق توزیع، حدود ۱۵ میلیون یورو صرفه جویی داشته ایم، افزود: صرفه جویی ریالی تولید ترانسفورماتور‌ها  حدود ۴۵۰ میلیارد ریال( ۳ هزار و ۴۶۱ دلاری) نسبت به خرید خارجی است.

او گفت: در دی سال گذشته فروش تعداد ۶۰۰۸ دستگاه  را داشته ایم که رشد فروش ۱۰۰ درصدی در امسال و به تبع آن رشد سود شرکت را در پی داشته است.

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اینکه ظرفیت ترانسفورماتور‌های تولید شده متناسب با نقاط گرمسیر و سردسیر طراحی می‌شود، گفت: دیگر مثل سال‌های گذشته واردات ترانسفورماتور نداریم چرا که مقررات جریمه محور برای این موضوع وضع شده است و از طرفی اگر ترانسفورماتور‌های وارداتی استاندارد‌های ما را نداشته باشند جریمه‌های سنگینی باید بپردازند.  

رجبی‌مشهدی ادامه داد: اگر شرکت‌های برق منطقه‌ای و یا برخی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو از ترانسفورماتور‌های با استاندارد‌های پایین استفاده کنند جریمه می‌شوند.


بیشتر بخوانید: ۴۵ هزار مگاوات ترانسفورماتور عمری بیش از ۳۰ سال دارند


وی افزود:‌ در حال حاضر در کشور ۴ تا ۵ شرکت ترانسفورماتورساز داریم که عمدتا وزارت نیرو به این شرکت‌ها بدهکار می‌شد، اما سال قبل مطالبات آن‌ها تسویه شد و امسال هم به صورت حواله ارزی مطالبات آن‌ها را پرداخت کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به اینکه در پیک مصرف برق ما همواره محدودیت‌هایی در تامین برق داریم، گفت: توصیه ما این است که به لحاظ کارایی و بازدهی انرژی در وضعیت مطلوبی قرار بگیریم و استاندارد‌های بین‌المللی را داشته باشیم.

رجبی‌مشهدی بیان کرد: صنعت برق باید بتواند از سایر منابع مالی استفاده کند چرا که منابع داخلی صرفا پاسخگوی هزینه‌های جاری و تعمیر و نگهداری می‌شود و برای توسعه باید از سایر منابع نیز مثل بانک‌ها استفاده کنیم.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار