سوچی اتهام نسل‌کشی اقلیت‌ مسلمان روهینگیا را رد کرد

رئیس حزب حاکم میانمار در دادگاه لاهه اتهام نسل‌کشی اقلیت روهینگیا در کشورش را «مغلطه‌آمیز» خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، «آنگ سان سوچی» رئیس حزب حاکم میانمار و برنده جایزه صلح نوبل، امروز در دادگاه بین‌المللی دادگستری (لاهه) از خود در برابر اتهاماتی که به او وارد شده دفاع کرد.

سوچی در این دادگاه مدعی شد: «گامبیا تصویری ناقص و گمراه‌کننده از وضعیت واقعی در ایالت راخین ارائه کرده است. قصد نسل کشی نمی‌تواند تنها فرضیه ممکن در مورد میانمار باشد.»

سوچی افزود: «آیا از دولتی که به طور جدی درباره سربازان و افسرانی که متهم به انجام اقدامات غیرقانونی هستند تحقیق، و آن‌ها را تحت پیگرد قانونی و مجازات قرار می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که قصد نسل‌کشی داشته است؟ هرچند اینجا تمرکز بر روی افراد نظامی است، به شما اطمینان می‌دهم اقدامات مناسب و مطابق با مراحل قانونی در مورد متخلفان غیرنظامی نیز انجام خواهد شد.»

رئیس حزب حاکم میانمار در ادامه گفت: «اوضاع در ایالت راخین پیچیده است و قبول دارم که اقلیت روهینگیایی دچار درد و رنج هستند و بسیاری از آن‌ها برای امن ماندن به کشور همسایه یعنی بنگلادش گریخته‌اند.» او تاکید کرد ممکن است ارتش میانمار از نیروی نامناسب استفاده کرده باشد، اما اثبات نشده که این نیرو‌ها قصد داشتند اقلیت مسلمان را از میان ببرند. مانند دفعه‌های پیش، سوچی حمله خونین ۲۰۱۷ را یک «درگیری داخلی» خواند و مدعی شد ارتش میانمار در پاسخ به حملات «شبه نظامیان» روهینگیا و گروه‌های مسلح محلی دست به این کار زده است.

گامبیا، یک کشور آفریقای غربی، این پرونده را در دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه، که بالاترین دادگاه سازمان ملل متحد است، تشکیل داد و مدعی شد کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ نقض شده است. روز گذشته «ابوبکر تامبادو» وزیر دادگستری گامبیا در نطق آغازین خود در دیوان بین‌المللی دادگستری که به «دادگاه جهانی» نیز معروف است، گفت «تمام چیزی که گامبیا خواهان آن بوده، این است که شما به میانمار بگویید این کشتار بی معنی را متوقف کند.»

این پرونده، نخستین تلاش قانونی بین‌المللی برای کشاندن میانمار به پای میز عدالت بر سر پرونده قتل‌عام اقلیت مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
خانم سوچی با کشتار مسلمانان بد جوری سوتی دادی .
آخرین اخبار