در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۴۸ درصد از زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شود

حیدرزاده گفت: امروزه ۵۲ درصد از مادران تقاضای زایمان طبیعی را دارند و میزان سزارین در کشور ۴۸ درصد است.

تولد نوزاد نارسمسعود حیدرزاده رئیس اداره نوزادان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه تولد نوزادان بحث به دنیا آمدن نوزادان نارس است، زیرا هزینه نگهداری این فرزندان بسیار زیاد است و نجات جان نوزادانی که ۴ ماه زودتر از زمان طبیعی به دنیا آمدند بسیار کاهش پیدا می‌کند.
 
او ادامه داد: در حال حاضر قدرت نجات جان نوزادان نارس را نداریم به طوری که در برخی استان‌ها مانند: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، کرمان و کرمانشاه امکانات اقتصادی اجتماعی و زیر ساخت‌های لازم جهت نجات جان نوزادان نارس وجود ندارد.

حیدرزاده تاکید کرد: امروزه میزان سزارین در کشورمان ۴۸ درصد است و ۵۲ درصد از مادران تقاضای زایمان طبیعی را دارند که وزارت بهداشت امکانات ویژه‌ای برای این دسته از افراد در نظر گرفته است.

رئیس اداره نوزادان وزارت بهداشت گفت: فوت نوزادان بیشتر در مناطق حاشیه‌ای کشور و جا‌هایی که از نظر اقتصادی و اجتماعی مناسب نبوده بیشتر از سایر نقاط کشور است و استان‌های قم، قزوین، تهران، اصفهان و تبریز کمترین فوت نوزادان تازه متولد شده را به خود اختصاص داده‌اند.
بیشتر بخوانید: خطری بیخ گوش نوزادان نارس/ عفونت‌های دوران نوزادی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
او افزود: وزارت بهداشت در حدود ۲۵ درصد بر روی سلامت مردم جامعه تاثیرگذار است و ۷۵ درصد مربوط به بحث سبک زندگی سالم است. به طور کلی در خانواده‌هایی که خشونت خانوادگی در آن اتفاق می‌افتد تولد نوزادان نارس افزایش پیدا می‌کند و حتی اگر سطح بهداشت دهان و دندان جامعه‌ای ایده‌آل نباشد انتظار تولد نوزاد نارس در اینگونه جوامع بیشتر است.

حیدرزاده تصریح کرد: بیکاری و اعتیاد یکی از مسائلی است که می‌تواند بر روی تولد نوزاد نارس اثر گذار باشد.

رئیس اداره نوزادان وزارت بهداشت یادآوری کرد: در برخی از مناطق که بیمارستان ساخته شده است، اما راه مناسبی برای رفت و آمد وجود ندارد و این موضوع باعث شده که مراقبت از زنان باردار در این مناطق دچار مشکلاتی شود که وزارت بهداشت در این مورد نمی‌تواند اقدام خاصی را انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار