خطری بیخ گوش نوزادان نارس/ عفونت‌های دوران نوزادی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

دبیر علمی کنگره سلامت نوزادان گفت: عفونت پنجمین علت مرگ و میر در نوزادان است و این مسئله در نوزادان نارس خطر دو برابری دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پریسا محققی دبیر علمی کنگره سلامت نوزادان در پنجمین دوره این کنگره كه صبح امروز در مركز همايش هاى رازى برگزار شد، اظهار کرد: هر چه نوزاد نارس‌تر به دنیا آید و وزنش هنگام تولد کمتر باشد، عفونت بیشتر او را در ماه اول تولد تهدید می‌کند.

وی افزود: طبق اطلاعات سامانه تخصصی ثبت اطلاعات نوزادان، عفونت پنجمین علت مرگ و میر در نوزادان است و این مسئله در نوزادان نارس خطر دو برابری دارد.

علل ایجاد عفونت زودرس و دیررس در نوزادان

این فوق تخصص نوزادان ادامه داد: عفونت‌های دوران نوزادی به ٢ دسته زودرس و دیررس تقسیم می‌شود، عفونت‌های زودرس در روزهای اول تولد نوزاد ایجاد شده و منشاء مادری دارد به طوری که یا مادر مبتلا به عفونت است یا حین زایمان هنگام عبور نوزاد از کانال زایمانی نوزاد را گرفتار می‌کند.

دبیر علمی پنجمین کنگره سلامت نوزادان بيان کرد: عفونت‌های دیررس عفونت‌هایی است که از طریق جامعه یا سایر افراد خانواده نوزاد را گرفتار می‌کند و این نوع عفونت‌ها با سلامت خانواده مرتبط هستند، لذا هر چه بهداشت در خانواده بیشتر رعایت شود، رفت و آمدهای متفرقه کمتر باشد و استعمال سیگار و انتشار دود آن در فضا کمتر باشد کودک سالم‌تر است و کمتر به عفونت مبتلا می‌شود.

وی گفت: طرز نگهداری ناف در قنداق و پوشک کردن نوزاد در بروز عفونت یا پیشگیری از آن موثر است، همچنین عفونت‌های بیمارستانی برای نوزادانی که به دلیل نارس بودن مدت زیادی در بیمارستان  بستری می‌شوند برای آنها خطر بزرگی به شمار می‌رود و شانس ابتلیء نوزاد را به عفونت تشدید می‌کند؛ البته نسبت پرستار به نوزاد نیز در این زمینه بی‌اثر نیست.

انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار