در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ 

آسیب‌های بلوغ زودرس در نوجوان چیست؟

یک روانشناس درباره آسیب‌های بلوغ زودرس در نوجوانان توضیحاتی داد.

آسیب‌های بلوغ زودرس در نوجوان چیست؟ پریسا فرنودیان  روانشناس و مشاور  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب‌های بلوغ زودرس در نوجوانان اظهار کرد: هر اتفاقی که زودتر از موعد اتفاق می‌افتد آسیب زا است و بلوغ نیز جزء همین دسته محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نوجوان باید در دوره خاصی وارد دوران بلوغ شود، گفت: سه دلیلی که باعث بلوغ زودرس در نوجوانان می‌شود  شامل؛ تغذیه (فست فود‌ها که چربی اشباع نشده دارد)، برهنه شدن کره زمین (تاثیرات شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی، نوع پوشش) و گرم شدن کره زمین است.

این روانشناس بیان کرد: دو نوع بلوغ زودرس داریم، بلوغ زودرس محیطی که اختلال در هورمون‌ها و غدد ایجاد می‌شود، بلوغ زودرس مرکزی که شایع‌تر است و هورمون‌ها تحریک می‌شوند.

فرنودیان تصریح کرد: در تمام دنیا بلوغ زودرس آسیب زا است در حال حاضر در کشور ما مدارس دو مقطعی است و طیف تفاوت سنی بین دانش آموزان زیاد است که مسئله خوبی نیست.

وی ادامه داد: بلوغ زودرس باعث ایجاد استرس در فرد می‌شود، خود بلوغ مسئله استرس زایی است اگر در زمان مناسب هم اتفاق نیفتد استرس بیشتری را در فرد ایجاد می‌کند هنگامی که نوجوان از لحاظ ظاهری با همسالان خود تفاوت زیادی دارد استرس می‌گیرد و احساس ناخوشایندی به او دست می‌دهد.

فرنودیان گفت: فضای مجازی و ماهواره برای کودکان هیجان انگیز است و هیجان جنسی کودکان بیشتر می‌شود.

وی افزود: انحراف‌های رفتاری در بلوغ زودرس اتفاق می‌افتد و دختران در بلوغ زودرس نیاز به حمایت‌گر عاطفی دارند و جذب جنس مخالف می‌شوند انگیزه آن‌ها پیدا کردن حامی است، اما در پسران اینطور نیست.

این روانشناس با اشاره به اینکه احساس تنهایی بر فرد حاکم می‌شود و عملکرد تحصیلی‌اش افت پیدا می‌کند، ادامه داد: آموزش لازم درباره بلوغ نوجوانان به خانواده داده شود، همچنین در سبک تغذیه و تماشای فیلم کودکان حتما دقت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار