تأکید بر لزوم کاشت نهال بادام مامایی

کارشناس کشاورزی شهرستان فارسان، بر لزوم کاشت نهال بادام مامایی به منظور رونق اقتصادی تأکید کرد.

غلامرضا اسدی کارشناس کشاورزی فارسان در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: در سال ۱۳۷۲ اداره خدمات کشاورزی این شهرستان در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر واقع در چشمه قلعه کشت آزمایشی یک نمونه رقم جدید بادام را انجام داد.

او افزود: نتایج به دست آمده نشان داد که اقلیم شهرستان فارسان جهت پرورش این رقم که بادام مامایی نام گرفت بسیار مناسب است.

اسدی اضافه کرد: تنها مشکلی که باعث خسارت و کاهش تولید شد سرمازدگی در هنگام گلدهی این گیاه بود که با اجرای تدابیر ویژه‌ای این مشکل تا حد زیادی کاهش یافت، اما متأسفانه در زمینه ترویج و اطلاع رسانی به کشاورزان و باغداران تعلل صورت گرفت که این امر باعث کشت نشدن این محصول در سطح وسیع در شهرستان گردید.

او ادامه داد: اگر ما در آن زمان سطح زیر کشت بادام مامایی را افزایش داده بودیم حالا یکی از صادرکنندگان عمده این محصول بودیم همانند دو شهرستان بن و سامان که امروزه معادل ۱۴۵ میلیون دلار درآمد ارزی دارند.

اسدی گفت: درست است که ما دیر به فکر کاشت این محصول در شهرستان افتادیم، ولی اگر از همین امروز دست به کار شویم نتیجه آن را چهار تا پنج سال آینده نتیجه آن را خواهیم دید.

او افزود: بهترین ویژگی این محصول قیمت بالای آن در بازار‌های جهانی است به طوری که یک کیلوگرم از مغز این بادام را معادل ۶۰ دلار یا هفت میلیون ریال خریداری می‌کنند که در بین انواع خشکبار‌ها بالاترین قیمت را دارد.

اسدی اضافه کرد: با توجه به داشتن آب و زمین‌های مستعد فراوان جهت کاشت این محصول در شهرستان فارسان لازم است که کشاورزان و سرمایه گذاران نسبت به کاشت آن در آینده‌ای نزدیک دست به کار شوند تا علاوه بر افزایش درآمد خود نسبت به افزایش اشتغال زایی اقدام نمایند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.