رئیس شورای عالی استان‌ها مطرح کرد؛

پژوهش و نوآوری حلقه اتصال حکمروایی شهری و کارآفرینی

الویری گفت: پژوهش و نوآوری حلقه اتصال بین حکم روایی شهری و کارآفرینی است و این امر با سیاست‌گذاری‌های مدیریت شهری تحقق می‌یابد.

پژوهش و نوآوری حلقه اتصال حکمروایی شهر و کارآفرینی استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها صبح امروز در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری اظهار کرد: امروز علم و فناوری یکی از عناصر اصلی رشد اقتصادی هستند و میزان سرمایه گذاری در پژوهش برای فناوری‌های نوین از شاخص‌های رشد و معیار توسعه یافتگی کشور‌ها محسوب می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به آمار یونسکو تصریح کرد: در ایران ۰.۳۲ درصد از تولید ناخالص داخلی صرف پژوهش می‌شود، در حالی که در کشوری مانند ژاپن این رقم ۴ درصد است و ۱۳۰ برابر ایران برای کار‌های پژوهشی هزینه می‌کنند.

او با بیان اینکه پژوهش و نوآوری حلقه اتصال بین حکم روایی شهری و کارآفرینی است، گفت: این مهم از طریق سیاست گذاری‌های مدیریت شهری با هدف کسب بهترین ایده‌ها برای حل مسائل شهر‌ها انجام می‌شود.

الویری با بیان اینکه مطالعات شهری و نقش آن بر توسعه شهر‌ها است، تصریح کرد: شهر‌ها به عنوان پیچیده‌ترین ساخته‌ها نیاز به واکاوی و پژوهش گسترده دارند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه برنامه ریزی برای شهر‌ها از طریق پژوهش‌ موثر است، تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی در کلانشهر‌ها به عنوان موتور محرک اصلی توسعه و تأثیرگذار بر رشد اقتصادی هستند.

او خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها قادر به استفاده از ظرفیت‌های ویژه‌ دانشگاه‌ها به عنوان نهاد اصلی تولید علم هستند که  در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

الویری با بیان اینکه استفاده از خدمات دانشگاهی می‌تواند به هم افزایی مشترک کمک کند، گفت: ویژگی مهم پژوهش توجه به کابردی بودن آن است و پژوهشگران در صدر مدیران شهرداری هستند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه تهران در تولید علم در کشور پیشرو است، تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد ۱۱۵ مرکز علمی در تهران وجود دارد که پذیرای یک میلیون محقق و دانشجو از سطح کشور است.

او با تأکید بر اینکه شهرداری نیازمند بازنگری جدی در سیاست گذاری و همکاری با نهاد‌های علمی است، گفت: نظارت‌های مدیریت شهر به بخش مهمی از چرخه نوآوری در شهر تبدیل شده‌اند و شهرداری باید در کانون نظام نوآوری شهری قرار گیرد و به عنوان پیوند دهنده شهر‌ها و بخش دولتی عمل کند، اما تاکنون مطالعات در این زمینه پاسخگوی نیاز‌ها نبوده است.

الویری بیان کرد: میزان هزینه ما برای پژوهش ۰.۳ درصد تولید ناخالص داخلی است و پژوهش‌هایی که انجام می‌شود هم افزایی لازم را ندارند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: بسیاری از پژوهش‌ها به خاطر نبود مطالعه و سرمایه، توقف طولانی دارند که باید از این کار پرهیز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار