فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خبر داد:

تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰/ قرارگاه خاتم الانبیا برای تکمیل مسکن مهر وارد نشد

محمد گفت: راه آهن چابهار- زاهدان با تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تا سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در نشست خبری سالروز تأسیس قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه پروژه آزادراهی حرم تا حرم در حال انجام است، گفت: قسمت ابتدایی این پروژه از حرم حضرت معصومه تا شهر گرمسار افتتاح شده و زیر بار ترافیکی رفته است.

او گفت: این طرح از گرمسار تا مشهد اولویت بندی شده و منابع مالی این پروژه را از طریق بخشی از مطالبات تأمین می‌کنیم .

محمد اظهار کرد: سعی کرده‌ایم از محل فروش اوراق تأمین مالی این پروژه را به دست آوریم، اما تاکنون سعی کرده‌ایم مسیر تربت تا شهر مشهد این پروژه را فعال کنیم و امیدواریم با فروش اوراق سرعت اجرای پروژه را افزایش دهیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء درباره تکمیل خط راه آهن چابهار-زاهدان گفت: این پروژه یک طرح استراتژیک و بسیار مهم برای ما است و جزو کریدور شمال، جنوب و شرق کشور و همچنین بخشی از کمربندی جاده چین به شمار می‌رود.

او اظهار کرد: اخیرا در جلسه کشور چین که تمامی سران دعوت شده بودند درباره تأمین مالی این پروژه صحبت شد و با توجه به آن که این راه آهن جزو کمربند جاده چین به شمار می‌رود بسیار مهم تلقی شد.

محمد ادامه داد: به تازگی خطی از بندر گوادر پاکستان تا شمال شرق پاکستان طراحی شده و برخی از کشور‌ها در اجرای آن سرمایه گذاری کرده‌اند و با توجه به آن که راه آهن چابهار- زاهدان بسیار مهم است باید سرعت اجرای آن را هرچه سریع‌تر افزایش دهیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: راه آهن چابهار- زاهدان- یونسی قسمت اصلی این پروژه است و به دلیل آن که جزو کریدور‌های اصلی کشور به شمار می‌رود یک اهمیت استراتژیک برای ما دارد.

او توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی و ریاست جمهوری گزارشی درباره اجرای این پروژه آماده و به مقام معظم رهبری ارائه کردند و خوشبختانه مقام معظم رهبری هم با تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل این پروژه موافقت کردند.

محمد بیان کرد: این خط راه آهن حدود ۷۲۰ کیلومتر طول دارد و ۸ ایستگاه آن فعال شد و پیشرفت فیزیکی آن به ۵۰ درصد رسیده است به طوری که زیرسازی آن تکمیل شده و در حال اجرای روسازی آن هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: امیدواریم با تأمین منابع مالی به موقع تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم این پروژه را راه اندازی کنیم.

او اظهار کرد: با توجه به آن که زاهدان به خط سراسری متصل است بلافاصله بعد از تکمیل این پروژه وارد خط مدار می‌شود و می‌توانیم همزمان با تأمین منابع مالی از زاهدان به یونسی هم وصل شویم.

محمد به بندر شهید بهشتی هم اشاره کرد و گفت: بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت بسیار خوبی برای باراندازی و بارگیری و صادرات و واردات دارد و متأسفانه مشکل اصلی این پروژه نبود جاده برای بارگیری است. با توجه به آن که چابهار از تحریم‌ها خارج است باید از این فرصت جهت برقراری ارتباطی بیشتر با کشور‌های همسایه شرقی استفاده کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بیان کرد: با تکمیل این خط راه آهن می‌توانیم اقدامات بسیار خوبی در حوزه بندری و دریایی داشته باشیم.

استفاده از اراضی رها شده وزارت نیرو درمناطق مختلف  تهران

او با اشاره به اینکه یکی از اقدامات تأمین منابع مالی فعال کردن پروژه‌های غیرمولد است، اظهار کرد: راه‌های غیرمولد بسیار زیادی وجود دارد که امکان هدایت آن‌ها به سمت نقدینگی وجود دارد به طور مثال وزارت نیرو در شهر‌های بزرگ کشور دارای اراضی بسیار زیادی است که از قدیم الایام برای ساخت مخازن انتخاب کرده بودند و در آن دوران به دلیل آن که زمین هیچ ارزشی نداشت در بسیاری از شهر‌های بزرگ زمین‌های بزرگ را اشکال کرده و تنها از یک دهم آن‌ها جهت ساخت مخازن استفاده کرده است.

محمد یادآور شد: در استان تهران در مناطقی از جمله رسالت، هفت تیر و غرب تهران این اراضی وجود دارد و بلا استفاده رها شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: وزارت نیرو می‌تواند طبق تعامل با شهرداری‌ها برنامه ریزی کند و با فروش آن‌ها و یا ساخت و ساز علاوه بر آن که نقدینگی بسیار مناسبی کسب می‌کند می‌توانیم از این اراضی جهت ساخت زمین و توسعه زیرساخت‌ها استفاده کنیم.

محمد با بیان اینکه تاکنون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به هیچ عنوان در پروژه مسکن مهر ورود نکرده است، گفت: این نیاز باید از طرف دولت اعلام شود و در طرح اقدام ملی مسکن هم اخیرا پیشنهادی از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و در آینده نزدیک جلسه‌ای با محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهیم کرد و راهکار‌هایی برای ارتباط بیشتر در این زمینه اعلام خواهیم کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء درباره جذب نخبگان در قرارگاه خاتم الانبیاء هم گفت: فعالیت‌های اجرایی جهت جذب نیرو‌های نخبه و فعال را انجام داده‌ایم و در دانشگاه‌ها هدف گذاری کرده‌ایم و از نیرو‌های سربازی هم که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند جهت همکاری دعوت کرده‌ایم.

او اظهار کرد: ۶۰ درصد از نیرو‌هایی که در قرارگاه فعالیت می‌کنند همواره باقی می‌مانند و ۴۰ درصد از افرادی هم که از قرارگاه خارج می‌شوند به دلیل آن که تجارب بسیار خوبی در این دوره‌ها کسب کرده‌اند همواره در بخش‌های مختلف علمی فعالیت می‌کنند.

محمد بیان کرد: دوره‌های مشترکی هم با دانشگاه امام حسین (ع) در خود همان دانشگاه راه اندازی کرده‌ایم و با تربیت و آموزش‌های تخصصی به نیرو‌های جوان از آن‌ها جهت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های ملی استفاده خواهیم کرد.

او افزود: پس از جنگ تحمیلی به دلیل تخریب زیرساخت‌ها و نبود شرکت‌های توانمند داخلی ضرورت داشت با تکیه بر توان داخل به سازندگی و اجرای زیرساخت‌ها پرداخته شود. در همین راستا قرارگاه خاتم‌الانبیاء از همان ابتدا پروژه‌های بزرگی را انتخاب کرد و در آن‌ها خوش درخشید و پس از آن دولت‌ها در پروژه‌های مختلف از قرارگاه کمک گرفته و می‌گیرند.

محمد با بیان اینکه معمولاً پروژه‌های دولت‌ها را اجرا می‌کنیم، گفت: در مرحله الگوآفرینی در حوزه اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در عرصه‌های فنی و مهندسی کشور هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شد، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب تکیه بر توان داخل، استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و جوان‌گرایی تأکید شده است. در این راستا برنامه‌ریزی کرد‌ه‌ایم در قرارگاه خاتم فعالیت‌های مرتبط با این موضوعات حتماً اجرایی و عملیاتی شود.

او ادامه داد: در بحث اجرای اقتصاد مقاومتی ضعف‌هایی داریم، امروز خام‌فروشی گریبان ما را گرفته و نمی‌توانیم نفت بفروشیم در حالی که در همین دوره تحریم بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌ها به راحتی صادر می‌شود و پول آن را می‌گیریم.

او افزود: پیش از این در طراحی، ساخت و اجرا و همچنین تامین قطعات و تجهیزات در جایی نظیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا ۷۰ درصد تامین داخل رسیده بودیم، اما امروز اگر بخواهیم پالایشگاهی دیگر نظیر ستاره خلیج فارس را بسازیم تا ۱۰۰ درصد طراحی، اجرا و تامین قطعات و تجهیزات در داخل خواهد بود.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری بار‌ها بر توقف خام فروشی تاکید دارند در همین موضوع نفت اگر فرآورده سازی را در دستور کار قرار داد‌ه بودیم امروز مشکل تحریم نداشتیم.

فرمانده قرارگاه خاتم افزود: امروز بنزین و گازوئیل ما به راحتی صادر می‌شود و پول آن را هم می‌گیریم، اما در صادرات نفت مشکلاتی وجود دارد.

محمد با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری بر توجه به ظرفیت صنایع و معادن کشور تأکید دارند، گفت: این معادن و صنایع در زمان تحریم باید بار نفت را به دوش بکشند؛ ما یک درصد جمعیت جهان را داریم، اما ۷ درصد مواد معدنی معادل حدود ۵۷ میلیارد تن ذخایر در کشور وجود دارد که از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: ما در عرصه فولاد و آلومینیوم توانمند هستیم، اما به عنوان مثال در تأمین پودر آلومینا مشکلاتی داریم و این به دلیل عدم توجه به زنجیره ارزش است.

محمد افزود: دارایی‌های زیادی در دست دولت است که باید از آن‌ها استفاده شود یا نقدینگی‌های بالایی که در دست مردم است باید به سمت توسعه زیرساخت‌ها هدایت شود.


قرارگاه هر سال بودجه دولتی دارد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بیان داشت: قرارگاه خاتم در عموم پروژه‌ها قرارداد با دولت دارد و عددی هم در لایحه بودجه هر سال برای قرارگاه در نظر گرفته می‌شود که در سال ۹۸ رقم ۹۷۰ میلیارد تومان است.

او افزود: همه دریافتی‌های قرارگاه خاتم از ردیف اختصاصی خزانه است و این منابع با کنترل دولت و حضور ذیحساب وزارت اقتصاد در مجموعه قرارگاه پرداخت می شود.

محمد گفت: اگر دولت هم منابع نداشته باشد ما در بخش تهاتر‌ها با دولت همکاری می‌کنیم مثلاً ملک یا سهام شرکت‌ها را به عنوان طلب دریافت کرده و آن را نقد کرده و به طلبکاران خود پرداخت می‌کنیم.

او گفت: یکی از مباحثی که کشور را در مقابل تحریم‌ها بیمه می‌کند ارتباط با همسایگان است، نیروگاه‌های عراق به محصولات گازی کشور ما نیاز مبرم دارند و به همین خاطر ارتباط با همسایگان از موضوعاتی است که جدی دنبال می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بیان کرد: در همین حوزه یکی از پروژه‌ها خط انتقال گاز عمان است که در دستور کار وزارت نفت قرار دارد، اما هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

 جزئیات فاز ۴ ستاره خلیج‌فارس و مزایای آن

محمد گفت: اجرای فاز ۴ ستاره خلیج‌فارس قبلاً به قرارگاه خاتم ابلاغ شده بود و ۲۰ درصد هم رشد داشت، اما از دستور کار وزارت نفت خارج شد و بحث سیراف جایگزین شد.

او ادامه داد: میعانات گازی باید در پالایشگاه‌های ما تبدیل به فرآورده شود و باید هر چه سریعتر برای آن‌ها فکری کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بیان کرد: فاز ۴ ستاره خلیج‌فارس توان ۱۳۰ هزار بشکه را دارد، اما اجرای سیراف عملاً ۶ سال زمان می‌برد بنابراین فاز ۴، چون زیرساخت‌های آن آماده است اولویت‌ه‌ای بیشتری دارد و قابلیت این را دارد که در ۱۸ ماه تکمیل شده و بار کشور را به دوش بکشد.

محمد بیان کرد: پژوهشگاه سازندگی مشترک با دانشگاه امام حسین (ع) در دانشگاه امام حسین راه‌اندازی کرده‌ایم.

او افزود: ۲ هزار نفر نیروی پاسدار داریم و امسال طبق طرحی ۵۰۰ نخبه را جذب و کادر سپاه می‌کنیم.

محرومیت‌زدایی در قالب ۱۵ هزار برنامه و اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد ریال

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: تاکنون ۳۵۰۰ میلیارد ریال در قالب ۱۵ هزار برنامه فرهنگی، اجتماعی و ... در توسعه زیرساخت‌های روستایی در قالب محرومیت‌زدایی هزینه کرده‌ایم که در این باره می‌توان به اجرای راه‌های روستایی، خانه‌های بهداشت، درمانگاه، زمین ورزش، بسته معیشتی، جهیزیه و ... اشاره کرد.

 شناسایی ۵۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی برای توسعه کشاورزی

محمد گفت: در حوزه کشاورزی ۵۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی شناسایی شده و تسطیح زمین انجام شده و آب نیز تأمین شده است، در این اراضی ۳ سال الگوی کشت موفق را اجرا می‌کنیم و سپس در قالب شرکت‌های تعاونی به مردم واگذار می‌کنیم.

او بیان کرد: تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار اراضی شناسایی شده و دولت به ما تحویل داده است که ۵۰ هزار هکتار اراضی ثبت شده و در قالب ۱۲۰ شرکت تعاونی واگذار کرده‌ایم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: ما برنامه‌ای برای ورود به خودروسازی نداریم، زیرا ممکن است از اصل مأموریت خود فاصله بگیریم.

محمد افزود:، اما خودروسازان از نیرو‌های مسلح درخواست کمک کرده‌اند و نیرو‌های مسلح وعده داده است در حوزه‌های قطعه‌سازی و تکنولوژی با خودروسازان همکاری کنند.

او بیان کرد: پروژه اتیلن مرکز پروژه‌ای است که قبلاً بر اساس یک استدلال‌های فنی تبدیل به طرح و واگذار شد و از پروژه‌هایی بود که بر اثر فشار‌های سیاسی آغاز شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ادامه داد: اعلام کردند که در شهرستان‌های جهرم، داراب، فسا و فیروزآباد باید پروژه ایتلن شروع شود در حالی که آنجا آب پایدار ندارد.

محمد افزود: پارسیان هم اعلام کرد خوراک را تا ۸ سال تأمین می‌کند و پس از آن امکان تأمین خوراک ندارد همچنین لازم بود چندین هزار میلیارد تومان خط لوله از عسلویه تا این شهر‌ها کشیده شود.

او افزود: در این راستا ما طرح جایگزین دادیم بدین ترتیب که ۳ پلی‌اتیلن به صورت متمرکز در کنار سد سلمان فارسی احداث کنیم و در این ۴ شهر هم ۴ شهرک پایین‌دستی طراحی کنیم که این بحث جدید مورد تأیید استاندار و نمایندگان استان فارس قرار گرفت.

محمد همچنین از تکمیل بخشی از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تا پایان سال و افتتاح نهایی آن در سال آینده خبر داد.

او گفت: این پروژه آزادراهی با مشارکت ۷۰ درصدی قرارگاه و ۳۰ درصدی دولت اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار