صالحی:

ماموریت ما ساخت ربات‌هایی با قابلیت بکارگیری در حوزه‌های مختلف است

معاون نوآوری و  تجاری سازی معاونت فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از ماموریت‌هایی ما ساخت ربات‌هایی است که می‌توانند در حوزه‌های مختلف به کار گرفته شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از طرح کلان فناوری نسل چهارم ربات انسان‌نمای ملی (سورنا۴) درخصوص اجرای طرح ربات انسان نمای سورنا ۴ گفت: یکی از اهداف معاونت فناوری حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و پروژه‌هایی است که در مرز فناوری هستند.

صالحی اظهار کرد: یکی از ماموریت‌هایی ما ساخت ربات‌هایی است که می‌توانند در حوزه‌های مختلف به کار گرفته شوند. در بخش دیگر ما از طرح‌هایی مانند تشخیص و درمان ضایعات عصبی که می‌تواند به درمان افراد کمک کند، حمایت کردیم.

او افزود: امیدواریم در آینده با اختلاط سورنا و افزایش هوش مصنوعی بتوانیم ربات‌هایی را بسازیم که بتوانند با انسان تعامل بیشتری داشته باشند.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: جوانانی که در این عرصه کار کردند نمونه‌هایی از جوانان غیور و با اعتماد به نفس کشور هستند که می‌توانند در زمینه‌های مختلف افتخار آفرین باشند.


بیشتر بخوانید: هدف از طراحی سورنا ۴ کمک به فعالیت‌های انسانی است


صالحی در جمع خبرنگاران درباره قابلیت‌های این ربات گفت: یکی از اهداف معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری حمایت از فناوری‌هایی است که نیاز‌های حال و آینده کشور است. بخش رباتیک و هوش مصنوعی از موضوعاتی است که برای معاونت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ربات نسل سوم که در سال ۹۴ رونمایی شد، اظهار کرد: با توجه به توقعاتی که از سورنا ۳ می‌رفت که درکنار ارائه عملکردی شبیه به انسان، بتواند هوشمندتر عمل کند و آزادی بیشتری داشته باشد که با نسل چهارم با بیش از ۴۰ درجه آزادی، این توقع را برآورده کند.

او افزود: این ربات هوشمند است یعنی می‌تواند در تعامل با انسان قرار بگیرد و توانایی تشخیص چهره انسان و جهت‌ها را دارد و با توجه به برنامه ریزی دقیقی که دارد، قادر است به سوالات پاسخ دهد.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که قرار است این ربات در کجا به کار گرفته شود، گفت: سورنا ۴ قادر است در بیشتر حوزه‌ها از جمله گردشگری به عنوان راهنما و حتی در هتل‌ها به کار گرفته و تعامل خوبی با انسان داشته باشد.

بیش از ۱۲۰ طرح کلان در کشور در حال اجراست

صالحی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ طرح کلان در کشور در حال اجراست و ما حوزه‌های مختلفی را به این منظور هدفگذاری کرده ایم، به غیر از طرح‌هایی که برای گسترش فناوری انتخاب می‌کنیم بیشتر طرح‌های کلان ما طرح‌هایی هستند که نیاز‌های کشور بوده و برای اولین بار اجرا می‌شوند برای مثال در تجهیزات پزشکی و تولید دارو و صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارند.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص کارآرایی ربات انسان نمای سورنا۴ گفت: بیش از ۹۵ درصد طرح‌های کلان ملی ما، بهره برداری بالفعل دارند یعنی روزی که قرارداد امضا می‌شود بهره بردار هم حضور دارد و در بسیاری از این طرح‌ها بخشی از منابع مالی توسط خود بهره بردار تأمین می‌شود البته بخش‌هایی هم وجود دارد که شاید متولی خاصی نداشته باشند. نگرانی ما از این جهت است که اگر در اجرای این طرح‌ها ورود نکنیم کشور دچار عقب ماندگی می‌شود که سورنا ۴ از این قبیل طرح‌هاست که به عنوان طرح‌های مرز فناوری شناخته می‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک بتواند کارکرد‌های خود را بیابد.

او درباره میزان هزینه صرف شده برای اجرای طرح سورنا۴ تصریح کرد: ۳.۲ میلیارد تومان بودجه صرف اجرای سورنا۴ شده است که بیش از ۹۹ درصد این بودجه را معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تأمین کرده است.

صالحی در پاسخ به این سوال که سورنا۴ در رقابت با نمونه ژاپنی خود در چه سطحی قرار دارد، بیان کرد: ربات‌های ژاپنی مسلما نسبت به سورنا۴ در سطح هوشمندی و فناوری بالاتری قرار دارند، اما به خاطر داشته باشیم که آن‌ها هم برای رسیدن به این سطح همه این مراحل را طی کرده اند. ما باید سعی کنیم از این فرصت عقب ماندگی استفاده کنیم و هرچه سریع‌تر خود را به سطح ربات‌های پیشرفته بین المللی برسانیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار