سهم نان در تأمین نمک و سدیم روزانه بدن ما چقدر است؟

نان یکی از منابع مهم تغذیه‌ای دریافت نمک و سدیم است و ایران پس از ترکیه، با سرانه مصرف ۱۱۷ کیلوگرم در سال رتبه دوم مصرف نان را در جهان دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فتح الله عالی کارشناس بهداشت و ایمنی مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: نان به عنوان غذای اصلی ایرانیان و یکی از منابع مهم تغذیه‌ای دریافت نمک و سدیم است و ایران پس از ترکیه، با سرانه مصرف ۱۱۷ کیلو گرم در سال رتبه دوم مصرف نان در جهان را دارد.

او با بیان اینکه دریافت بیش از حد نمک و سدیم در بروز پر فشاری خون، پوکی استخوان و برخی از بیماری‌ها نقش مهمی دارد افزود: بر اساس آخرین دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، حد مجاز توصیه شده روزانه برای دریافت نمک پنج گرم و برای سدیم دو هزار میلی گرم است.

عالی اضافه کرد: این در حالی است که هر شهروند در استان به طور متوسط فقط از طریق مصرف نان روزانه چهار گرم نمک و یک هزار و ۵۸۰ میلی گرم سدیم دریافت می‌کند که این مقدار دریافت، معادل ۸۰ درصد میزان دریافت رژیم غذایی مرجع یا RDI است.

او ادامه داد: این مقدار دریافت نمک و سدیم از طریق نان چهار برابر بریتانیا و دو برابر آمریکا است.

عالی در پایان بر لزوم ارائه آموزش به شهروندان در خصوص آگاهی از اصول تغذیه صحیح و نظارت و کنترل مستمر بر واحد‌های تولید کننده نان در جهت ارتقای سلامت جامعه تأکید کرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار