در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سلیمانی: انحصار در چادر مشکی وجود دارد/۹۰ درصد چادر را وارد می کنیم

پشت پرده واردات چادر مشکی در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۲۴ آذرماه بررسی شد.

سلیمانی: انحصار در چادر مشکی وجود دارد/۹۰ درصد چادر را وارد می کنیمبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسدالله سلیمانی مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب ، افسانه صحرایی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت و علی قلعه قوند عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان محصولات حجاب امشب ۲۴ آذرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی پشت پرده واردات چادر مشکی پرداختند.

اسدالله سلیمانی مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با اشاره به اینکه نظارتی بر بحث محصولات حجاب و به خصوص چادر مشکی در کشور وجود ندارد گفت: واردات به صورت انحصاری در دست کسانی است، اما مشکل بیشتر در داخل و در حوزه فضای کسب و کار است.

او با اشاره به اینکه کارخانه حجاب شهرکرد بعد از ۴۰ سال تنها کارخانه ای است که شروع به بافت چادر مشکی کرده است افزود: این کارخانه با مشکلات عدیده مواجه است، بنده به عنوان تولید کننده ای که ۴۵ سال در بازار حضور دارم می توانم بگویم اگر کارخانه‌ای برای کسی به صرفه باشد و متقاضی در بازار برای محصول وجود داشته باشد نیازی به دخالت دولت نیست اما باید اذعان داشت که موانع زیادی بر سر راه چادر مشکی وجود دارد.

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با تاکید بر اینکه کارخانه‌های کشور های کره و چین اسب زین شده هستند گفت: ما تازه امسال یادمان افتاده است که به چادر مشکی نیاز داریم به طوریکه ۹۰ درصد چادر را وارد می کنیم و دولت اصلاً حمایتی در این بخش ندارد.

سلیمانی با اشاره به وضع تعرفه ۳۲ درصد گفت : تعرفه از عجیب مصرف‌کننده می‌رود، نوسانات ارزی به ۵ برابر در طول ۱۸ ماه گذشته رسیده است و وزارت صنعت به عنوان متولی باید بدانند که تولید کننده نیاز به مواد اولیه برای تولید چادر دارد.

او با اشاره به اینکه انحصار در چادر مشکی وجود دارد عنوان کرد: موانع زیادی مخصوصاً در حوزه چادر مشکی وجود دارد، بعضی از مسئولین در جمهوری اسلامی به چادر حساسیت دارند و به ما به داد ما نمی رسند ،آیا وزارت صمت اطلاع ندارد که اوضاع چادر مشکی به کجا رسیده است؟ ما تا زمانی که در حوزه چادر مشکی پول قرض الحسنه و راکت نیاوریم از قافله همچنان عقب می افتیم.


صنعت چادر مشکی و محصولات حجاب صنعتی زمین خورده است

سلیمانی با اشاره به اینکه نیاز به واردات ماشین‌آلات جدید نداریم گفت: اگر تکنولوژی رنگ مشکی در کشور وجود دارد ما از آن استقبال می‌کنیم ابتدا باید موانع کسب و کار برداشته شود و این موضوع با حرف عملیاتی نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: صنعت چادر مشکی و محصولات حجاب صنعتی زمین خورده است و باید دولت وام صفر درصد برای کسانی که دغدغه این کار را دارند بدهد.

محمدعلی شفیعی مدیرعامل شرکت نای زرین در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه در سال ۸۵ ماشین آلات چادر مشکی را به کشور وارد کردیم گفت:چادر و همچنین محصولات کلاسیک کرپ را به کشورآوردیم به طوری که ۶ ماه کارشناسان کره‌ای برای انتقال تکنولوژی در کشور حضور داشتند بعد از یکسال استاندار اصفهان از این شرکت بازدید کرد و لذا این موضوع رسانه‌ای شد، بعد از رسانه‌ای شدن موضوع کمتر از ۲۰ روز تعرفه از ۷۲ درصد به ۶۲ درصد رسید، در آن زمان گفته شد که به ما در بخش تعرفه کمک می‌کنند، اما باید گفت که چه بسته حمایتی از سال ۸۵ برای تولیدکنندگان چادر در نظر گرفته شده است.

افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت در ادامه برنامه طی تماس زنده تلفنی با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت بر روی توسعه حوزه نساجی و پوشاک تأکید بسیاری دارند گفت: این بخش از صنعت اشتغال زایی بالایی دارد، در این حوزه در طی یک سال گذشته اقدامات زیادی صورت گرفته است، طرح پارچه چادر مشکی اکنون آماده است لذا ۸ طرح را به میزانی که نیاز داشتیم آماده کرده ایم و برای این طرح‌ها ۱۰ میلیون متر مربع پارچه پیش‌بینی شده است که به ۸۰۰ میلیارد ریال منابع مالی نیاز داریم لذا با جلساتی که با حضور وزرای مربوطه و دستگاه‌های درگیر برگزار شد بانک قول مساعد برای تامین منابع مالی داده است.

او با اشاره به اینکه یک طرح در حال اجرایی شدن است عنوان کرد: در بحث چادر با انواع و اقسام چادر‌های ملی، دانشجویی و ... روبه‌رو هستیم به طوری که در راستای فرهنگ سازی چادر تغییر تعرفه صورت گرفت و برای کل پارچه‌ها ۳۲ درصد تعرفه در نظر گرفته شد.

او با اشاره به اینکه باید رقابت پذیری در این حوزه صورت بگیرد گفت:در این حوزه بحث دانش فنی، مدیریت، تامین مواد اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است لذا باید بازار رقابتی داشته باشیم، اما نتوانستیم در این بخش موفق عمل کنیم، از سال گذشته تا به امسال بسته حمایتی آماده کرده‌ایم که منتظر تامین مالی آن هستیم و سه سرمایه گذار در این رابطه به پای کار آمدند لذا ضعفی که در حوزه چادر مشکی داریم ظرف دو سال آینده برطرف می‌شود.

سلیمانی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه برخی مسئولان به چادر مشکی حساسیت دارند و اگر محصول دیگری مانند شیلات بود اکنون به داد ما رسیده بودند افزود: ۴۰ هزار نفر در حوزه محصولات مربوط به حجاب شاغل هستند و ۳۰ درصد شاغلان در این حوزه به دلیل نبود مواد اولیه بیکار شده اند، اگر برای حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز بازار چادر مشکی در کشور سرمایه گذاری شود ۱۰ هزار اشتغال ایجاد خواهد شد.

مجید افتخاری عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان و تولید کنندگان پوشاک در ادامه برنامه طی تماس زنده تلفنی گفت: قیمت هر متر پارچه چادر مشکی در کشور‌های کره، ژاپن و چین بین یک و نیم تا پنج دلار است، گر میانگین برای یک قواره چادری سه و نیم متر پارچه مصرف شود مشخص است واردکنندگان چادر با قیمتی که در بازار برای پارچه درجه یک وجود دارد سود ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی دارند.

تولید چادر در کشور به صرفه نیست

او تصریح کرد: وارد کننده چادر مشکی با سرمایه گذاری کوتاه مدت در دو سه ماه به این سود می‌رسد و با این سود دیگر کسی به تولید داخلی توجه نمی‌کند، اما با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون دلاری می‌توان کارخانه‌ای که ۱۰ میلیون متر چادر مشکی تولید می‌کند تأسیس و با مبلغی حدود ۱۵۰ میلیون یورو کل نیاز داخلی به این محصول را تأمین کنیم.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان و تولید کنندگان پوشاک با تاکید بر اینکه تولید چادر در کشور به صرفه نیست وبا سود سپرده‌های بانکی، کمتر کسی راغب می‌شود که در زمینه چادر مشکی سرمایه گذاری کند افزود: تعداد وارد کنندگان چادر مشکی محدود است و یکی از واردکنندگان، کارخانه تولیدی که توان تولید چادر مشکی را با این فضای کسب و کار ندارد خریده و تولید این واحد صفر است، در صنعت پوشاک کشور ۳۰۰ هزار نفر شاغل هستند.

سید هوشنگ قادریان مسئول بسیج نساجی و پوشاک کشور در بخش دیگری از برنامه گفت: به اندازه پارچه مورد نیاز چادر مشکی نخ در کشور تولید می‌شود و اکنون به فناوری مقدمات بافندگی و رنگرزی این محصول دست یافته ایم و مشکلی در این زمینه نداریم و به آسانی نساجی‌های کشور می‌توانند چادر مشکی تولید کنند.

علی قلعه قوند عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب عنوان کرد: به دلیل نبود نظارت بر تولید و واردات و عرضه چادر مشکی، واحد‌های تولیدی چادر مشکی در کشور تعطیل شده است، بر فرض اینکه وزارت صنایع می‌خواهد از این صنعت حمایت کند، چرا با وضع تعرفه ۳۲ درصدی این حمایت را از جیب مردم انجام می‌دهد.

قلعه قوند با اشاره به اینکه تولید چادر مشکی بخش‌های تولید نخ، بافت و تکمیل دارد که باید این زنجیره برای حمایت از تولید کنندگان ایجاد می‌شد، اما وزارت صمت این کار را انجام نداده است خاطرنشان کرد: ماشین‌های ماکویی هنوز در دنیا فعالند و محصولی را تولید می‌کنند که هنوز در ایران پرمصرف‌ترین چادر است.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب گفت: تولید چادر به تجربه طولانی نیاز دارد و این طور نیست که دو ساله به خودکفایی در این عرصه برسیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
چرا مسئولین دوست ندارن مشکل چادر مشکی حل بشه
آخرین اخبار