در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

درویشیان: ملاک قانون و فساد خط قرمز ماست/ مماشاتی با دانه درشت ها نداریم

مبارزه با فساد مطالبه مردم و رهبری با حضور درویشیان رئیس بازرسی کل کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۸ آذر ماه بررسی شد.

درویشیان: ملاک قانون و فساد خط قرمز ماست/ مماشاتی با دانه درشت ها نداریمبه گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  مبارزه با فساد مطالبه مردم و رهبری امشب ۱۸ آذرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور مورد بررسی قرار گرفت.

درویشیان رئیس بازرسی کل کشور در ابتدا با اشاره به اینکه هر گونه فعل یا ترک فعلی که توسط شخص حقیقی یا حقوقی به صورت فردی، جمعی و یا سازمانی با هدف کسب منفعت یا امتیاز مستقیم یا غیرمستقیم برای خود یا دیگری با نقض قوانین انجام شود فساد گفته می‌شود افزود: فساد هر گونه فعل یا ترک فعل است لذا باید دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی مطابق قانون عمل کنند.

او با اشاره به اینکه بررسی‌ها و گزارش‌های ما بر اساس مستندات و به صورت کارشناسانه و بدون در نظر گرفتن جناح‌های سیاسی است گفت: ملاک ما قانون و خط قرمز فساد است و مماشاتی در مبارزه با دانه ریز‌ها و یا دانه درشت‌ها نداریم؛  باید برخورد مناسب با هر دو صورت بگیرد البته باید برخورد بیشتری با دانه درشت‌ها صورت گیرد.

رئیس بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها وظایفشان دا انجام نمی‌دهند همانند داستان سیل که بایستی لایروبی رودخانه‌ها صورت می‌گرفت تا سیل وارد شهر نشود عنوان کرد: ترک فعل‌ها را در کنار فعل‌ها پیگیری می‌کنیم به طوری که ترک فعل‌ها خساراتش بیشتر از انجام فعل در کشور است.

درویشیان با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌ها و رویکرد‌های سازمان بازرسی کل کشور پیگیری و شناسایی بستر‌های فسادزا و همچنین پیگیری اصلاح بستر‌های فساد است خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور به تنهایی از عهده این مهم بر نمی‌آید لذا بخش مهمی باید توسط قوه مجریه اصلاح شود و بخش دیگری از بستر‌های فسادزا باید با اصلاح قوانین و مقررات صورت بگیرد.


او با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیاتی که شناسایی نشده بود را شناسایی کردیم گفت: اطلاعات لازم را در این خصوص به سازمان مالیات داده ایم و برای آن‌ها برگ تشخیص نیز صادر شده است.

برخی قوانین از بستر‌های فساد هستند 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه طرح جامع مالیات، سامانه مالیات، سامانه‌های تجارت نیز باید تکمیل شوند افزود: بسیاری از موارد فساد با تکمیل سامانه‌های الکترونیکی و تکمیل بستر‌ها قابل جلوگیری است لذا ایجاد یا تکمیل این سامانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، این در حالی است که متاسفانه سامانه‌ها هنوز کامل و هوشمند نیستند و همین موضوع علت فساد‌هایی است که رخ می‌دهد.

درویشیان با اشاره به اینکه باید سامانه‌ها به هم متصل و تکمیل شوند ادامه داد: یکی از بستر‌های فساد وجود برخی از قوانین و مقررات است، در بسیاری از خصوصی سازی‌ها فساد وجود دارد لذا زمین جز مولفه‌های واگذاری است و خیلی‌ها به بهانه‌های مختلف ممکن است زمین را بگیرند، مولفه زمین باید در قانون اصلاح شود و واگذاری زمین باید در مالکیت دولت باشد تا امکان ورود افراد با سرمایه کم برای واگذاری فراهم شود.

او با اشاره به اینکه در قانون تکلیف شده است که باید دستگاه‌های مربوطه سامانه‌ها را ایجاد کنند گفت: در قانون برنامه پنجم ظرف دو سال اول دولت مکلف بود تا صندوق‌های مکانیزه را برای فروشگاه‌های بزرگ ایجاد کند، اما متاسفانه این امر صورت نگرفت، مجدداً در برنامه ششم زمانی برای این موضوع در نظر گرفته شد که در حال پیگیری هستیم تا در موعد مقرر سامانه‌ها تکمیل و مستقر شوند لذا این موضوع یکی از مصادیق ترک فعل محسوب می‌شود.

باید اطلاعات فعالیت همه دستگاه‌های اجرایی به اطلاع مردم برسد

درویشیان تصریح کرد: اگر قصور و کوتاهی از سوی دستگاه‌های اجرایی در انجام وظیفه اتفاق افتاده باشد به عنوان ترک فعل موضوع را بررسی می‌کنیم مگر اینکه دلایلی ارائه شود که تقصیری متوجه دستگاه مربوطه نشده باشد مثل اینکه اعتبار لازم به آن‌ها داده نشده باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: باید جریان و گردش اطلاعات فعالیت همه دستگاه‌های اجرایی به اطلاع مردم برسد و مردم دسترسی آسان و آزادی به اطلاعات داشته باشند تا مانع رانت و حتی ارتباطات ناصحیح برای گرفتن امتیاز‌ها شود، فعالیت دستگاه‌ها باید به صورت شفاف در سامانه‌ها منعکس شود.

او با اشاره به اینکه فساد یک پدیده و یک مقوله پیچیده، درهم تنیده، چند وجهی و چند لایه است گفت: باید به همه جوانب فساد توجه کرد، بخشی از فساد مربوط به بستر‌ها و بخشی مربوط به رفتار‌ها و ساختار‌ها است آنجائی که رفتار‌ها یعنی افراد از موقعیت اداری و شغلی خودشان سوء استفاده می‌کنند و تخلف و جرمی را مرتکب می‌شوند ما برخورد جدی می‌کنیم لذا خط قرمز و سازمان بازرسی و دستگاه قضایی فساد است.

درویشیان با اشاره به اینکه ملاک کار ما قانون است اظهار داشت: در بسیاری از پرونده‌هایی که مطرح می‌شود به نوعی سازمان بازرسی در آن‌ها نقش ایفا کرده است، اما به دلیل محدودیت قانونی که داریم قبل از اینکه جرم محرز شود و رای قطعی صادر شود اطلاع رسانی ممنوع است. لذا بعد از اینکه رای قطعی شد توسط مراجع قضایی موضوع مطرح می‌شود، نظارت بر روی خود سازمان وجود دارد، بخش‌های اداری و مالی دستگاه‌های قوه قضاییه و مقننه را بازرسی می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه ما تحت فشار نیستیم و تحت تاثیر فشار قرار نمی‌گیریم ادامه داد: وظیفه قانونی خودمان را انجام می‌دهیم، تصمیم گیری نهایی و صدور حکم به عهده قوه قضائیه و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری است، ما صادر کننده حکم نیستیم، ما بررسی کننده و گزارش دهنده خلاف و جرم هستیم.

تأثیرگذاری پیشگیری بسیار بیشتر از برخورد است

او خاطرنشان کرد: در بحث‌های ارزی ورود و گزارش‌هایی را نیز تهیه و به مرجع قضایی ارسال کرده‌ایم و برخی از موضوعات در دستور کارمان قرار دارد.

درویشیان با اشاره به اینکه پیشگیری امری بسیار مهم است و تأثیرگذاری آن بسیار بیشتر از برخورد است افزود: در کل کشور چند هزار بازرس افتخاری داریم به طوریکه به دنبال گسترش و توسعه آن‌ها هستیم، اسامی این عده فاش نخواهد شد و اگر کسی به آن‌ها تعرض کند مورد حمایت قانونی قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: یکی از اقداماتی که بر روی آن تاکید می‌کنیم شناسایی مدیران شجاع و معرفی آن‌ها به مردم و دستگاه‌های اجرایی است و لذا از مدیران شجاع و ریسک پذیر حمایت می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه هیچ مدیر و هیچ شهروندی در جمهوری اسلامی ایران نیست که موافقت فساد باشد گفت: خط قرمز ما فساد است و می‌خواهیم مدیران و مسئولین کارهایشان را به موقع انجام دهند لذا در بحث حمایت از تولید و سرمایه گذاری دفتر حمایت از سرمایه گذاری و تولید دایر شده که به دنبال تقویت ساختار آن هستیم، برای مدیرانی که ریسک پذیر هستند جای نگرانی از ناحیه سازمان بازرسی خصوصاً در دوره تحریم نیست.

درویشیان افزود: یکی از اقدامات در دوره جدید تحول قوه قضاییه و تحول سازمان بازرسی، ارتباط بیشتر با مردم و دریافت گزارش فساد است.


بیشتر بخوانید: نوبخت: بودجه سال آینده در شرایط تحریمی تنظیم شده است/ تورم یعنی کاهش قدرت خرید مردم


او با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۲۵ هزار مناقصه و مزایده را نظارت می‌کنیم اضافه کرد: در سه مناقصه یکی از شرکت‌های دولتی پیش از انعقاد قرارداد، ۶۱ میلیون یورو از میزان قرارداد کاهش یافت، سالانه بیش از چند هزار اثر بخشی در هنگام بازرسی و نظارت داریم که به مرجع قضایی و تخلف نمی‌رسد یعنی از آن‌ها پیشگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در حوزه پیشگیری و رفع تصرف اراضی دولتی یا پیگیری سنددار کردن اراضی ملی و دولتی، نمونه‌های فراوانی داریم که سازمان بازرسی از آن پیشگیری کرده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار