در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نوبخت: بودجه سال آینده در شرایط تحریمی تنظیم شده است/ تورم یعنی کاهش قدرت خرید مردم

دخل و خرج دولت در سال ۹۹ با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۷ آذر ماه بررسی شد.

نوبخت:  بودجه سال آینده در شرایط تحریمی تنظیم شده است/ تورم یعنی کاهش قدرت خرید مردمبه گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دخل و خرج دولت در سال ۹۹ در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابتدا با اشاره به اینکه از این به بعد روز دهم هر ماه مبلغ حمایت معیشتی دولت و روز بیستم هر ماه یارانه نقدی خانوار‌ها و قبل از سی ام هر ماه نیز حقوق کارکنان دولت را پرداخت می‌کنیم که جمع آن‌ها حدود ۳۶ تا ۳۷ هزار میلیارد تومان در ماه خواهد شد گفت: یارانه نقدی آذر به جای ۲۶ ام، ۶ روز زودتر و ۲۰ آذر به حساب خانوار‌ها واریز خواهد شد.

او با بیان اینکه بودجه سال آینده در شرایط تحریمی تنظیم شده و برای شاغلان و بازنشسته‌ها تقریبا ۱۵ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: این بودجه برای شرایط تحریمی است که البته ما سومین سال تحریم را پشت سر می‌گذاریم لذا برای سال آینده از همکاران خودمان کار را شروع کرده ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در سال جاری ۵ هزار میلیارد برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اعتبار در نظر گرفته ایم افزود: بازنشستگان در سال جاری علاوه بر ۱۵ درصد افزایش حقوق، ۵ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق آن‌ها اعتبار در نظر گرفته‌ایم و برای سال آینده تصمیم گرفته‌ایم تا حداقل ۶ هزار میلیارد تومان دیگر به این رقم بیفزاییم و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان استفاده کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه حقوق فرهنگیان نیز ترمیم خواهد شد ادامه داد: در بودجه سه هزار میلیارد تومان اعتبار را در نظر گرفته ایم، امسال قرار است دو هزار میلیارد تومان رتبه بندی را انجام دهیم لذا به این رقم سال آینده ۳ هزار میلیارد دیگر نیز اضافه خواهد شد.

او با اشاره به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی افزود: طی دو سال گذشته به جهت توجه دولت به این اقشار ضعیف مستمری‌های آن‌ها را ۳ تا ۶ برابر افزایش داده ایم لذا امسال هم برای آن‌ها همانند کارکنان دولت افزایش در نظر گرفته شد و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان هم برای خدمات مختلفی که بتواند تحت عنوان اجرای سیاست کاهش فقر باشند به این قشر توزیع خواهد شد.

نوبخت با اشاره به اینکه علاوه بر پولی که به بهداشت و درمان کشور اختصاص داده ایم سال آینده ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول سلامت صرف خواهیم کرد گفت: هزینه‌ای که از جیب بیمار برای درمان صرف می‌شود باید کم شود، سیاست‌های مهار تورم جزء سیاست‌هایی است که از قبل آن را شروع کرده‌ایم و امسال هم آن را ادامه خواهیم داد لذا اجرای این سیاست‌ها باعث شد تا تورم کاهش پیدا کند.

نوبخت با اشاره به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه ماهانه و ۱۲ ماهه کاهش را نشان می‌دهد افزود: تورم یعنی کاهش قدرت خرید مردم، تورم از سال ۹۲ به این سو مرتب کاهنده بوده است، سه سال نرخ تورم را یک رقمی داشتیم.

او با اشاره به اینکه در بحث تقاضا تلاشمان بر این است تا تقاضای مازاد از طریق پول پرقدرت ایجاد نکنیم و از بانک مرکزی برای کسری بودجه استقراض نداشتع باشیم گفت: استقراض از بانک مرکزی به صورت مستقیم ممنوع است و در بحث طرف عرضه به قدری قیمت عوامل تولید باید بالا برود که قیمت تمام شده بالا باشد، برای سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی مردم پرداخت می‌شود.

اختصاص ۳ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات دارویی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ۳ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات دارویی و ۷ میلیارد دلار برای اقلام کالا‌هایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند پرداخت می‌کنیم گفت: دولت مطلقا نسبت به افزایش قیمت کالا‌ها و خدماتی که خودش عرضه می‌کند اقدام نخواهد کرد، از مردم درخواست می‌کنیم تا هر آنچه که از سوی دولت گران شده باشد را به رخ بکشانند.

نوبخت با بیان اینکه میزان بودجه‌ای که برای هزینه‌های جاری دستگاه‌ها پیش بینی شده در سال آینده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود عنوان کرد: حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از این رقم برای حقوق و دستمزد با ۱۵ درصد باید پرداخت شود و مابقی برای سایر کار‌ها استفاده می‌شود دستگاه‌ها باید خودشان را متناسب با شرایط مالی وفق دهند.

او با اشاره به معافیت مالیاتی حقوق بگیران افزود: معافیت را بیشتر کرده ایم کسانی که کمتر از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند از پرداخت مالیات معاف هستند.

او با اشاره به اینکه سال آینده ۱۳ سد جدید افتتاح خواهد شد و در مجموع ۳۰ طرح آبرسانی به بهره‌برداری می‌رسد تصریح کرد: امسال و پارسا۸۳۴ کیلومتر راه آهن افتتاح کردیم و بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن دیگر نیز در دو سال آینده افتتاح می‌شود، در شرایط تحریم ریل جدید افتتاح خواهیم کرد، حداقل ۲۷۰ کیلومتر ریل سه خطه خواهد شد، همچنین ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید سال آینده افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای گازرسانی به روستا‌ها و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان برق رسانی روستایی اختصاص خواهد یافت؛ افزود: ۱.۵ میلیارد دلار از دو سال قبل با کسب اجازه از مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای ایجاد شغل اختصاص یافته که تاکنون ۱ میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار آن پرداخت شده است، سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال هزینه کردیم.

ساخت ۳۶ هزار واحد مسکونی برای محرومان جامعه

نوبخت بیان کرد: حتی صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده است که اقتصاد ایران سال آینده از رکود خارج خواهد شد، در سال آینده ۸ میلیارد دلار از پول فروش نفت را برای واریز به عنوان سهم صندوق توسعه ملی پیش بینی کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه کار ساخت ۳۶ هزار واحد مسکونی برای محرومان جامعه را از سال گذشته آغاز کرده ایم ادامه داد: ۱۲۰ واحد مسکونی روستایی را می‌سازیم و ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر را تکمیل خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه حداقل برای ۶۰۰ هزار مشترک جدید گاز برنامه ریزی کرده ایم گفت: تصمیم داریم برای نوسازی حمل و نقل عمومی شهر‌های بزرگ حداقل ۲ هزار میلیارد تومان کمک کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه حدود ۷ هزار میلیارد تومان از طرف صندوق توسعه ملی و از این رقم کمی کمتر از سوی بانک‌ها در مجموع معادل رقم ۱۳ هزار میلیارد تومان سال گذشته صرفا برای اشتغال هزینه شد افزود: ۳۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تا به امروز پول داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه صندوق بین‌المللی پول رسما اعلام کرده است که ایران سال آینده از رکود خارج می‌شود گفت: این اطلاعات از سوی مجامع جهانی اعلام شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ما الان در یک مبارزه بزرگ قرار داریم افزود: ما به دنبال اصلاح بودجه در ۴ محور هستیم، می‌خواهیم درآمدهایمان را پایدار کنیم وثبات اقتصادی داشته باشیم، در خصوص درآمد‌ها سه محل را پیش‌بینی کرده‌ایم که می‌شود منابع مطمئن و جایگزین نفت را بر روی آن‌ها انجام داد، اول؛ انرژی‌های پنهان است، دوم مالیات است که بر روی مالیات برنامه‌هایی را در نظر گرفته ایم، مالیات باید تغییر پیدا کند و حجم مالیات باید بیشتر شود، بخش بزرگی از آن در قانون ساکت است و کسی به سراغ آن‌ها نرفته اند.

نوبخت با اشاره به بحث مولد سازی دارایی‌ها عنوان کرد: دولت اکنون ۴ میلیون میلیارد تومان ابنیه، ساختمان، امکانات، دارایی و سهام در کشور دارد که در سال آینده قسمتی از منابع بودجه از راه مولدسازی بخشی از این دارایی‌ها تامین و محقق خواهد شد.

هنرمندان معاف از مالیات هستند/ متوسط درآمد ۲۰۰ هزار هنرمند زیر ۲ میلیون تومان در ماه است

او با اشاره به اینکه ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای دو گانه سوز شدن خودرو‌ها در سال آینده در نظر گرفته شده است افزود: امکانات و قدرت سی ان جی در کشور بالا است به طوریکه سوختی ارزان محسوب می‌شود، وزارت نفت آماده است تا خودرو‌های شخصی را سی ان جی کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه هنرمندان پردرآمد باید مالیات بدهند، اما در قانون فعلی معاف از مالیات هستند خاطرنشان کرد: بنا به اعلام وزارت ارشاد ۲۰۰ هزار هنرمند متوسط درآمدشان زیر ۲ میلیون تومان در ماه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: متوسط حقوق ۲۰۰ هزار هنرمند زیر ۲ میلیون تومان است و نباید درآمد فقط چند هنرپیشه پرآوزه و مشهور را ببینیم و بر مبنای آن تصمیم بگیریم لذا نظام مالیاتی را با نظام تامین اجتماعی متناسب کردیم وتلاش می‌کنیم راه‌های فرار مالیاتی بسته شود.

او با بیان اینکه با وجود هزاران میلیارد تومانی که دولت برای بیمه سلامت می‌پردازد، اما برای مردم و دستگاه‌های خدمات دهنده مشکلاتی به وجود آمد خاطرنشان کرد: افراد یا از محل سازمان بیمه سلامت ایرانیان و یا از طریق دفترچه تامین اجتماعی بیمه می‌شوند، دولت پارسال و امسال ۱۰۰ درصد سهم خود از پول بیمه‌ها را پرداخت کرد، سازمان برنامه و بودجه به نیابت از دولت ۳ هزار میلیارد تومان با سازمان تامین اجتماعی توافق کرد که پرداخت کنیم و رئیس سازمان تامین اجتماعی هم قبول کرد بقیه بدهی‌ها را از منابع خود پرداخت کند تا در آینده نزدیک بتواند با دانشگاه‌ها تسویه حساب کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
پس خدا به دادمان برسد الان روزروشنمونه شب تارمان مانده
آخرین اخبار