مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: در ۸ ماهه امسال ۹۳۴ هزار بارنامه در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد رشد داشته است.

رشد ۷ درصدی صدور بارنامه در ۸ ماهه امسالبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ سیدعلی حاج سیدعلیخانی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان صبح امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل و رانندگان و راهدار گفت: عمده واردات و صادرات کشور از طریق پنج بندر اصلی خرمشهر، آبادان، بوشهر، بندرعباس و بندر امام انجام می‌شود که در اواسط جنگ تحمیلی به دلیل قرارگیری خرمشهر و آبادان در منطقه جنگی امکان بهره برداری از این بنادر ممکن نبود و بندر امام به صورت نیمه تعطیل در آمد.

او با اشاره به پشت نوبت ماندن حدود ۱۰۰ کشتی بزرگ باری در دریا در آن زمان برای تخلیه بار افزود: طولانی شدن زمان نوبت دهی کشتی‌ها برای تخلیه موجب نگرانی در زمینه کمبود کالا‌های اساسی و از سوی دیگر نیاز جبهه‌ها به وجود آمده بود و از سوی دیگر امکان فاسد شدن برخی کالا‌ها وجود داشت.

او با اشاره به اینکه در سال ۷۶ روز ۲۶ آذر به عنوان روز حمل و نقل در تقویم کشور نامگذاری شد، تصریح کرد: هر ساله با شروع فصل سرما طرح راهداری زمستانی در کشور از اول دی ماه اجرایی می‌شود و راهداران برای خدمت‌رسانی به مردم و باز نگه داشتن جاده‌ها در راهدارخانه‌ها و گردنه‌ها مستقر می‌شوند و اول دی ماه روز راهدار نامگذاری شده لذا ۲۶ آذر تا اول دی ماه به عنوان هفته حمل و نقل، راهداری و رانندگان نام گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان اظهار کرد: در ۸ ماهه امسال ۹۳۴ هزار بارنامه در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد رشد داشته است و ۲۰.۳ میلیون تن کالا از مبداء استان امسال حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ هشت درصد رشد را نشان می‌دهد.

سید علی خانی تصریح کرد:حمل و نقل جاده‌ای در دو گروه حمل بار و مسافر به مردم خدمات می‌دهد که براساس آمارنامه رسمی حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ کامیون در استان کرمان به حمل بار مشغول هستند که ۲۷۰ شرکت و شعبه حمل و نقل بار در این حوزه فعالیت دارند.

او با اشاره به اینکه حدود ۱۸ هزار راننده در بخش حمل و نقل بار در استان مشغول به کار هستند، افزود: در سال ۹۶ با ۲۹ میلیون تن بار که از مبداء استان کرمان حمل شده، رتبه پنجم کشور را داشتیم. علی رغم اینکه متوسط رشد بار در کشور دو و نیم درصد بوده، در سال ۹۷ با رشد ۱۱ و نیم درصدی در استان، به حمل ۳۱.۸ میلیون تن از مبداء استان با دو رتبه ارتقاء به سوم کشوری دست پیدا کردیم.

او تصریح کرد: در راستای رضایتمندی رانندگان، محاسبه کرایه بار براساس تن‌کیلومتر از اواخر سال قبل اجرایی شده که این کار قیمت کرایه را تثبیت و ازحمل بار پایین‌تر از قیمت جلوگیری می‌کند و موجب عدالت نسبی در حمل بار می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: از مردادماه سال قبل بیش از ۱۳ هزار نفر از رانندگان و همسران آن‌ها بدون پرداخت هیچ‌گونه وجهی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند که منابع آن از محل نیم درصد سهم کمیسیون شرکت‌ها پرداخت می‌شود.

سیدعلیخانی بیان کرد: در سال گذشته با شرایط به وجود آمده در کشور و نرخ ارز، قیمت لاستیک چندین برابر شد که موجب اعتراض جمعی رانندگان کشور شد و دولت برای کمک به بخش حمل و نقل ارز دولتی به این بخش تخصیص داد و حجم مناسبی لاستیک وارد شد.

او با اشاره به اینکه لاستیک تولید داخل ۲۰ درصد مصرف سیستم حمل و نقل را تامین می‌کند و ۸۰ درصد باید وارد شود، تصریح کرد: برای توزیع عادلانه لاستیک یک سامانه طراحی و حدود ۸۴ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان بخش حمل و نقل کالا و مسافر توزیع شد که قمیت متعادل و نیاز رانندگان رفع شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: ۹۰۰۰ حلقه لاستیک موجودی انبار استان است و در لاستیک سنگین کمبودی نداریم.

او در بخش یگری از سخنانش افزود: اختلاف بین عرضه و تقاضا در بار موجب بی عدالتی می‌شود که یکی از شیوه‌های توزیع بار، وجود سالن اعلام بار فیزیکی و البته سیستم قدیمی و ناکارآمد بوده که ما در استان کرمان سیستم اطلاع رسانی اینترنتی و اعلام بار را طراحی کردیم و راننده می‌تواند در هر جا که باشد بار را انتخاب و نسبت به حمل آن اقدام کند که این سیستم به طور آزمایشی در حال اجراست.

سیدعلیخانی با اشاره به دریافت کمیسیون اضافه برخی شرکت‌ها از رانندگان بیان کرد: بازرسی و رسیدگی به تخلفات انجام شده و در کمیسیون‌های مواد ۱۱ و ۱۲ به ۵۰۸ پرونده رسیدگی شده است؛ همچنین رانندگان می‌توانند از طریق سامانه شهرا ۱۴۱ شکایات خود را مطرح کنند که از ابتدای امسال تاکنون ۷۲۰ مورد شکایت از طریق این سامانه رسیدگی شده است.

سیدعلیخانی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ جلسه کمیسیون ماده ۱۱ و ۱۲ برای تخلفات رانندگان و شرکت‌ها برگزار شده و به ۵۰۸ پرونده تخلف رسیدگی شده است.

سید علیخانی بیان داشت: سامانه شهرا از طریق سامانه ۱۴۱ را طراحی کردیم تا شکایت‌ها را پیگیری کنیم و به ۷۲۰ مورد شکایت از طریق شهرا رسیدگی کرده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان اظهار داشت: هفت پایانه مسافر در استان کرمان فعالیت می‌کنند که مالکیت پنج مورد با شهرداری و دو مورد هم با بخش خصوصی است.

سیدعلیخانی از فعالیت ۸۵ شرکت، موسسه و شعبه در زمینه حمل و نقل مسافر در استان کرمان خبر داد و افزود: ۶۸۰ دستگاه اتوبوس با عمر متوسط ۱۲ سال، ۷۴۹ دستگاه مینی با عمر متوسط ۱۷ سال در استان کرمان فعال هستند که رتبه پنجم کشوری را از نظر تعداد داریم.

او با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۹۸ خودروی سواری کرایه با عمر متوسط ۱۱ سال ابراز داشت: رتبه دوم را از نظر تعداد در سطح کشور داریم و ۵ هزار و ۳۰۰ نفر راننده در بخش حمل و نقل مسافر فعالیت می‌کنند.

سیدعلیخانی اظهار کرد: پارسال ۶ و نیم میلیون مسافر از مبدا استان به داخل و خارج استان کرمان جا‌به‌جا شده‌اند که رتبه ششم کشوری را داریم.

او گفت: ۳۶۱ هزار سفر طی امسال داشتیم که نسبت به پارسال ۵ درصد رشد داشته است.

سیدعلیخانی با اشاره به اینکه دلالانی را در ترمینال کرمان داشتیم که ماهانه ۹ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد داشتند، اما درآمد ماهانه بعضی از رانندگان و شرکت‌ها به سه میلیون تومان در ماه هم نمی‌رسید، گفت: ساماندهی پایانه مسافربری کرمان را به صورت پایلوت در کشور اجرایی کردیم که بر اساس این طرح بلیت به صورت تک‌نرخی و از طریق اینترنت، وب‌کیوسک و کارت بانکی به صورت متمرکز و با نرخ واحد انجام می‌شود.

او با اشاره به جابه‌جایی زائران اربعین حسینی بیان کرد: ۲۴ هزار زائر طی پارسال از استان کرمان به پیاده‌روی اربعین رفتند و با استقبال خوبی که امسال انجام شد شمار زائران به ۴۶ هزار نفر رسید.

سیدعلیخانی افزود: با استفاده از هزار و ۶۰۲ سرویس اتوبوسی این زائران را به مرز‌های شلمچه و چزابه و مهران اعزام کردیم و با توجه به کمبود اتوبوس و اتفاقاتی که در عراق روی داد، برای جابه‌جایی زائران در خاک عراق ۴۵ دستگاه اتوبوس هم به عراق فرستادیم.

او اظهار داشت: شش مرکز معاینه فنی خودروی سنگین و شش مرکز اسقاط خودرو در استان کرمان وجود دارد که زیر نظارت اداره کل راهداری مشغول فعالیت هستند و ۶۱ هزار نفر ساعت رانندگان حرفه‌ای را زیرپوشش آموزش‌های تخصصی قرار دادیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان تصریح کرد: ۳۵ مدرسه حاشیه راه در استان کرمان را ایمن‌سازی فیزیکی کردیم و در ۷۷ مدرسه طرح آموزش ترافیکی دانش‌آموزان اجرا شده است و ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز برای چگونگی استفاده از راه و آشنایی با علایم ایمنی آموزش دیدند.

سیدعلیخانی با بیان اینکه طرح ارتقای ایمنی پنج‌گانه شامل رانندگان ادوات کشاورزی، وانت‌بار، موتورسواران، عابران پیاده و سرنشینان است، گفت: در سال جاری ۷۵ دوره آموزشی در قالب طرح پنچ‌گانه در روستا‌های اطراف کرمان انجام شد و ۷ هزار و ۵۰۰ نفر آموزش دیدند و جزو استان‌های سبز از نظر کاهش تلفات در طرح پنج‌گانه هستید.

او بیان داشت: نظارت بر حمل و نقل بار‌های خطرناک نیز انجام شده است که ۹۶۵ مورد کنترل بار‌های خطرناک در استان کرمان داشتیم که ۹۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان از ۳۲۳ مورد کنترل اضافه تناژ خبر داد و عنوان کرد: ۱۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته در این زمینه داریم.

سیدعلیخانی از وجود ۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته و ۲ هزار و ۶۵ کیلومتر راه شریانی در استان کرمان خبر داد وتصریح کرد: ما در اداره کل راهداری در سه بخش نگهداری راه و ابنیه و ایمن‌سازی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

او گفت: ۶۴ هزار مترمربع آسفالت انجام شد و ۷۴ پل بزرگ و کوچک تعمیر شدند و با توجه به اینکه ۵۷ درصد تصادفات و تلفات در استان کرمان به علت واژگونی خودرو است بنابراین ۴۲۵ کیلومتر از جاده‌ها را شانه‌سازی کردیم و اصلاح شیب انجام شد.

سیدعلیخانی از ساخت دو راهدارخانه و آشیانه ماشین‌آلات در استان کرمان خبر داد و افزود: در زمینه ایمنی راه‌ها ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راه‌ها خط‌کشی شدند و ۷ هزار و ۸۰۰ تابلوی اخطاری نصب شد و شش نقطه پرتصادف را آشکارسازی کردیم.

سید علیخانی با اشاره به نصب هزار و ۱۰۰ متر نرده پل و ۱۲ هزار متر گاردریل در جاده‌های استان کرمان افزود: ۷ هزار متر بلوک‌های نیوجرسی نیز نصب شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان عنوان کرد: ۶۵۸ کیلومتر شیار لرزاننده در جاده‌ها زده‌ایم که اگر راننده خواب رفت و خودرو از جاده خارج شد، لرزش اتومبیل موجب بیدار شدن راننده شود.

سیدعلیخانی افزود: ۲۵ گردنه برفگیر در استان کرمان داریم و هزار و ۵۷ کیلومتر از جاده‌های استان تحت تاثیر بارندگی در این گردنه‌ها هستند و از ۱۵ آذر سال جاری تا ۱۵ فروردین ماه سال. آینده ۳۷۰ راهدار در ۴۱ راهدارخانه ثابت و سیار به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

او با بیان اینکه ۴ هزار تن نمک و ۲۵ هزار تن ماسه خریداری و در نقاط مختلف تخلیه شده است، تصریح کرد: از فردا بارندگی‌های خوبی در استان کرمان داریم.

سیدعلیخانی همچنین با اشاره به اینکه ۳۷ مجتمع خدمات رفاهی در استان کرمان مشغول کار هستند، شمار مجتمع‌های در حال ساخت و در حال دریافت موافقت اصولی را به ترتیب ۲۵ و ۴۸ مجتمع ذکر کرد و گفت: اگر این مجتمع‌ها تکمیل شوند در راه‌های اصلی به ازای هر ۴۰ کیلومتر یک مجتمع داریم و این رقم هم‌اکنون در ۱۱۵ کیلومتر یک مجتمع است.

او گفت: تا سال ۹۶ فقط ۲۳ دوربین ثبت تخلف در جاده‌های استان کرمان داشتیم و ۱۱۱ دوربین از سال ۹۷ در استان نصب شد و امسال ۱۵ دوربین اضافه شده است که ۱۰۱ دوربین در حال فعالیت است و امیدواریم بقیه آن‌ها تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری برسد.

سیدعلیخانی گفت: ۹۱ سامانه ترددشمار در جاده‌های استان کرمان نصب هستند که عبور و مرور در جاده را ثبت کرده و اطلاعات آن‌ها برای برنامه‌ریزی در راستای زیرساخت‌های جاده‌ای و طرح‌های مدیریت حمل و نقل استفاده می‌شود.

او با اشاره به وجود ۱۴ سامانه تابلوی پیام متغیر در استان کرمان از کسب رتبه نخست کشوری در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: ۲۲ دوربین نظارتی در جاده‌های استان کرمان نصب کرده‌ایم که کار‌های راهداری را مدیریت می‌کنیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.