عضوشورای عالی اقتصاد خبرداد:

انتقال آب از خلیج فارس، تنها پروژه وارداتی آب در کشور

نماینده مردم رفسنجان وانار در مجلس گفت: انتقال آب از خلیج فارس به ایران برای اولین بار، تنها پروژه وارداتی آب به کشوراست.

انتقال آب از خلیج فارس، تنها پروژه وارداتی آب در کشوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان وانار در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی اقتصاد گفت: سالیانه کشور‌های حاشیه خلیج فارس، بیش از ۱۷ میلیارد متر مکعب آب از این خلیج برداشت می‌کنند که در آینده نزدیک قانون حفظ آب خلیج فارس را تدوین می‌کنند و نمی‌گذارند از این خلیج آب برداشت کنیم.

او افزود: ما در شورای عالی اقتصاد این طرح را عنوان کردیم وخوشبختانه مورد تأیید قرار گرفت و در حال حاضر این پروژه توسط ۳ خط لوله در حال انجام است.

انارکی محمدی گفت: کار نصب اولین آب شیرین کنِ این پروژه تا پایان سال تمام و تست آب شیرین کن شروع می‌شود و تا پایان امسال این آب به سیرجان و۳ ماهه اول سال ۹۹ نیز به رفسنجان و ادامه آب به یزد خواهد رفت.

او تصریح کرد: منابع مالی این پروژه از گل گهر سیرجان، مس سرچشمه رفسنجان و چادرملوی یزد تأمین و پرداخت کردند و بخشی از آن هم از طریق پیگیری‌هایی که در کمیسیون اقتصادی پیگیری کردیم مبلغ بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هم از بانک‌ها جذب شد.

عضوشورای عالی اقتصاد با اشاره به اینکه اجرای این طرح با هدف استفاده آب در مجتمع مس سرچشمه و دو صنعت دیگر در سیرجان و چادرملوی یزد در حال اجراست بیان کرد: مزایای این طرح این است که ضمن اینکه آب برای معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد تعهدی از وزیر نیرو برای اختصاص بخشی از این آب برای مصرف شرب در منطقه رفسنجان وانار گرفتیم.

او افزود: آبی که از خلیج فارس قرار است منتقل شود با‌ای سی ۵۰۰ می‌آید که این آب برای برای شرب استفاده شود همچنین در حوزه شهرک‌ها نیز از وزیر صمت تعهد گرفتیم که این آب در بحث صنایع و شهرک‌های صنعتی مورد استفاده شود.

او بیان کرد: مهمترین بحث انتقال آب از خلیج فارس این است که برای اولین بارالگویی می‌شود تا از دریای عمان و سواحل مکران آب به کشور انتقال دهیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار