عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

استمرار ثبات نرخ مرغ در بازار/فروش مرغ با نرخ بالای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تخلف است

چهار آیین از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

روز/ استمرار ثبات نرخ مرغ در بازار/فروش مرغ با نرخ بالای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اجحاف در حق مصرف کننده استبرومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که روند ثبات قیمت در بازار ادامه یابد. هر چند این ثبات قیمت به مفهوم عدم زیان مرغداران نیست.

چهار آیین درباره آخرین وضعیت بازار مرغ در آستانه شب یلدا گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا، پرداخت حقوق کارمندان و کارگران برای خرید مرغ در شب یلدا همانند دیگر محصولات میوه و تره بار نوسان ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت دور از انتظار نیست.

وی فروش مرغ با نرخ بالای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در خرده فروشی‌ها را اجحاف در حق مصرف کننده دانست و افزود: با توجه به نرخ کنونی مرغ زنده، حداکثر هر کیلو مرغ گرم در مغازه‌ها باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد.

به گفته این مقام مسئول، در شرایط فعلی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ با زیان یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومانی روبرو هستند که برای خروج از این بحران نیازمند ورود شوک به بازار هستیم.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ گفت: هم اکنون پشتیبانی امور دام خرید تضمینی مرغ در برخی استان‌ها را به منظور تأمین ذخایر استراتژیک و جلوگیری از زیان مرغداران آغاز کرده‌اند، اما خرید فعلی نمی‌تواند بر کاهش زیان مرغدار و تعادل بازار تأثیرگذار باشد چرا که برای رسیدن به نرخ واقعی مرغ نیازمند شک به بازار هستیم که این امر تنها با خرید روزانه یک هزار تن تا یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ به صورت مستقیم از مرغدار محیا می‌شود در غیر این صورت خرید مرغ از کشتارگاه خدمتی به مرغدار نیست.


بیشتر بخوانید: افت ۴۵۰ تومانی نرخ مرغ در بازار/ قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان رسید


افزایش مجدد جوجه یکروزه در بازار

وی از افزایش قیمت جوجه یکروزه در بازار خبر داد و افزود: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که بدین ترتیب تولیدکنندگان جوجه از حاشیه زیان خارج شدند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری گفت: اگر مرغداران در شرایط فعلی اقدام به جوجه ریزی کنند، بدون تردید بازار شب عید را از دست می‌دهند چرا که تولید آن‌ها ظرف ۴۵ روز آینده در بازار عرضه می‌شود.

چهارآیین ادامه داد: مرغداران باید به گونه‌ای اقدام به جوجه ریزی کنند که تولید آن‌ها در تاریخ ۲۰ تا ۲۵ اسفند به بازار عرضه شود.

کمبود عرضه در بازار رقابتی معنا ندارد

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کاهش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری امری طبیعی است، بیان کرد: طبق روال همه ساله مرغداران حقیقی برای مدیریت تولید و عرضه مرغ در شب عید تاحدودی جوجه ریزی خود را مدیریت می‌کنند و این امر به معنای کمبود عرضه نیست.

به گفته وی، در بازار رقابتی همچون مرغ هیچ گاه دچار کمبود عرضه نخواهیم شد و تنها ممکن است همانند دیگر محصولات میوه و تره بار، قیمت مرغ با نوسانات ۵ تا ۱۰ درصدی در بازار روبرو شود.

چهار آیین افزود: اگرچه دولتمردان با نوسان جزئی قیمت مرغ در بازار نگران مصرف کنندگان هستند، اما از نظر ما این نگرانی بی مورد است چرا که با توجه به افزایش سرانه مصرف، گرانی مقطعی قیمت برای خانوار‌ها رقمی نیست که بتواند آن‌ها را از حیث خرید دچار مشکل کند.

این مقام مسئول متوسط سرانه مرغ خانوار‌ها را ۱۲۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با توجه به مصرف ماهانه حدود ۱۰ کیلو مرغ، افزایش یک هزار تومانی نرخ مرغ در برخی ماه‌ها قابل ملموس در سبد خانوار نیست.

خیز قیمت کنجاله سویا در بازار

وی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان بوده که با روز‌های گذشته تفاوتی نداشته است و تنها قیمت کنجاله سویا در چند روز اخیر با افزایش ۱۰۰ تومانی به ۲ هزار و ۴۵۰ تومان رسیده است.

به گفته چهار آیین، از اواخر هفته قرار است ذرت همانند کنجاله سویا در بازارگاه نهاده‌های کشاورزی عرضه شود که این امر شفافیت قیمت را به همراه دارد و همواره امیدواریم سایر نهاده‌های تولید در این بازار عرضه شود.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با انتقاد از افزایش ۴ برابری قیمت ریزمغذی، مکمل و واکسن نسبت به ابتدای سال در بازار اظهار کرد: علی رغم واردات این نهاده‌ها با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، اما قیمت نسبت به ماه‌های اخیر در سایه کمبود نظارت دستگاه‌های مسئول رشد چند برابری داشته که این امر بر افزایش قیمت تمام شده تولید تأثیر بسزایی دارد این در حالیست که این افزایش قیمت در قیمت تمام شده محصول لحاظ نشده است.

وی با بیان اینکه خبری از صادرات رسمی مرغ نیست گفت: با توجه به اخذ تعرفه و عوارض بالای صادراتی امکان ورود به بازار‌های هدف وجود ندارد و تا زمانی که مسئولان امر تدابیری برای کاهش عوارض صادراتی نیاندیشند نمی‌توان در بازار‌های صادراتی ورود پیدا کرد.

چهار آیین ادامه داد: با وجود راه‌های متعدد زمین و گسترده بودن مرز‌ها به سمت کشور‌های ترکیه، افغانستان و عراق و نبود کنترل و نظارت کافی قاچاق مرغ در حال انجام است.

این مقام مسئول در پایان با تأکید بر کاهش تعرفه و عوارض صادراتی به منظور پایان دادن به موضوع قاچاق مرغ تصریح کرد: با وجود پتانسیل بالای تولید در صنعت مرغداری مسئولان امر باید از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه مبنی بر ممنوعیت‌ها و افزایش تعرفه‌ها اجتناب کنند تا با به کارگیری حداکثری ظرفیت تولید بتوانیم ارزآوری قابل توجهی از ناحیه صادرات داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین حیدری
۲۲:۰۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
با سلام مرغ در شهر اشکنان فارس کیلوئی 13500و13000تومان است وهیچ برخوردی با این تخلف صورت نمیگیرد
آخرین اخبار