سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

خودکفایی گندم ادامه خواهد داشت/ نمی توانم مقابل واردات، یک تنه بایستم

کشاورز با تاکید بر این‌مسئله که خودکفایی گندم به طور قطع ادامه خواهد یافت، گفت: در محصولاتی همچون دانه روغنی باید تلاش مضاعفی کنیم تا با دستیابی به خوداتکایی میزان واردات را کاهش دهیم.

بی به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران با تاکید بر این مسئله که خودکفایی گندم استمرار خواهد یافت، اظهار کرد: در برخی از محصولات همچون دانه های روغنی باید تلاش مضاعف کنیم تا با دستیابی به خوداتکایی میزان واردات را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در جو ظرفیت خوبی داریم، افزود: این در حالی است که به اندازه کافی به این موضوع پرداخت نشده، ضمن آنکه در پنبه ظرفیت های خوبی برای افزایش تولید و تامین نیاز ظرف مدت زمان ۳ تا ۴ سال وجود دارد.

کشاورز با تاکید بر توسعه و توجه خاص به بحث گلخانه ها بیان کرد: با توجه به مشکلات و محدودیت منابع آبی با استفاده از توسعه گلخانه ها علاوه بر نجات آب می توان تولید و اشتغال در بخش کشاورزی افزایش داد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به مشکلات آب و ضرورت افزایش تولید شیر، اصلاح الگوی کشت علوفه ای را باید به صورت پروژه ای انجام داد که پایلوت آن بسیار موفق بوده است.

وی افزود: بنده از جامعه کشاورزان که در راس آن گندمکاران هستند، صمیمانه تشکر می کنم چرا که آنها در بحث تولید ایثار کردند و همواره تقاضا دارم که به این کار پرارزش فارغ از همه اتفاقات اخیر به سبب اهمیت تولید گندم در کشاورزی و غذای ما بپردازند.

کشاورز با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر معرفی بنده از سوی رئیس جمهور به عنوات وزیر پیشنهادی گفت: هنوز اتفاقی رخ نداده و قطعا هر تصمیمی که به نفع کشور است، گرفته خواهد شد.
 
واردات تکنولوژی و دانش نباید با کالا اشتباه گرفته شود

وی با اظهار نگرانی پیرامون واردات محصولات گفت: اگرچه واردات به معنای سرکوب تولید داخلی است، اما بنده به عنوان مسئول تولید نمی‌توانم یک تنه در برابر تصمیمات وارداتی بایستم. هر چند گاهی اتفاق افتاده که در مواقعی بیش از نیاز یکسال برنج یا شکر وارد شده است.

به گفته کشاورز، با وجود آنکه دغدغه مصرف و تامین اقلام مورد نیاز را باید داشته باشیم، اما رویکرد وارداتی نگران کننده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه واردات تکنولوژی و دانش نباید با کالا اشتباه گرفته شود، اظهار کرد: ما در حوزه تکنولوژی و دانش نیازمند مبادله و تعامل با جهان هستیم و نمی‌توانیم تولیدکنندگان را از دسترسی به تکنولوژی‌های روز محروم کنیم.

وی افزود: بابکارگیری واردات تکنولوژی و دانش میزان واردات شکر را از یک میلیون و ٦٠٠ هزارتن به ٦٠٠ هزارتن کاهش داده ایم که از این حیث رقمی حدود ۴۰۰ میلیون دلار از محل واردات صرفه جویی و به ازای آن ٢٣ میلیون دلار بذر وارد کشور شده است.
کمبودی در زمینه گندم نداریم

کشاورز درباره اینکه آمار کاهش تولید گندم و واردات به منظور تامین ذخایر استراتژیک را تایید می‌کنید، اظهار کرد: واردات گندم به منظور ذخایر استراتژیک گندم انجام می‌شود، هر چند تولید گندم تا سال زراعی گذشته کفایت می‌کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته قیمت هر کیلو گندم یک هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت بذر یک هزار و ۹۰۰ تومان بود که این امر نشان می‌دهد قیمت بذر ۵۰ درصد بیش از گندم خوراکی است، اما این تفاوت امسال به ۱۵ درصد کاهش یافته که این امر بیانگر فراوانی گندم در داخل است.

به گفته این مقام مسئول، کشت گندم در حد برنامه بوده و به نحو مطلوبی تاکنون انجام شده است و رصد‌ها نشان می‌دهد که مزارع گندم از شرایط مساعدی برخودار است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت خرید گندم مورد پذیرش کشاورزان نبود، افزود: قیمت جو هیچگاه بالاتر از نرخ گندم نبوده است و همیشه قیمت جو ٢٥ درصد کمتر از گندم بوده است، اما در سال گذشته در مناطقی از کشور قیمت جو به بالای ١٨٠٠ تا ١٩٠٠ تومان رسید که این روی محصول سایه می‌اندازد و باعث می‌شود که گندم با بخشی از جو و یا حتی ذرت جایگزین شود.

کشاورز با اظهار بی اطلاعی نسبت به تغییر قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید بیان کرد: اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در شورای اقتصاد مطرح نیست، هر چند تشکل‌ها انتظار افزایش قیمت را دارند.


تولید برنج رکورد زد

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کشور امسال با اتفاقات اقلیمی خاص مواجه بود، گفت: این اتفاقات در ۶ ماهه اول امسال رشد ۵ درصدی تولید را به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه تولید برنج در طول تاریخ رکورد زده است، بیان کرد: فراوانی آب در مخازن سد‌ها منجر به رشد تولید شد، هر چند سیاست ما درباره برنج کاملا شفاف است و از کشت این محصول در ۲ استان گیلان و مازندران حمایت نمی‌کنیم.

کشاورز با بیان اینکه سیاست ما در زمینه برنج کاملا شفاف است، گفت: فراوانی بارندگی و ذخایر مناسب پشت ژن‌ها موجب شد مسئولان سیاسی به سبب آنکه کشاورزان برخی مناطق از ناحیه سیل دچار خسارت شده بودند، کمک کردند و آب لازم را در اختیار آن‌ها برای کشت این محصول قرار دادند، اما در مجموع رویکرد ما حمایت از تولیدکنندگان برنج در گیلان و مازندران است که بدین منظور برای افزایش تولید برنج در این ۲ منطقه برنامه خاصی تدوین کردیم تا با رویکرد تکنولوژی جدید، توسعه مکانیزاسیون، استفاده از بذور هیبرید، رونق ارقام پرمحصول با عملکرد بالا بتوانیم ظرفیت خوداتکایی را تا ۷۰ درصد افزایش دهیم.

این مقام مسئول با تاکید بر این مسئله که اولویت ما تقویت جبهه تولید است، اظهار کرد: بنده چه در این وزارتخانه باشم و چه نباشم، شعارم تقویت جبهه تولید با لحاظ چند مساله است، اولین نکته توجه به بحث پایداری است و هیچ اقدامی را نباید انجام دهیم که به پایداری لطمه بزند این پایداری شامل منابع، درآمد کشاورز، قیمت عرضه و مواردی از این قبیل است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مورد دوم را تامین امنیت غذایی و ترویج توسعه فضای کسب و کار عنوان کرد که باید در سایه توجه به محدودیت آب انجام بگیرد.

کشاورز آب را عامل بسیار مهم و محدودکننده اعلام کرد و افزود: توجه به آب نباید از هیچ یک از برنامه‌های ما حذف شود، ضمن اینکه به اعتقاد بنده حرکت در کشاورزی باید بر اساس برنامه و بر مبنای یک مدل فرآیندی باشد. به طوری که ما از الف تا‌ی پروسه را مدنظر قرار دهیم.

به گفته وی، تجربه نشان داده اقدامات مقطعی و اتفاقی نتیجه‌ای ندارد و کشاورزی با توجه به اینکه یک بخش اقتصادی است به برنامه اقتصادی نیاز دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه بدون توجه به بازار، صادرات، زیربنا و ... بحث کشاورزی درست نمی‌شود، بیان کرد: ما امکان توسعه فضای کشاورزی را جز در آب‌های مرزی (مدیریت حقابه ها) نداریم، بنابراین رویکرد بر افزایش عملکرد و افزایش بهره وری با اولویت بهره وری آب است.


حفظ کاربری اراضی کشاورزی خط قرمز ماست

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود بر صیانت از جنگل‌ها تاکید کرد و گفت: صیانت از جنگل و حفظ کاربری اراضی کشاورزی خط قرمز ماست ضمن اینکه اصلاح باغات را باید در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: با مدیریت بحران نمی‌توانیم آسیب‌ها را کنترل کنیم بلکه باید مدیریت ریسک و خشکسالی مستقر شود؛ یعنی گروه‌هایی که می‌توانند ریسک را مدیریت کنند. به عنوان مثال درخت گردویی را به کشاورزان معرفی کنیم که در برابر سرما مقاوم است و آن را مدیریت می‌کند.


از فضای آزاد نقد استقبال می‌کنم

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این مسئله که تولید باید برحسب تقاضا و کشاورزی قراردادی باشد، اظهار کرد: بخش کشاورزی احتیاج بیشتری به حضور متخصصان حوزه اقتصاد و بازرگانی دارد.

کشاورز گفت: در صورت حضور در وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزیر به دنبال جوانگرایی و دادن اختیارات بیشتر به خانم‌ها هستم، چرا که به اعتقاد بنده فضا باید برای حضور نسل جوان فراهم شود و ما هر چه که آنچه بلد بودیم، انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه از فضای نقد استقبال می‌کنم، بیان کرد: از افراد تقاضا دارم که آزاد نقد کنند، اما قضاوت نکنند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت در بخش کشاورزی نباید اینقدر بزرگ باشد، گفت: سیاست دیگر بنده این است که دولت نباید بگذارد کشاورزی بزرگ شود و همه تصدی گری‌ها را باید به بخش خصوصی، تشکل ها، انجمن و اصناف دهد.


حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات ذرت، قیمت مرغ را به مرز ۳۰ هزار تومان می‌رساند

کشاورز با اشاره به اینکه بیوتکنولوژی فقط شامل GMO (تراریخته) نیست، افزود: موضوع زیست فناوری دانشی است که طی ۲۰ الی ۳۰ سال اخیر به آن رسیده و بحث بسیار وسیعی است و تاکنون حتی یک کیلو تراریخته کشت نشده و بنده نظر مثبت و منفی در این زمینه ندارم.

به گفته وی، تا این لحظه یک کیلوگرم سبزی یا محصول GMO در اراضی کشور کشت نشده است، مجلس قانونی در این زمینه دارد و هر کس می‌خواهد در این حوزه عمل کند باید طبق آن قانون اقدام کند.

کشاورز با اشاره به اینکه درباره واردات کالا‌های نهایی همچون گوشت قرمز با ارز نیما بیان کرد: کالا‌های واسطه همچون نهاده روی تولید تاثیرگذارند، از این رو به شرایط تولید و مصرف کننده نباید منجر به افزایش قیمت شود. به عنوان مثال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات ذرت، قیمت گوشت مرغ به کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌رسد، که در کوتاه مدت به نفع تولیدکننده است، اما در بلندمدت جامعه آن را نمی‌پذیرد و تولید با مشکل مواجه خواهد شد.


طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی در مراحل نهایی شدن است

وی با اشاره به اینکه سامانه‌ای برای کنترل سطح زیر کشت محصولات در حال طی کردن مراحل پایانی است، اظهار کرد: براین اساس از افزایش بی رویه سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی جلوگیری می‌شود.

کشاورز با بیان اینکه بذر ژن دنیا را از قحطی و گرسنگی نجات داد، گفت: در بذوری که عملکرد بالایی نداریم، تکنولوژی آن را وارد می‌کنیم و نمی‌توان برای بخش خصوصی در این باره تصمیم گیری کرد بلکه باید با رعایت منافع ملی، تسهیل گر باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: ۴۶۰ هزار تن بذر گندم و ۹۰ هزار تن بذر جو در داخل تولید می‌شود و چنانچه جلوی واردات بذور سبزی و صیفی را بگیریم این موضوع موجب شده قاچاق از سر و روی کشور بالا رود. به عنوان مثال ۵۵۰ میلیون دلار گوجه فرنگی به بازار‌های هدف صادر می‌شود که نمی‌توان سرنوشت تجارت این محصول را با وارد نکردن بذر گره زد، چرا که در ۲۰ سال گذشته ویروس تولید گوجه فرنگی در بوشهر را تعطیل کرد که اگر بذور خارجی وارد نمی‌شد، امکان تولید و تجارت در این زمینه وجود نداشت.

وی در پایان با بیان اینکه طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی در مراحل نهایی شدن قرار دارد، تصریح کرد: در این حوزه حدود ٤ تا ٥ سال اقدامات کارشناسی و بررسی انجام شده و چند کار مکمل باقی مانده که باید انجام شود و خیلی طول نمی‌کشد که آن را مطرح و عرضه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار