چگونه موضوع تیم ملی و ویلموتس پشت اتفاقات استقلال گم شد؟

در حالی که سرنوشت مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی به دغدغه اصلی فوتبال ایران تبدیل شده بود به یک‌باره ایجاد اختلاف بین استراماچونی و باشگاه استقلال، ورق را به سود فدراسیونی‌ها برگرداند!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  تیم ملی فوتبال ایران هفتم فروردین‌ماه سال ۹۹ در دور برگشت رقابت‌های مقدماتی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه آزادی باید به مصاف تیم ملی فوتبال هنگ کنگ برود و پس از آن ۱۲ فروردین میهمان کامبوجی‌ها خواهد بود، پس از آن نیز در ۲ دیدار سخت و مهم پذیرای تیم‌های ملی فوتبال بحرین و عراق در ۱۵ و ۲۰ خردادماه سال آینده در ورزشگاه آزادی خواهد بود؛ ۲ مسابقه‌ای که به احتمال بسیار زیاد سرنوشت صعود تیم ملی به مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی را مشخص می‌کند.


بیشتربخوانید: وقتی دلار‌های ویلموتس و استراماچونی اولویت دارند!


۱۳ آذرماه سال جاری بود که رسانه‌ها خبر از فسخ قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال در پی توافقی دوطرفه دادند و اعلام کردند مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال پس از مراسم برترین‌های ۲۰۱۹ آسیا از هنگ‌کنگ راهی ترکیه شده و در تلاش است طی مذاکرات دوطرفه با ویلموتس، قرارداد سرمربی بلژیکی تیم ملی را به صورت توافقی فسخ کند. اما چند ساعت بعد سرمربی بلژیکی درباره فسخ قرارداد با تیم ملی ایران اظهارنظر کوتاهی داشت و توافق با فدراسیون فوتبال ایران را تکذیب کرد. وی در توئیتر خود درباره فسخ قرارداد با تیم ملی فوتبال ایران نوشت: «بر خلاف نوشته رسانه‌های ایرانی با فدراسیون فوتبال ایران به توافق نرسیده‌ام، برای رسیدن به راه‌حل در حال مذاکره هستیم.

پرونده در اختیار وکلایم است و بیشتر از این نمی‌خواهم اظهار نظر کنم». موضوع به همین‌جا ختم نشد و مهدی تاج در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد ویلموتس قبل از بازی ایران با عراق درخواست فسخ قراردادش را به فدراسیون ارائه و اعلام کرده بود، چون فدراسیون به مفاد قرارداد متعهد نبوده است این قرارداد فسخ می‌شود و برای امضای قراردادی جدید دوباره باید با فدراسیون به توافق دوطرفه برسند. نکته قابل تامل اینکه مهدی تاج در ابتدای همان برنامه اعلام کرد با درخواست فسخ قرارداد ویلموتس موافقت شده، اما در پایان برنامه و زمانی که با سوالی درباره سرمربی آینده ایران مواجه شد پاسخی داد که در تناقض با صحبت اولیه‌اش مبنی بر موافقت با درخواست فسخ قرارداد ویلموتس بود، چراکه تاج اعلام کرد با توجه به اینکه هنوز قرارداد فدراسیون با ویلموتس فسخ نشده نمی‌تواند اطلاعاتی درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی ارائه کند، چون این مسأله موجب می‌شود مشکلات حقوقی در فسخ قرارداد ایجاد شود و به نوعی ویلموتس فرصتی برای شکایت احتمالی پیدا کند.

* فرصت‌سوزی‌های ادامه‌دار فدراسیون فوتبال

نکته حائز اهمیت درباره نیمکت تیم ملی فوتبال ایران این است که نه‌تن‌ها سرمربی تیم ملی برای مسابقات پیش رو در مرحله مقدماتی انتخابی جام‌جهانی مشخص نیست، بلکه تکلیف قرارداد مارک ویلموتس هم با فدراسیون فوتبال معلوم نشده است و مشخص نیست چه زمانی پرونده ماندن یا رفتن مارک ویلموتس بسته خواهد شد. مسأله مهم بعدی در صورت قطع همکاری ویلموتس که بسیار محتمل به نظر می‌رسد انتخاب سرمربی بعدی تیم ملی فوتبال ایران است؛ مسؤولان فدراسیون فوتبال که بعد از جدایی کارلوس کی‌روش پرتغالی در راستای آماده‌سازی تیم ملی فرصت‌سوزی بسیاری داشته‌اند باید بدانند که تیم ملی فوتبال ایران با توجه به امتیازات از دست داده در مرحله رفت رقابت‌های مقدماتی انتخابی جام‌جهانی پس از ۲ شکست پیاپی مقابل تیم‌های ملی فوتبال بحرین و عراق، در حساس‌ترین مقطع زمانی خود طی سال‌های اخیر قرار دارد و در صورت از دست دادن امتیاز حتی ممکن است از صعود به جام‌جهانی باز بماند!

خوش‌شانسی مسؤولان فدراسیون.

اما این روز‌ها و در شرایطی که تمرکز ورزش ایران تمام‌قد به ماجرا‌های استراماچونی و باشگاه استقلال معطوف شده است، مسؤولان فدراسیون فوتبال فرصت خوبی پیدا کرده‌اند که از زیر فشار‌ها خارج شوند و همانند قبل به بهترین شکل ممکن روز‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند، آن هم بدون هیچ تصمیمی! تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر کار بسیار دشواری پیش رو دارد و مسؤولان فدراسیون بهتر از هرکسی باید بدانند که این تیم یک بار در مرحله رفت رقابت‌های مقدماتی چوب فرصت‌سوزی و عدم آماده‌سازی مناسب را خورده است و دیگر جایی برای اشتباه مجدد وجود ندارد، چراکه این غفلت نتیجه‌ای جز عدم صعود به جام‌جهانی آینده به همراه نخواهد داشت.

تاج: با برانکو در حال مذاکره هستیم

از سوی دیگر، رئیس فدراسیون فوتبال ضمن تکذیب دوباره رقم بالای قرارداد مارک ویلموتس، گفت: با گزینه‌های جایگزین از جمله برانکو ایوانکوویچ در حال مذاکره هستیم. مهدی تاج ظهر دیروز در حاشیه مجمع هیات فوتبال استان کردستان در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های جمعی، اظهار داشت: درباره قرارداد ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان اسناد و قرارداد کاملا مشخص بوده و در زمان عقد قرارداد علاوه بر خود من، وزیر محترم ورزش و جوانان نیز حضور داشته و هم‌اکنون این قرارداد در اختیار مراجع ذی‌صلاح نیز گذاشته شده است. وی در واکنش به مطرح شدن رقم ۳ میلیون یورو در قرارداد ویلموتس، اظهار داشت: من نمی‌دانم نماینده محترم وقتی رقم این قرارداد را ۳ میلیون یورو اعلام می‌کنند، این رقم را از کجا آورده‌اند. آیا ایشان در مذاکرات بوده‌اند؟ قرارداد ویلموتس کاملا مشخص است و در اختیار همه نهاد‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و... قرار داده شده است و محرمانه بودن برای مراجع ذی‌صلاح اصلا ملاک نیست. وی با اشاره به روند تعیین تکلیف پرونده ویلموتس، گفت: هیچ مشکلی از نظر ما وجود ندارد و با توجه به اینکه فسخ قرارداد از طرف آقای ویلموتس صورت گرفته و این مهم قبل از دیدار ایران و عراق بوده است، بنابراین مشکلی در این‌باره نداریم. قرارداد آقای ویلموتس از جمله قرارداد‌های بسیار خوبی است که در آن قید شده غرامت به ۲ طرف وقتی پرداخت می‌شود که مدت زمان آن ۳ ماهه باشد. یعنی اگر ما ثابت کنیم که وی نباید قرارداد را فسخ می‌کرد باید وی ۳ ماه به ما غرامت پرداخت کند. وی درباره سرنوشت انتخاب سرمربی برای تیم ملی، عنوان کرد: برانکو یکی از گزینه‌های تیم ملی است که در حال مذاکره هستیم و البته همزمان با وی افراد دیگری نیز هستند که در حال مذاکره با آن‌ها نیز هستیم. الان بازی تیم ملی نداریم و به همین دلیل خیلی عجله‌ای در این زمینه نداریم! بحث انتخاب سرمربی تیم ملی در جریان است.

 اسپانسر جدید تیم ملی ایران مشخص شد

با تلاش‌های فدراسیون و سازمان اقتصادی فوتبال، از این پس شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) اسپانسر تیم ملی ایران خواهد بود. این شرکت زیرمجموعه‌های زیادی از جمله کارخانجات داروپخش، داروسازی، کشت و دامداری و... دارد و یکی از عظیم‌ترین و ثروتمندترین شرکت‌های دولتی ایران به حساب می‌آید. صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال با تایید این خبر گفت: مذاکرات نهایی برای امضای قرارداد هم نتیجه‌بخش بوده است.
***

[اختلاف ویلموتس و تاج بر سر چیست؟]صادق درودگر، رئیس کمیته اقتصادی فدراسیون فوتبال درباره دلیل اصلی اختلاف مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران برای فسخ قرارداد توضیح داد. او گفت: «ممکن است وارد شکایت از این مربی شویم، اما هنوز کاری نکرده‌ایم. او می‌گوید شما فسخ کنید یا نکنید، باید ۳ ماه حقوق مرا بدهید و فدراسیون می‌گوید ما نباید این پول را بدهیم. در حال چالش و مذاکره هستیم تا این موضوع حل شود، اما ممکن است این پرونده به نهاد حکمیت ورزش و فیفا کشیده شود».

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار