اردوغان: ۵۰ هزار آواره سوری در حال مهاجرت به ترکیه هستند

رئیس جمهور ترکیه از کشور‌های مسلمان برای حمایت نکردن از طرح آنکارا برای اسکان پناهجویان سوری انتقاد کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشنال‌پست، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز پنج شنبه اعلام کرد ۵۰ هزار نفر از ادلب سوریه در حال مهاجرت به سوی این کشور هستند.

رئیس جمهور ترکیه از کشور‌های مسلمان برای حمایت نکردن از برنامه‌های او در خصوص اسکان پناهجویان در دیگر بخش‌های شمال سوریه انتقاد کرد.

اردوغان که در نشستی در مالزی سخنرانی می‌کرد، گفت قدرت‌های دنیا به جای پشتیبانی از طرح‌های ترکیه در خصوص ایجاد منطقه امن، بیشتر نگران ارسال سلاح به سوریه هستند.

آنکارا می‌گوید طرح منطقه امن با هدف اسکان میلیون‌ها آواره سوری پس از پاکسازی منطقه از وجود شبه نظامیان کُرد «ی پ گ» صورت می‌گیرد.

اردوغان روز گذشته در ژنو که برای حضور در «مجمع جهانی پناهندگان» به آنجا رفته به خبرنگاران گفت: «حتی کشور‌هایی که ما آن‌ها را قدرتمندترین و محترم‌ترین کشور‌ها می‌دانیم تاکنون به درخواست ما برای ایجاد منطقه امن پاسخ نداده‌اند.»

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه افزود بیش از ۶۰۰ هزار پناهنده سوری داوطلبانه به ۳۷۱ هزار نفری که پیش‌تر در «منطقه امن» ساکن شده بودند پیوسته‌اند.

او در ادامه گفت: «اگر در این امر موفق شویم در تاریخ ثبت می‌شود. آن‌ها می‌گویند ترکیه این شهر و یا شهر‌ها را برای مهاجران تاسیس کرد. این برای ما بسیار مهم است. پروژه ما عالی است.»

ترکیه بار‌ها و بار‌ها اتحادیه اروپا را متهم کرده که نتوانسته تقریباً نیمی از ۶ میلیارد یورو (۶.۶۱ میلیارد دلار) کمکی که متعهد شده بود برای حمایت از پناهجویان به آنکارا بپردازد را تحویل دهد.

در ۹ اکتبر ترکیه عملیاتی نظامی با نام چشمه صلح در شمال شرق سوریه را آغاز و اعلام کرد عملیات با هدف ایجاد یک منطقه امن در این منطقه صورت گرفته است. متحدان غربی آنکارا از حمله ارتش ترکیه به خاک سوریه انتقاد کردند و گفتند که این عملیات نظامی سبب شده آنکارا بخش بزرگی از شمال سوریه را که در کنترل شبه نظامیان کُرد این کشور بود به تصرف خود درآورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار