دانستنی‌های حقوقی

معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان

یک وکیل داگستری گفت: معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و نامی معابر را انتفاع شخصی کرده و آن را مسدود کند.

سنا مبشری وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: امروزه سد معبر یکی از مسایل مهم بسیاری از شهر‌ها است، به طوری که رفع سد معبر نیز یکی از وظایف اصلی و مشترک تمام شهرداری‌ها است.

مبشری بیان کرد: معبر به معنی محل عبور است و اصطلاحاً به محلی گفته می‌شود که از آن برای عبور و مرور استفاده می‌شود و در اثر تفکیک اراضی که در موضوع ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها آمده است، ایجاد می‌شود.  

او ادامه داد: کارشناسان می‌گویند که  سد معبر به هر عملی اطلاق می‌شود که باعث انسداد معابر عمومی شود. اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به عنوان سد معبر، مطرح می‌شود، به لحاظ قانونی عملی مجرمانه بوده و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است؛ معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و نامی معابر را انتفاع شخصی نموده و آن را مسدود کند.

 مبشری با اشاره به اینکه سد معبر، در منظر عمومی هم موجب آلودگی بصری و برهم خوردن آرامش شهر و شهروندان و مخدوش شدن مبلمان شهری می‌شود گفت: بار‌ها افراد زیادی برای عبور در مسیر پیاده رو به دلیل وجود موانعی باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر دهند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند، این در حالی است که سد معبر هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی، متصرف و متجاوز به حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

او در خصوص موارد سد معبر بیان کرد: مواردی مانند اشغال معابر از سوی دست فروشان، نصب دکه‌های غیرمجاز، تخلیه نخاله‌های ساختمانی و ریختن مصالح ساختمانی اعم از آجر، سیمان، شن، ماسه و … در معابر عمومی البته این امر در صورتی سد معبر محسوب می‌شود که اقدام افراد (حقیقی و حقوقی) بدون کسب مجوز‌های لازم از شهرداری منجر به این کار شده باشد.

این وکیل دادگستری افزود: توقف خودرو در مکان‌های غیرمجاز، حضور وسایل نقلیه برای فروش کالادر معابر و اشغال پیاده رو‌ها و میادین، تکدی گری، و مهمتر از همه اشغال معابر از سوی صاحبان مغازه که گاهاٌ اقدام به اشغال خیابان هم منجر می‌شود، استفاده از سایبان‌هایی که چهره شهر را ناخوشایند کرده که می‌توانند در سایه این سایبان‌ها در فصل سرما و گرما از آن استفاده کنند از موارد سد معبر است و به طور کلی به هر صورت اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به‌عنوان سد معبر مطرح می‌شود، به‌لحاظ قانونی عملی مجرمانه و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است.

مبشری در خصوص مجرمانه بودن عمل سد معبر بیان کرد: قانونگذار به این دلیل سد معبر را عمل مجرمانه تلقی کرده است که معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و نامی معابر را انتفاع شخصی و آن را مسدود کند.

او با اشاره به ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی گفت: هر فردی که اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در املاک متعلق به شهرداری کند به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. البته با تشخیص قاضی پر ونده می‌تواند به جزای نقدی یا مجازات‌های جایگزین حبس تبدیل گردد.

این مشاور حقوقی بیان کرد: بر اساس قانون اگر شهروندی مسیر عبور دیگران را اعم از کوچه، خیابان و پیاده راه مسدود و به نوعی برای دیگر شهروندان ایجاد مزاحمت کند، شهرداری باید با آن برخورد کند و مسئول این اقدام هم معاونت خدمات شهری و زیرمجموعه آن یعنی مدیریت رفع تخلفات شهری شهرداری است.

او با اشاره به قانون شهرداری‌ها ادامه داد: هرگونه اشغال فضای عمومی به منظور استفاده شخصی بدون مجوز، سد معبر است و در قانون ۵۵ شهرداری تخلف شناخته شده است و به شهرداری اجازه داده شده که بدون دستور قضائی با این خاطیان برخورد کند و وارد عمل شود. البته از آن‌جا که سد معبر دارای مصادیق متعددی است، بهتر است شهرداری ابتدا با احترام و تذکر به برچیدن این موانع اقدام و از وارد کردن هرگونه خسارت مالی یا جانی پرهیز کند.

این وکیل دادگستری در پایان اظهار کرد: اگرچه از نظر قانونی وظایف شهرداری مشخص و تخلف بودن سد معابر نیز محرز و مشخص است، ولی نحوه برخورد قضات با این پرونده‌ها بعضا متفاوت است. بنابراین، چون قانون  گذار برای فعل سد معبر مجازات تعیین کرده است، جرم محسوب می‌شود. این جرم به تصریح ماده ١٠٤ قانون مجازات اسلامی فقط با شکایت شاکی خصوصی (شهرداری) تعقیب می‌شود.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار