دانستنی‌های حقوقی

از تهدید به انتشار اسکرین شات در فضای مجازی تا مجازات شلاق و حبس

یک وکیل دادگستری گفت: تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب لطمه زدن به آبرو یا شرافت فرد یا افشای اسرار خانوادگی او شود تا ۷۴ ضربه شلاق و یا تا دو سال حبس برای تهدید کننده خواهد داشت.

زینب مبشری مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان، از اصفهان گفت: بعضا دیده می‌شود که دو شخص از طریق پیامک در موبایل خود و یا شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با موضوعاتی صحبت کرده اند و بعد یکی از آن‌ها دیگری را تهدید کرده است که از مکالمات اسکرین شات گرفته و اگر فعلی را انجام ندهد آن اسکرین شات‌ها را پخش می‌کند.

مبشری ادامه داد: طبیعی است که آن شخص نیز از ترس اینکه مبادا متن این پیام‌ها انتشار یابد از شکایت صرف نظر کرده و به خواسته شخص مقابل تن می‌دهد در حالی که حقیقت به این صورت نیست و در این خصوص امکان شکایت وجود دارد.

او با اشاره به اینکه اسکرین شات گرفتن به خودی خود خلاف قانون نیست بیان کرد: انتشار اسکرین شات از یک گفتگوی خصوصی با اهداف سوء، خلاف محسوب می‌شود و مجازات دارد. قانون مجازات اسلامی در ماده ۷۴۵ (ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای) افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای نقدی و تا دو سال حبس در نظر گرفته است.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: البته اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت مشخص تعریف نشده، اما در ماده ۸ قانون " احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی" نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته است.

مبشری افزود: بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب لطمه زدن به آبرو یا شرافت فرد یا افشای اسرار خانوادگی او شود تا ۷۴ ضربه شلاق و یا تا دو سال حبس برای آن در نظر گرفته شده است.

او در خصوص افرادی که از طریق انتشار اسکرین شات تهدید شده اند عنوان کرد: افرادی که از طریق تهدید به انتشار اسکرین شات از مکالمات خصوصی شان تهدید شده و یا مورد سوء استفاده قرار گرفته اند می‌توانند با مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای و مراجع انتظامی از فردی که از آن‌ها سوء استفاده کرده اند شکایت کنند.

این وکیل دادگستری ادامه داد:همین که فردی دیگری را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی (شامل عکس‌ها، متن پیام‌ها، صدای ضبط شده، فیلم و ...) کند حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد (که در اکثر مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمی‌شود) ارتکاب جرم تهدید از سوی او قطعی و قابل شکایت و پیگیری است از همین رو توصیه می‌کنیم اگر اتفاقی مشابه آنچه که گفته شد برای شما افتاد در برابر این تهدید‌ها سکوت نکرده و قبل از رخ دادن اتفاق‌های جبران ناپذیر مراجع قانونی و انتظامی را در جریان قرار دهید.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.