دیابت چهارمین علت مرگ و میر در جهان

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری دیابت به عنوان چهارمین علت مرگ و میر در جهان بشمار می رود.

دیابت چهارمین علت مرگ و میر در جهانبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در کنفرانس علمی ورزش و دیابت در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: دیابت بعنوان یکی از مهمترین تهدید کننده زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود که، عوارض و ناتوانی‌های ناشی از آن جبران ناپذیر است.

او تصریح کرد: این بیماری به دلیل خصوصیاتی مثل زمینه سازی برای خیلی از بیماری‌ها، به شدت هزینه بر و ناتوان کننده می باشد.

او ادامه داد: دیابت در سراسر جهان و از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان اپیدمی نهفته اعلام شده است.

جزایری با بیان اینکه برنامه کنترل دیابت از سال ۱۳۸۳ در کشور آغاز شده است افزود: بسته خدماتی آن در سطح یک از سال ۱۹۳ استارت خورد.

جزایری، از اهداف چارچوب ملی ارائه خدمات در بیماری دیابت به، ثابت نگاه داشتن میزان شیوع و کاهش عوامل خطرساز آن، افزایش پوشش درمان بیماران دیابتی به بیش از ۹۰ درصد تا سال ۲۰۲۵، بهبود کیفیت درمان، ثبت کردن ۱۰۰ درصدی بیمارن تا پایان ۲۰۲۵ در معاینات ادواری سامانه و ثبت ۱۰۰ درصدی افراد دیابتی شناسایی شده تا سال ۲۰۱۸ در نظام ثبت دیابت و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن دارو، انسولین، سرنگ، گلوکز و وسایل مصرفی مرتبط و همچنین خدمات تغذیه و آموزش اشاره داشت.

او در تشریح وضعیت دیابت در جهان افزود: در سال ۲۰۱۷ در گروه سنی ۲۰ تا ۷۹ سال بیش از ۴۲۵ میلیون نفر به دیابت مبتلا بوده و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ از مرز ۶۲۹ میلیون نفر بگذرد.

جزایری ادامه داد: یک نفر از هر ۱۱ فرد بزرگسال در دنیا مبتلا به دیابت هستند و این در حالی است که نیمی از مبتلایان به دیابت یعنی جمعیتی حدود ۲۰۰ میلیون نفر از بیماری خود بی اطلاع هستند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: مبتلایان به دیابت ۲ تا ۴ برابر بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ها قرار دارند.

جزایری افزود: تا پایان شهریورماه ۹۸ در چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۱ هزار نفر مبتلا به دیابت به ثبت رسیده است یعنی حدود ۲/۲ درصد کل جمعیت استان و ۴/۴ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال که این میزان از نرم کشوری بسیار پایین‌تر است.

او اضافه کرد: این مسئله وجود دارد که شناسایی و ثبت موارد شناسایی شده در استان نیازمند عزمی جدی و تلاش مضاعف دارد.

جزایری، افزایش وزن، رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی و مصرف دخانیات را از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری دیابت بر شمرد و افزود: داشتن رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری بسیار موثر واقع شود.

کنفرانس علمی یکروزه ورزش و دیابت در مراکز بهداشتی و درمانی تابعه دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.