عبدالباری عطوان:

نشست مالزی مقدمه جایگزینی برای شورای همکاری اسلامی است/ زنگ هشدار برای عربستان به صدا درآمد

سردبیر روزنامه رأی الیوم نشست اسلامی مالزی را مقدمه‌ای برای تشکیل یک نهاد اسلامی جدید دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر مشهور عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم، نشست اخیر کشورهای اسلامی در مالزی با مشارکت ترکیه، ایران، پاکستان، اندونزی و نمایندگان بیست و پنج کشور دیگر را مقدمه ای برای تشکیل یک نهاد اسلامی جدید به عنوان جایگزین سازمان همکاری اسلامی دانست.

عبدالباری عطوان معتقد است با برگزاری نشست اسلامی مالزی، کشورهای عربی به‌ویژه عربستان سعودی به حاشیه رانده شدند و رهبری دنیای اسلام در راستای مرجعیت و رهبری جدید اسلامی از ریاض سلب می شود. او می‌افزاید: شاید لغو حضور عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در این نشست پس از سفر به پایتخت عربستان به دلایل نامعلوم و احتمالا به دلیل وعده مالی اندکی از وزن این نشست کاست، اما حضور حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به آن وزنی دوباره بخشید و نمود وحدت اسلامی را با مشارکت هر دو طیف شیعی و سنی تعمیق کرد.

سردبیر روزنامه رای الیوم تصریح کرد: در نشست اسلامی مالزی شش کشور حضور داشتند که پنج تای آنها جزء پرجمعیت ترین کشورهای اسلامی غیر عرب یعنی مالزی، اندونزی، ایران، ترکیه وپاکستان هستند و جمعا حدود ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت و شش میلیون کیلومتر مربع  مساحت دارند. «قاسم اقطای» مشاور رئیس جمهور ترکیه می گوید یکی از وجوه مشترک میان این کشورها اتکای بیشتر آنها به منابع غیرطبیعی و تولیدات آنهاست و چه بسا به همین دلیل، عنوان آن «نقش توسعه در تحقق به حاکمیت ملی» نام گرفته است. یاسین اقطای از کشورهای عربی مثل عربستان انتقاد کرده است و می گوید: سران این کشورها کجا هستند، آنها به خطری که اسلام و مسلمانان را تهدید می کند و عداوت و کینه توزی علیه اسلام را اشاعه می دهد، توجه ندارند؛ هر وقت خواستیم برای مقابله با این تهدید راه حلی بیابیم آنها را نیافتیم و بلکه برعکس، اقداماتشان دشمنی ها علیه اسلام را تقویت می کند.

عبدالباری عطوان با ابراز تاسف تاکید می کند: آری این سخن سنگین اقطای حقیقت دارد و سران کشورهای اسلامی عربی بدترین روزگار خود را سپری می کنند؛ روزگاری پر از اختلاف، جنگ، فساد، دیکتاتوری، سرکوبگری، پیروی کامل از استعمار غرب و به ویژه آمریکا و بدتر ازهمه رفتن تحت لوای رژیم صهیونیستی و تلاش برای عادی سازی با این رژیم.

عطوان می افزاید: مهاتیر محمد که کشورش را به یکی از توسعه یافته ترین کشورهای آسیایی از طریق طرح های اقتصادی توسعه ای به پشتوانه یک نظام دموکراتیک تبدیل کرده و حتی اجازه ورود یک اسرائیلی را به این کشور نداده، درست گفته است که: «مسلمانان در سراسر دنیا سرکوب و به عنوان تروریسم خطاب می شوند؛ اسلام هراسی رواج دارد و همه می دانند که شرایط روز به روز بدتر می شود.» سران کشورهای عربی نباید پاسخشان به نشست اسلامی کوالالامپور تحریک سایبری و سرزنش کشورهای شرکت کننده در آن باشد که این شیوه درماندگان است، بلکه به جای آن به ویژه عربستان سعودی باید در کارهای خود تجدیدنظر کنند تا دلایلی که باعث شده اینگونه به حاشیه رانده شوند را بشناسند و اشتباهات خود را اصلاح کنند.

این تحلیلگر مشهور عرب تاکید می کند که عربستان سعودی باید بیشتر سیاست های کنونی خود از جمله جنگ علیه یمن، وابستگی مطلق به آمریکا و اختلاف با کشورهای اسلامی را تغییر دهد و با قدرت در سنگر مسائل به حق اسلامی و در رأس آن مسئله فلسطین و مقدسات آن بایستد.

عبدالباری عطوان در پایان می نویسد: از سازمان همکاری اسلامی که نشست مالزی درصدد عبور از آن و ایجاد جایگزین برای این سازمان است، اکنون چیزی جز یک اسم باقی نمانده و هیچ ارتباطی با همکاری اسلامی ندارد؛ چراکه به صورت یکجانبه به طرفدار کشور مقر آن یعنی سعودی و به یکی از ادارات وزارت خارجه این کشور تبدیل شده است. کسی که می خواهد رهبری جهان اسلام را برعهده داشته باشد باید در همه زمینه ها اعم از اقتصادی، توسعه ای، احترام به حقوق بشر، عدالت اجتماعی، پرهیز از طائفه گرایی، مبارزه با فساد، تلاش برای نزدیک کردن مسلمانان به یکدیگر و کمک به آنها الگو باشد. نشست کوالالامپور زنگ هشداری برای سران کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی است تا از خواب غفلت بیدار شوند و در سیاست های خود تجدید نظر کنند.   

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار