مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد؛

فوت سالیانه ۲۵۰ هزار نفر به دلیل تغییرات اقلیمی

موسوی گفت: تغییرات اقلیمی باعث بروز تغییر نوع بیماری‌ها می‌شود و سالیانه حدود ۲۵۰ هزار نفر به دلیل این تغییرات فوت می‌کنند.

تغییرات اقلیمیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد موسوی مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران عصر امروز در نشست خبری یک روزه اثرات تغییرات اقلیمی بر روی سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد اظهار کرد: سالیانه ۲۵۰ هزار نفر بر اثر تغییرات اقلیمی فوت می‌کنند.
 
او ادامه داد: بیماری‌هایی مانند مالاریا و دستگاه گوارش بر اثر تغییرات اقلیمی دچار تغییر می‌شوند و مسئله مهم این است که در حال حاضر بشر بر روی این بیماری‌ها و درمان آن‌ها تسلط پیدا کرده و با تغییرات اقلیمی نوع آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: سالمندان و کودکان بر اثر تغییرات اقلیمی بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند و این نوع تغییرات آب و هوایی باعث بروز اثرات ناگواری برای کودکان و سالمندان می‌شود.

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: تغییرات اقلیمی بیشتر بر روی افرادی که در جزایر زندگی می‌کنند و همچنین ساکنان نزدیک به سواحل دریا و افرادی که در ارتفاعات زندگی می‌کنند تاثیر منفی می‌گذارد و به عنوان یک عامل خطر جدی محسوب می‌شود.

او در ادامه افزود: سازمان بهداشت جهانی نقش‌های مختلفی را در زمینه تغییرات اقلیمی برای ما ترسیم کرده است به طوری که افزایش آگاهی خود و مردم تاثیر زیادی بر کاهش اثر منفی تغییرات اقلیمی دارد و ما باید مسئولیت پذیری خود را نسبت به موضوع تغییرات اقلیمی افزایش دهیم.
 
موسوی گفت: کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و استفاده از حمل و نقل عمومی نقش مهمی در تغییرات اقلیمی دارد به طوری که در حفظ محیط زیست و کاهش دمای هوا نیز اثر گذار است.
 
مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: تغییرات اقلیمی یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه بشری محسوب می‌َشود و طی ۵۰ سال اخیر باعث بروز بیماری‌ها و اثرات منفی بر زندگی بشری شده است.
 
او یادآوری کرد: دمای هوا در ۱۳۰ سال پیش ۸ دهم درصد درجه سانتیگراد افزایش داشته است و در سال ۲۰۰۳ در اروپا ۷۰ هزار نفر به دلیل تغییرات اقلیمی فوت کرده‌اند.

کاهش تولید محصولات کشاورزی با افزایش دما

در ادامه مراسم مازیار مرادی لاکه عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده به وسیله ۳۵ موسسه بین‌المللی، تغییرات اقلیمی آثار بدی بر سلامت افراد می‌گذارد به طوری که اینگونه تغییرات باعث گرم شدن زمین و تغییر در طول عمر کودکان می‌شود.
 
او ادامه داد: با افزایش دما نوزادان شیرخوار نسبت به مسائلی مانند سوءتغذیه آسیب‌پذیر می‌شوند و متأسفانه باید بگویم که تولید بالقوه ذرت ۴ درصد، گندم زمستانی ۶ درصد، سویا ۳ درصد و برنج ۴ درصد در طول ۳۰ سال گذشته به دلیل تغییر اقلیمی و افزایش دما کاهش پیدا کرده است.
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد: سال ۲۰۱۸ دومین سال بود که بهترین آب و هوا را برای گسترش باکتری داشتیم و این مسئله دلیل مهم بروز بیماری‌های اسهالی و عفونت زخم محسوب می‌شود.

۲.۹ میلیون مرگ زودرس بر اثر آلودگی هوا

مرادی لاکه افزود: در سال ۲۰۱۶، ۲.۹ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا فوت کرده‌اند که ۴۴۰ هزار مرگ زودرس فقط به علت ذرات معلق ناشی از ذغال سنگ است. بر اساس مطالعات انجام شده اگر در اروپا میزان ذرات کوچک معلق به اندازه سال ۲۰۱۶ بود، در طول زندگی نسل حال ۱۲۹ میلیارد یورو در سال به دلیل بروز بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا و مرگ‌های زودرس ضرر اقتصادی به کشور‌ها تحمیل می‌کرد.
 
او اضافه کرد: بزرگسالی انسان‌ها تحت تأثیر رویداد‌های شدید جوی قرار دارد و امروزه نسبت به سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ افراد بیشتری با آتش‌سوزی‌های طبیعی مواجهه شده‌اند. همچنین تعداد انسان‌های بالای ۶۵ سال در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۰۰، ۲۲۰ میلیون نفر بیشتر با اوج گرما مواجهه شده‌اند.
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تغییرات اقلیمی سلامت کودکان را تحت تأثیر خود قرار داده است به طوری که سلامت یک نسل از افراد تحت تأثیر این مسئله قرار می‌گیرد.
 
مرادی لاکه اضافه کرد: امروزه بیشترین دما‌های ثبت شده در اروپای غربی و آتش‌سوزی‌های طبیعی در کالیفرنیا و کوییزلند باعث افزایش عفونت‌های تنفسی، گرمازدی و آسم شده است و سطح آب دریا‌ها از سطح خطر بالاتر رفته است.
 
او افزود: کودکی که امروزه به دنیا می‌آید در دوران بزرگسالی هوای سمی بیشتری را تنفس می‌کند که این هوای آلوده بر اثر سوخت‌های فسیلی به وجود می‌آید، همچنین هوای آلوده سبب کاهش عملکرد ریوی و افزایش بروز حمله‌های قلبی و سکته می‌شود.
 
او گفت: کودکانی که امروزه به دنیا می‌آیند بیشتر با خطر خشک‌سالی‌های طولانی، سیل و آتش‌سوزی طبیعی مواجه هستند و مردم ۱۵۲ کشور امروزه نسبت به سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ بیشتر در معرض آتش‌سوزی‌های طبیعی قرار دارند.
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: موج‌های گرمایی طولانی مدت باعث تغییر در ظرفیت سطح کاری جهانی می‌شود به طوری که در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۰۰ در حدود ۴۵ میلیارد ساعت کاری اضافه در دنیا از بین رفته است.
 
او گفت: کودکان حساسیت بیشتری نسبت به سایر افراد در خصوص طغیان بیماری‌های عفونی مرتبط با تغییرات دمایی دارند به طوری که طی ۳۰ سال گذشته تعداد روز‌هایی که برای رشد باکتری ویبریو (عامل بیماری وبا) مناسب است، متأسفانه دو برابر شده است.
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: تغییر الگو‌های اقلیمی، محیط مناسبی را برای باکتری ویبریو کلرا ایجاد کرده است به طوری که در سطح جهانی میزان محیط‌های مناسب برای باکتری ویبریو کلرا به اندازه ۱۰ درصد بیشتر شده و این موضوع سبب می‌شود که امکان ایجاد طغیان‌های وبا حتی در کشور‌هایی که به طور معمول این عارضه در آن‌ها شیوع ندارد را ایجاد کند.
 
مرادی لاکه یادآوری کرد: بیماری سالک به طور معمول در برخی مناطق کشورمان وجود دارد که بر اثر تغییرات اقلیمی و فراهم شدن شرایط برای پشه خاکی ناقل آن در کشور گسترش پیدا کند.

او گفت: در حال حاضر ۱۹۵ کشور به توافق‌نامه اقلیمی پاریس پیوسته‌اند که هدف از این تفاهم‌نامه این است که اثرات تغییرات اقلیمی را از طریق محدود کردن افزایش میانگین دما به اندازه ۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوران قبل از صنعتی شدن کاهش پیدا کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی از شهرری
۰۹:۵۶ ۰۱ دی ۱۳۹۸
پس این امراض و فوتها لاجرم است و راه چاره نداره ؟ جالبه
آخرین اخبار