رئیس نظام پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ایجاد ظرفیت مازاد در اکثر رشته‌های پزشکی تا سال ۱۴۰۴

ظفرقندی گفت: اگر تربیت دانشجو در رشته‌های پزشکی با این روند ادامه پیدا کند تا سال ۱۴۰۴ در اکثر رشته‌ها ظرفیت مازاد داریم.

ایجاد ظرفیت مازاد در اکثر رشته‌های پزشکی تا سال ۱۴۰۴/ نسبت پزشک به جمعیت در ایران ۱.۷۴ است/محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت کشورمان از نظر تعداد پزشک در سطح خوبی قرار دارد؛ به طوری که تعداد پزشکان به ازای هر ۱ هزار نفر جمعیت، ۱.۷۴ است که نسبت به کشور‌های همسایه و حتی برخی از کشور‌های پیشرفته در وضعیت خوبی به سر می‌بریم.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: تعداد پزشکان به ازای هر ۱ هزار نفر در کشور‌های عربستان ۰.۲۴، چین ۰.۷، سنگاپور ۰.۷ است و این مسئله نشان می‌دهد که ایران نیازی به تربیت بیشتر پزشک ندارد و معتقدم که به جای افزایش کمیت، باید کیفیت‌ها را ارتقا ببخشیم.
 
ظفرقندی تاکید کرد: کشور کانادا در حوزه سلامت، هزینه‌های زیادی داده است؛ به طوری که به ازای هر ۱ هزار نفر جمعیت، تعداد پزشک موجود در این کشور ۱.۹ است.

تحصیل ۵۵ هزار دانشجو در رشته پزشکی

او بیان کرد: تعداد دانشجویان رشته پزشکی حدود ۲۳ هزار نفر است؛ در حالی که امروزه ۴۸ هزار نفر در رشته پزشکی و در دانشگاه‌های دولتی مشغول تحصیل هستند که اگر دانشگاه آزاد را به این آمار اضافه کنیم مجموعاً حدود ۵۵ هزار نفر در این رشته تحصیل می‌کنند.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: من معتقدم که قبل از انجام هرگونه طرح و پیشنهاد، باید زیرساخت‌های متناسب با آن طرح در دانشگاه فراهم شود، زیرا برای آموزش دانشجویان ما نیازمند بیمارستان و سایر امکانات آموزشی هستیم.

ظفرقندی یادآوری کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته از سوی وزارت بهداشت، تا سال ۱۴۰۴ با این روند ظرفیت مازاد در اکثر رشته‌ها خواهیم داشت و اگر در مناطقی کمبود پزشک وجود دارد باید شرایط جذب را در آن مناطق بهتر کنیم.

بیشتر بخوانید: تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از آلودگی هوا
او با اشاره به حقوق پزشکان در کشور، گفت: متاسفانه باید بگویم حقوق پزشکان در ایران یک‌چهارم کشور‌های همسایه و حتی بیشتر از این عدد در سایر کشور‌ها است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۳ دی ۱۳۹۸
دولت بیاد از پول نفت حقوق پزشکان را افزایش بده چرا همیشه از جیب ملت پرداخت بشه.
آخرین اخبار