ظرفیت مخزن سد کوثر به ۵۴۷ میلیون متر مکعب رسیده است

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: هم اکنون ظرفیت مخزن سد کوثر ۵۴۷ میلیون متر مکعب است و ۳۳ میلیون متر مکعب از مخزن این سد با رسوبات پر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، اکبر خدری مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران از افزایش سطح آب سد کوثر در این شهرستان خبر داد.

او عنوان کرد:از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۳۶ میلی‌متر باران در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر گچساران به ثبت رسیده است که از این میزان ۳۵ میلیمتر آن مربوط به بارندگی اخیر در این شهرستان است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه بارندگی‌های امسال نسب به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است، گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۷۱ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شده است که از این میزان پنج میلیون متر مکعب آن در بارندگی اخیر در سدکوثر ذخیره شد.

خدری افزود: در حال حاضر میزان آب ذخیره شده به ۴۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۷ میلیون متر مکعب بیشتر برآورد شده است.

این مسوول با اشاره به اینکه نرمال تراز این مخزن بتنی با سطح دریا ۶۲۵ متر است، افزود: در حال حاضر تراز این سد ۶۱۱.۲متر رسیده است.

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه گنجایش مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب است، ابراز کرد: براساس برآوردی که به تازگی از سوی کارشناسان وزارت نیرو صورت گرفته هم اکنون ظرفیت مخزن سد کوثر ۵۴۷ میلیون متر مکعب است و ۳۳ میلیون متر مکعب از مخزن این سد با رسوباتی که در سال‌های بهره برداری انباشته شده پر شده است.

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: سد مخزنی کوثر آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند.

خدری بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۵۹ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی، ۱۳میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی، یک میلیون متر مکعب آب برای بخش صنعت و ۲۵ میلیون متر مکعب برای سایر زیست محیطی رها شده است.

 آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رود‌های شاه بهرام و دهدشت به وجود آمده است.

این سد هم اکنون تامین آب آشامیدنی گچساران، دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستای مسیر، تامین آب شهر لیکک و روستا‌های مسیر، تامین آب صنایع منطقه، تامین آب کشاورزی لیشتر، خیرآباد و دشت مور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سد کوثر انجام و یا در حال تکمیل است.

آب آشامیدنی شهر‌های دهدشت، سوق، چرام، لنده، لیکک و روستا‌های تابعه از سدکوثر گچساران تامین خواهد شد.

انتهای پیام/ط
برچسب ها: سد ، سدسازی ، تسهیلات ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.