اردوغان: در صورت نیاز هرگونه حمایت نظامی را به لیبی ارائه خواهیم داد

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش در صورت لزوم، از لیبی حمایت نظامی زمینی، هوایی و دریایی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی اعلام کرد کشورش در صورتی که ضرورت باشد، حمایت‌های نظامی خود از دولت فائز السراج را در لیبی افزایش خواهد داد و گزینه‌های حمایت زمینی، هوایی و دریایی را بررسی خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اعلام کرد کشورش به هیچ عنوان از توافقات دریایی و امنیتی که با دولت فائز السراج امضا کرده، عقب نشینی نخواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین اعلام کرد: در صورتی که از اقداماتی که با قبرس شمالی و لیبی شروع کردیم، دست بکشیم، آن‌ها برای ما هیچ ساحلی که از طریق آن بتوانیم دسترسی به دریا داشته باشیم، باقی نمی‌گذارند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اعلام کرد سیاست کشورش درگیر شدن در تنگنا‌ها از طریق ورود به اموری که قادر به انجام آن نبوده و یا مداخله در مکان‌هایی که حق ندارد، نیست.

او همچنین اعلام کرد: یادداشت تفاهمی که با لیبی به امضا رساندیم، هیچ مغایرتی با قوانین ما و حقوق بین الملل ندارد.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: ترکیه هرگز از گام‌های خود در سوریه و نیز یادداشت تفاهم با لیبی، عقب نشینی نخواهد کرد و ما به دنبال تجاوز به حقوق هیچ کسی نیستیم.

سخنان اردوغان در حالی بیان می‌شود که وزیر خارجه یونان در واکنش به توافق ترکیه و لیبی گفته است: دولت وفاق لیبی حق امضای یادداشت تفاهم امنیتی و دریایی را با ترکیه نداشته است.

آنکارا و طرابلس اواخر ماه گذشته میلادی، یک توافقنامه امنیتی - نظامی را به امضا رساندند؛ همچنانکه بطور جداگانه یک یادداشت تفاهم در خصوص مرز‌های دریایی که یونان آن را نقض حقوق بین الملل شمرده بود، امضا کردند.

این توافقنامه که به ترکیه اجازه می‌دهد به ارتش و پلیس لیبی کمک کند، جدیدترین گام ترکیه در مدیترانه شرقی است که تنش را با یونان و کشور‌های دیگر برمی‌انگیزد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار