رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:

کاهش ۱۲ درصدی تولد در خراسان رضوی، بیانگر جمعیت پیر در سال‌های آینده است/ مشهد نیازمند بازآفرینی است

رئیس شورای شهر مشهد گفت: با توجه به گزارش‌های دریافتی از دفاتر تسهیلگری و حوزه بازآفرینی، از شهردار و معاونانشان انتظار داریم عزم جدی‌تری نسبت به بازسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده داشته باشند.

جمعیت مشهد به سمت و سوی پیری می رود/ مشهد نیازمند بازآفرینی استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا حیدری  رئیس شورای شهر مشهد، در هشتادمین جلسه علنی شورای شهر مشهد  گفت: سوم دی به عنوان روز «ثبت احوال» نامگذاری شده است که  این روز را به مدیرکل و کارکنان زحمتکش این مجموعه تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

او ادامه داد:  براساس آمار در ۸ ماه نخست امسال ۷۹ هزار و ۶۵۹ تولد ثبت شده که متاسفانه این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲.۸ درصد کاهش یافته و تعداد متولدان  پارسال۹۱ هزار و ۳۹۷ بوده است.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: باید توجه داشت که بدون درنظر گرفتن شاخص‌های ازدواج نمی‌توان تحلیل اساسی و بنیادی داشت اما پیام اولیه کاهش ازدواج ها نشان از گرایش سن جمعیت استان خراسان رضوی به سمت پیری دارد.
 

تشکیل دفاتر تسهیلگری

حیدری افزود: باز آفرینی شهری یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری مشهد در حوزه بحران است که  اعم از ایجاد زیرساخت‌های لازم و تشکیل حرکت‌های داوطلبانه همچون دوام ثامن و ...می باشد که هنوز کفایت نمی کند.

 رئیس شورای شهر مشهد گفت:  اقدامات اساسی که باید در این خصوص انجام شود، همان فعالیت‌هایی است که توسط سازمان بازآفرینی شهری، کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر و مجموعه‌های شهرسازی و معماری اجرایی و پیگیری شده است.

او با بیان اینکه تشکیل دفاتر تسهیلگری در محلات آسیب‌پذیر در مقابل بلایای طبیعی اقدام جدی و شایسته‌ای بوده تصریح کرد: فرآیند‌های زمان‌بر اداری و بروکراتیک در ساختار شهرداری سبب شده این دفاتر نتوانند اقدامات جدی و سریعی داشته باشند که موجب نگرانی ماست.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: با توجه به اینکه  پرداختن به باز آفرینی امری جدی است، همت و تلاش  شهرداران مناطق را برای فراهم کردن امکانات نیازمندیم  تا ظرفیت‌های مردمی و بدنه‌های اجتماعی را به خدمت بگیریم و آسیب‌های این حوزه را کم کنیم.

حیدری افزود: «سواد»، یکی از حقوق اساسی مردم است و براساس قانون اساسی، دولت مکلف به فراهم کردن شرایط لازم برای آموزش‌های عمومی پایه نهضت سواد آموزی می باشد.

  رئیس شورای شهر مشهد گفت: شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری در این جهت پیشقدم شده و براساس تفاهمنامه‌ای که با آموزش و پرورش استان خراسان رضوی داشته ایم با اعتبار ۶ میلیاردتومانی شهرداری مشهد تا سال ۱۴۰۰ مشهد، مهد علم و دانش و فرهنگ و ادب را به شهری بدون هیچ بی سوادی تبدیل می کنیم.

او ادامه داد: این تخصیص اعتبار توسط شورای پنجم شهر مشهد در شرایطی محقق شد که اگر طبق روال عادی پیش می‌رفتیم، آموزش ۲۹ هزار بیسواد در مشهد تا سال ۱۴۰۲ طول می کشید  البته این در صورتی است که  نظام اجتماعی، اقتصادی و آموزشی ما بی‌سوادی را باز تولید نکند.

انتهای پیام//ی.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.