خجسته در طرح سوال خود از وزیر صمت:

خودروسازی باید به بخش خصوصی واگذار شد

نماینده همدان گفت: خودروسازی‌های مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شوند تا توان رقابت با جهان را داشته باشند.

خالقی / عینی / دولت برنامه خود را درباره سرمایه‌گذاری خودروسازان در خارج از کشور مشخص کند / خودروسازی باید به بخش خصوصی واگذار شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  امیر خجسته نماینده مردم همدان در صحن علنی امروز پس از جریان سوال خود از وزیر صنعت و معدن درباره علت عدم توجه به حل مشکل قیمت‌های کاذب در عرضه خودرو و عدم کاهش تلاطمات فعلی گفت: ما به طور ویژه در فراکسیون و کمیسیون اصل ۹۰ به بحث خودروسازی ورود کرده‌ایم، مردم به دلیل افزایش قیمت خودرو و تأثیر دلالان در قیمت‌گذاری، عدم انجام تعهدات و انعقاد قرارداد‌های یک طرفه ناراضی هستند.

نماینده مردم همدان ادامه داد: خودروسازی‌های ما ۳۰ هزار میلیارد به بانک‌ها، ۲۰ هزار میلیارد به قطعه‌سازان و ۲۰ هزار میلیارد به بیمه‌ها بدهکار بودند، همچنین یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو معوقه داشتند مردم حتی در مقطعی درباره ثبت‌نام خودرو و زمان دریافت آن بلاتکلیف بودند.

خجسته با اشاره به اشتغال ۶۳۰ هزار نفر در حوزه خودروسازی بیان کرد: ظرفیت تولید خودروسازان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو است که در این شرایط در صورت عدم مدیریت وضعیت خودروسازی‌ها اوضاع سختی ایجاد خواهد شد.

او تأکید کرد: ما از گمرکات و خودروسازی‌ها بازدید کرده‌ایم، علی رغم وجود مشکلات عدیده در صنعت خودروسازی اقدامات امیدوارکننده‌ای را هم شاهد بوده‌ایم که بر اساس آن ظرفیت تولید خودرو افزایش یافته و به ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیده است.

نماینده مردم همدان افزود: از مجموع یک میلیون و صد هزار خودرو معوقه ۸۰۰ هزار خودرو به متقاضیان تحویل داده شده و با وضعیت تولیدی فعلی امکان تحویل خودرو‌های باقی مانده به مردم وجود دارد، اما تولید این تعداد خودرو نباید مقطعی بوده و باید ادامه داشته باشد.

خجسته با بیان اینکه دولت در سایپا ۱۴ درصد و در ایران‌خودرو ۱۷ درصد سهم دارد گفت: بر این اساس دولت هر طور که بخواهد به موضوع خودروسازی‌ها ورود می‌کند، بنابراین لازم است خودروسازی‌های مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شوند تا توان رقابت با جهان را داشته باشند.

او تأکید کرد: اشتغال ۶۰۰ هزار نفر در حوزه خودروسازی باعث شده تا در صورت غفلت‌هایی مشکلات عدیده‌ای به وجود آید و باید دولت اعلام کند که برای واگذاری خودروسازی‌ها به بخش خصوصی چه برنامه‌ای دارد، زیرا خودروسازی‌ها در سایر کشور‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که زیان‌ده بوده و تنها در کشور آذربایجان سرمایه‌گذاری مناسبی انجام شده است.

نماینده مردم همدان گفت دولت باید در این زمینه برنامه خود را مشخص کند که چه برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور دارد، همچنین وزیر صنعت باید مراقبت ویژه‌ای نسبت به خودروسازان و قطعه‌سازان داشته باشد تا توانایی رقابت با سایر کشور‌ها را داشته و برای رسیدن به این هدف خودروسازی‌ها به بخش خصوصی واگذاری شوند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار