افتتاح چهارمین مجمع ایران و جهان عرب در دانشگاه فردوسی مشهد

چهارمین مجمع ایران و جهان عرب با هدف آینده پژوهشی جایگاه دانشگاه های ایران و جهان عرب در توسعه جهان اسلام در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در چهارمین مجمع ایران و جهان عرب دردانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایران و جهان عرب به دلیل مشترکات دینی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی، همگونگی در تقابل با مدرنیته و جهان غرب، تعدد اقوام و ادیان و وجود قرابت‌های زیاد زبانی، از زمینه‌های مناسبی برای گفت و گو در حوزه فرهنگ برخوردار هستند.
 
افتتاح چهارمین مجمع ایران و جهان عرب در دانشگاه فردوسی مشهد
 
 
او ادامه داد: این گفت و گو‌ها موجب ترویج فهم و مدارا جهت افزایش همکاری‌ها، ایجاد احترام و تقویت روحیه اعتدال و آشتی جهت آرام کردن تنش‌های مذهبی و فرهنگی و همچنین شناسایی دغدغه‌های مشترک فرهنگی و پیدا کردن راه حل‌ها در قالب همکاری‌های جمعی و گروهی شده، مضاف بر آن، ایجاد همگرایی بین کشور‌های اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر امروز گفت‌ و‌ گویی در دانشگاه فردوسی آغاز شده، نشان دهنده رجوع به ریشه‌ها و سنت‌های فرهنگی است که قرن‌هاست دوام دارد امروز ضرورت این گفت و گو‌ها و همدلی‌ها و چاره‌ جویی‌های مشترک دو چندان شده است.

کافی افزود: در جهان جدید ما سرنوشت مشترکی داریم و ضرورتاً برای پی‌ریزی و تغییر در سرنوشت مشترک باید با هم همکاری کنیم. تروریسم و افراطی‌گری، تهدید‌های هویتی، شکاف عمیق اقتصادی و علمی و واگرایی، مسایل مشترک ماست.

او ادامه داد: تصور اینکه در جهان جدید ما می‌توانیم خود به تنهایی از مشکلات عبور کنیم، یقینا نتیجه‌ای در پی ندارد.
 
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جدول تولید علم نشان می‌دهند که بسیاری از کشور‌ها در این تولید نقشی ندارند و صرفا مصرف‌کننده علم هستند، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مسئولیت تولید علم را بر عهده دارند و به ناچار باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا بتوانند در شبکه‌ای مشترک با یکدیگر تعامل داشته باشند و سهمی در تولید علم جهانی به عهده بگیرند.
 
کافی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تولید یک و نیم درصد علم جهان در این روند سهمی را به خود اختصاص داده این درحالی است که تا قبل از انقلاب نیز همچون بسیاری از کشور‌ها در این جدول جایی نداشت، اما با اتکا به مجموعه ظرفیت علمی و دانشگاهی و تقویت بنیاد‌های علمی و پژوهشی توانسته گام‌های بلندی در این مسیر بردارد.
 
افتتاح چهارمین مجمع ایران و جهان عرب در دانشگاه فردوسی مشهد

او تصریح کرد: در چهار دهه قبل ما با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌ایم، اما با مجاهدت علمی جامعه دانشگاهی و پژوهشگران در افق آینده جایگاه ایران در تولید علم جایگاهی مناسب است. این تجربه سودمند را می‌توانیم دستمایه‌ای برای همکاری‌های بیشتر در حوزه داد و ستد‌های دانشگاهی قرار دهیم.
 
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نشست‌هایی از این نوع که اهل علم مجالی می‌یابند با یکدیگر تشریک مساعی داشته باشند یقیناٌ در توسعه علمی کشور‌ها موثر است و امیدوارم این نشست بستر لازم را برای این مهم فراهم کند و مقدمه این مهم، ایجاد درک مشترک و به اشتراک‌گذاری دارایی‌های فرهنگی و علمی است. 

کافی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند در ایجاد تفاهم و همدلی در میان کشورها، سهم شایسته‌ای داشته باشند و سوء‌تفاهم‌ها و برداشت‌های ناصواب را اصلاح کنند و دریچه‌های تازه‌ای بر اتفاق همدلی و توسعه بگشایند.

 

انتهای پیام//ف.س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.