دیپلماسی علمی راهی برای ارتباط میان ملت ها

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما دانشگاهیان به این باور رسیده‌ایم که بهترین نوع دیپلماسی، علمی است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در چهارمین مجمع دانشگاه‌های ایران و جهان عرب با موضوع «آینده پژوهی جایگاه دانشگاه‌های ایران و جهان عرب در توسعه جهان اسلام»گفت: دیپلماسی علمی، بهترین نوع دیپلماسی است و در صورت رسیدن به این دیپلماسی موفق می‌شویم رهبرانی را برای کشور‌های خود تربیت کنیم.

اوافزود: امروز میزبان چهار کشور عراق، سوریه، لبنان و عمان هستیم در حالی که ما انتظار حضور بیش از ۴۰ دانشگاه از کشور‌های دنیا را داشتیم، همه ما می‌دانیم موانع فراوانی در زمینه ارتباطات میان ملت‌ها و کشور‌های همسایه وجود دارد، اما امیدواریم پیام دوستی ما به این کشور‌ها برسد.

کافی افزود: ما به هیچ وجه ارتباط با دنیا را نفی نمی‌کنیم و معتقدیم که علم میراث جهانی است و باید در تمام دنیا گسترده شود، اما نباید فراموش کرد که علمی که توسط مردم یک منطقه تولید می‌شود، بیشترین کاربرد آن برای مردم همان مناطق است.

او تصریح کرد: ایران، ترکیه، کشور‌های جهان عرب و افغانستان همه در یک خاک قرار دارند و دارای تاریخ، جغرافیا و دین مشترک هستند و زمانی که مشکلی در یک منطقه حل شود، قابل توسعه به کشور‌های دیگر است.

کافی گفت: مسائل طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی دامن اکثر کشور‌ها و شهر‌های بزرگ دنیا را گرفته است و در حوزه کشاورزی و علوم زمینی بسیاری از مسائل به یکدیگر وابسته است؛ به عنوان مثال ایجاد ریزگرد‌ها در یک کشور می‌تواند مشکلاتی را برای کشور‌های همسایه ایجاد کند که با همکاری کشور‌ها با یکدیگر می‌توانیم مسائل و مشکلات را حل کنیم.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار